تاریخ : چهارشنبه 19 ارديبهشت 1403
کد 7444

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف استان اصفهان مطرح کرد

آب و حمل و نقل؛ دو معضل بزرگ اصفهان

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف استان اصفهان درباره راهکار معضلات کنونی شهر اصفهان گفت: مهمترین کار این است که اول آب زاینده‌رود تامین شود؛ اصفهان بدون آب مرده است. همچنین، حمل و نقل هوایی و زمینی، بزرگترین معضل ماست؛ هواپیما و اتوبوس هم نیست. اصفهان، بهترین جا برای جذب توریست است؛ اما متاسفانه امکانات ندارد‌. در حال حاضر صنعت توریسم در دنیا بزرگ‌ترین منافع را دارد. مشکل بعدی این است که گردشگران ویزا کارت دارند اما نمی‌توانیم پول آنها را جابه‌جا کنیم.
سعید عصاچی در گفتگو با واحد روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان در معرفی خود افزود: لیسانس مهندسی نساجی دارم و سابقه شغل پدری بنده فرش است. من از سال ۷۰ با برند سعید عصاچی در زمینه فرش دستباف شروع به کار کردم. از ابتدا چله ابریشم در همه سایزها حتی ۶ *۱۰ هم داشتیم و اکنون هم به صورت سفارشی و هم با توجه به بازار هدف، سایزها و طراحی‌ها را از صفر تا 100 خودمان انجام می‌دهیم.
وی افزود: یک روز به بافندگی افتخار می‌کردند؛ اما در تبلیغات، عکس‌ها، فیلم‌ها و غیره علیه قالیبافی تبلیغات رواج یافت. فرش بسیار سودآور و ارزآور است و چون اکثر بافندگان در روستاها هستند، در گذشته از مهاجرت نیز جلوگیری می‌شد و خیلی‌ها سر سفره فرش بودند. زن و شوهر هر دو کشاورزی می‌کردند و قالی هم می‌بافتند و فرش هویت و پرچم دوم ایران بود.
رئیس کمیته دکوراسیون کمیسیون فرش اتاق ایران تصریح کرد: ما نمی‌توانیم در دنیا روی صنعت خودرو مانور بدهیم؛ ولی روی فرش می‌توانیم؛ به همین جهت، به شخصیت هایی مانند پوتین و رونالدو، فرش ایران را هدیه دادند. فرش تولیدی بسیار سبز است که هیچ گونه آلودگی ندارد و نه تنها به ارز نیاز ندارد؛ بلکه ارزآوری هم دارد. ما یک دلار نمی‌خواهیم ولی در عین حال، ارز زیادی هم وارد می‌کنیم.
وی افزود: ۳۲ رشته در تولید فرش اشتغال دارند و کمترین سرمایه‌گذاری را نیاز دارد؛ به طوری که با ۵۰ میلیون تومان و کمتر از آن هم کارگاه تولیدی تاسیس می‌شود.
عصاچی تاکید کرد: اگر تمرکز به جای خودرو، روی فرش بود، خیلی بهتر بود؛ چون همه جا نام ایران و فرش به موازات هم می‌آیند. فرش سفیر فرهنگی ماست و هر نقشه فرش هزار قصه پشت آن است. در نقشه فرش لچک و ترنج ما از کثرت به وحدت می‌رسیم و خداشناسی را با فرش تفسیر می‌کنیم. در واقع، فرهنگ و هنر توأم است.
وی در خصوص میزان صادرات فرش گفت: در سال ۷۱ و ۷۲ بالای ۲ میلیارد دلار صادرات داشتیم اما الان متاسفانه به ۵۰ میلیون دلار رسیده است.
 
 
این کارآفرین درباره سوابق خود تصریح کرد: از سال 80 رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان بودم و تا سال ۱۴۰۱ در هیأت رئیسه عضو و یا رئیس بودم؛ چون قانوناً دو دوره می‌توانستم رئیس باشم. بنابراین، از آن به بعد رئیس انجمن بودم و اکنون دبیر انجمن علمی فرش دستباف اصفهان هم هستم. همه فارغ التحصیلان فرش استان در این انجمن عضو هستند و رئیس انجمن تهران است و رئیس شعبه استان‌ها را دبیر می‌نامند.
عصاچی در خصوص وظیفه کار انجمن علمی فرش گفت:  درحال حاضر انجمن مشغول تدوین سند راهبردی فرش دستباف است. در انجمن کسانی هستند که درگیر کار هستند، ولی همه اعضای انجمن علمی از فارغ التحصیلان فرش هستند و در انجمن علمی کارهای پژوهشی انجام می‌شود.
وی درباره وظیفه ستاد راهبری فرش که عضو آن هستند، افزود: این ستاد تصمیم‌گیری‌های کلان در رابطه با فرش را به عهده دارد و جلسات آن در مرکز ملی فرش که دولتی و زیر نظر صمت است، تشکیل می شود. اعضای آن را ۷ نفر از بخش خصوصی و چند نفر از بخش دولتی تشکیل می‌دهند و تصمیم‌گیری‌های کلان و بررسی مشکلات از همان طریق پیگیری و حل می‌شود.
عصاچی درباره خودتحریمی خاطرنشان کرد: فرش دستباف و طلا اولین کالاهایی بود که صادرات آنها تحریم شد و درپی آن مهاجرت ها از روستاها به شهرها شروع شد. بدیهی است که با مهاجرت از روستا به شهر نابسامانی‌هایی به وجود می‌آید و معضلات‌ اجتماعی و بیکاری ۲ میلیون نفر و هزاران مشکل دیگر را در پی دارد.
این کارآفرین در حوزه فرش افزود: ما به جای اتاق فکر، خودمان به آمریکا کمک کردیم و تعهد ارزی گذاشتیم که ارز باید تا ۶ ماه و بعد هم مقرر شد که ظرف یک سال باید برگردانده شود و بعد گفتند ۱۵ درصد آن برگردد و الان دستور آمده؛ ولی اجرا نمی‌شود. فرش را امانت می‌دهیم، تعدادی را می‌خرند ولی همه را نه؛ بنابراین، من باید دلار بازار آزاد را به قیمت روز بخرم و ارزان‌تر بفروشم. فرش‌ها را برای حضور در نمایشگاه به خارج برده‌ام تا بعد بر‌گردانم؛ اما باید گمرکی آنها را بدهم! دارایی هم به خاطر برگشت آنها مالیات می‌گیرد! چهار سال است که این موضوع را در شورای گفتگو پیگیری کرده‌ام؛ ولی متاسفانه هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم.   
عصاچی در همین راستا ادامه داد: یکی از مشکلات دیگر ما این است زمانی که فرش را به ترکیه صادر کرده‌ایم و یک قسمت آن آسیب دیده؛ دیگر نتوانسته‌ایم آن را برگردانیم و رفوگر ما باید برای رفوی آن به ترکیه برود. از طرف دیگر، در گذشته تاجر از ما فرش می‌خرید؛ ولی الآن از ترکیه می‌خرد. این دو سه معضل ذکر شده برای همه در سراسر ایران هست و برای حل آنها در سال های ۷۱، ۷۸ و ۱۴۰۲ نامه نوشته‌ایم و آن نامه‌ها دقیقا عین هم بوده؛ اما هنوز مشکل حل نشده است.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا استان اصفهان برای سرمایه‌گذاری مناسب است، تاکید کرد: بله، ۱۰۰ درصد؛ چون از هر لحاظ پتانسیل آن را دارد. نیروی انسانی متخصص را هم دارد؛ زیرا مردم اصفهان هم هنرمند هستند و هم متخصص. از طرف دیگر، استان اصفهان از نظر جغرافیایی و دسترسی به استان‌ها بهترین موقعیت را دارد؛ اما متاسفانه مدیریت اصفهان ضعیف است. به همین جهت، خیلی از سرمایه‌دارها سرمایه خودشان را بیرون برده‌اند.
عصاچی درباره مشکلات گمرک گفت: با اینکه آقای کوهستانی فردی دلسوز و باسواد است؛ اما تاجری که فرش را می‌خرد، از گمرک تهران رد می‌کند و می‌گوید راحت‌تر است؛ زیرا به قول معروف قوانین در اصفهان 120 درصد اجرا می‌شود! من در تهران سرمایه‌گذاری می‌کنم و شهرداری کمک می‌کند تا کارها راحت‌‌تر انجام شود؛ اما در اصفهان اگر بفهمند سازنده حرفه‌ای است، جلوی راهش سنگ می‌اندازند.
این فعال اقتصادی درخصوص تعداد شاغلان در کارگاه‌هایش گفت: الان ۱۰۰ نفر هستند؛ ولی زمانی بود که ۱۱۸۳ بافنده داشتم و اولین کسی بودم که در سال ۹۰ کارگاه متمرکز را که یک ساختمان سه طبقه در بافت مسکونی بود، تأسیس کردم و ۴۰۰ نفر از بافنده‌ها در دو ساختمان و در دو شیفت کار می‌کردند.
وی درباره علت تعدیل نیرو خاطرنشان کرد: اوضاع بد بازار به چند عامل برمی‌گردد: تحریم و خودتحریمی و عوامل مختلف دیگر. می‌توان گفت که در کار فرش، خواب پول زیاد است و سرمایه در گردش زیادی نیاز دارد؛ از طرف دیگر، صادرات هم متوقف شده است. بنابراین، تولیدکنندگان دیگر رغبت نمی‌کنند به کارشان ادامه دهند و از طرف دیگر، نسل جوان هم علاقه‌ای به بافندگی ندارند. امروزه بافنده نداریم و فقط خانم‌های مسن بافنده هستند. نوسان ارز، تحریم و خودتحریمی هم از عوامل دیگر کسادی بازار هستند.
عصاچی درباره درس بزرگی که از زندگی گرفته‌است، گفت: در کار چند چیز برایم مهم است که پدر و عمویم به من یاد دادند: اول اینکه ساعت ۶ صبح بیدار شوم و دوم روی قرار وعده‌ها کاملاً حساس باشم که این گونه هم هستم. سوم؛ شب قبل برنامه فردا را بریزم. چهارم؛ حرف و عمل من یکی باشد. اعتبار داشتن نزد مردم از سرمایه در بانک بهتر است. به همین جهت، کوچک‌ترین ایراد را خودم به مشتری می‌گویم.
دبیر انجمن علمی فرش دستباف اصفهان تاکید کرد: در کار فرش خودمان سبک داریم و از بهترین متریال استفاده می‌کنیم و اعتقاد داریم که بافنده باید بگوید خدا برکت بدهد و از ته دل از ما راضی باشد.
وی درباره تجربه شکست گفت: خیلی چیزها را شکست نمی‌بینم. البته، موفقیت نبوده؛ ولی شروع آن بوده است؛ زیرا باعث موفقیت طرح‌های بعدی شده؛ مثلا کارگاه متمرکز را تاسیس کردم تا به نتیجه رسید و مواد اولیه را خریدم اما در شروع کار همه نصف قیمت شد؛ ولی بعدها با افزایش قیمت زیان من جبران شد.
عصاچی در مورد بحث فرونشست گفت: تا ۷ سال دیگر همه اصفهان دچار فرونشست می‌شود؛ به همین لحاظ  همه دارند مهاجرت می‌کنند. به علاوه برخی اداره‌ها هم سرمایه‌گذارها را فراری می‌دهند. به همین علت، متاسفانه بهترین استادان صنایع دستی، بهترین پزشکان و بهترین صنعتگران به خاطر مدیریت ضعیف از اصفهان مهاجرت کرده‌اند.
وی درباره جلوگیری از مهاجرت نخبگان گفت: به تازگی مطلع شدم که حدود ۵۳ درصد از دانشجویان ترکیه ایرانی هستند. وقتی کنکور مافیایی می‌شود، این وضعیت پیش می‌آید. جوانان ما با استرس وارد دانشگاه می‌شوند و با استرس بیرون می‌آیند و همان‌طور که می‌دانیم در ۱۰ سال آینده ما با کمبود نیروی جوان روبه‌رو خواهیم بود. بنابراین، باید با برنامه دقیق‌تری حرکت کنیم.