تاریخ : دوشنبه 7 اسفند 1402
کد 7312

نایب‌رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع‌دستی استان اصفهان مطرح کرد

بازاریابی جهانی؛ حلقه گمشده صنایع‌دستی

نایب‌رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع‌دستی استان اصفهان گفت: از تولید تا فروش یک محصول چهار مرحله وجود دارد که عبارتند از: تولید، استانداردسازی، بازاریابی و فروش. در این میان، جای بازاریابی در کشور ما خالی است. اتاق بازرگانی می‌تواند در تکمیل این زنجیره نقش مؤثری ایفا کند و حلقه واسط بین تولیدکنندگان و مشتریان باشد.
مهدی قضاوی در گفتگوی اختصاصی با روابط‌عمومی اتاق بازرگانی اصفهان افزود: یکی از مزایای نسبی اصفهان صنایع‌دستی است. اگر شرایط صادرات مهیا شود، ارز خوبی به کشور برمی‌گردد. در محصولات کشاورزی روند مشخص است؛ ولی در صنایع‌دستی این‌طور نیست. در اصفهان نسبت به صنایع‌دستی مقداری کم‌لطفی می‌شود.
 وی در تعریف صنایع‌دستی تصریح کرد: در کشورهای دیگر در تعریف محصولات صنایع‌دستی می‌گویند صنایع‌دستی، محصولاتی است که ۷۰ درصد آنها با ماشین تولید شود و ۳۰ درصد با دست؛ اما باید گفت در ایران حدود ۸۰ درصد با دست تولید می‌شود و ۲۰ درصد با ماشین و آن ۲۰ درصد هم که با ماشین تولید می‌شود؛ اگر شخص متخصص نباشد، نمی‌تواند آن را تولید کند؛ پس آن هم با دست است؛ بنابراین، ما در دنیا جزو کسانی هستیم که صنایع‌دستی را ۱۰۰ درصد با دست تولید می‌کنیم.
 نایب‌رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع‌دستی استان اصفهان در پاسخ به این سؤال که چرا اصفهان در سال‌های اخیر سرمایه‌گریز شده است، گفت: هوای شهر آلوده است و با کمبود آب هم مواجهیم. پس وقتی آب‌وهوا نداشته باشیم، سرمایه‌گذارها برای سرمایه‌گذاری به اصفهان نمی‌آیند و کسانی هم که از قبل بوده‌اند، می‌گریزند. بعلاوه، در اصفهان حمایت مردمی بسیار اندک است.
 قضاوی در مورد اینکه چگونه از مهاجرت نخبگان جلوگیری کنیم، گفت: من خودم تاکنون دو بار از چین و ترکیه درخواست داشته‌ام که برای کار به آنجا بروم؛ اما به دلیل عِرق ملی و عشق به میهن در کشور مانده‌ام. درواقع، چون آن‌ها به‌خوبی از کارآفرین و تولیدکننده حمایت می‌کنند، نخبگان ما مهاجرت می‌کنند.
 او درباره راهکار کمک به صادرات صنایع‌دستی گفت: یکی از گزینه‌هایی که می‌تواند ما را در حوزه صنایع‌دستی کمک کند، این است که گروهی از متخصصان شرکت‌های مدیریت صادرات یا بازرگانی که با این فضا آشنایی دارند، کار صادرات محصولات ما را برعهده بگیرند.
 این کارآفرین افزود: مشکل اصلی ما فروش است و ما خودمان نمی‌توانیم صادر کنیم؛ چون فروش نیازمند یک رشته شرایط خاص است؛ بنابراین، افراد متخصص باید معرفی شوند تا به‌واسطه آن‌ها داشته‌هایمان را ارائه کنیم. آنها کشورهای هدف را شناسایی کنند و به ما بگویند که چه الگویی برای هر یک از کشورها جذابیت دارد. اگر بازرگان محصول مرا بپذیرد و از آن استقبال کند، رفته‌رفته آنها به‌طرف ما سوق داده می‌شوند.
 قضاوی تأکید کرد: انتظار می‌رود اتاق در یک فرایند کوتاه‌مدت این کار را شروع کند و به ما الگو بدهد که محصولاتمان را سفارشی انجام بدهیم. ما مشکلات زیادی داریم؛ اما نمی‌توانیم همه را پوشش دهیم و راهکار اصلی را پیدا کنیم. در حال حاضر کمیته‌هایی برای صنایع‌دستی تشکیل داده‌اند؛ ولی اینکه آیا نقشه اجرایی هم دارند، مبهم است.
 این فعال اقتصادی همچنین به نبود زیرساخت‌های گردشگری اشاره کرد و گفت: در گردشگری باید زیرساخت‌ها آماده و تیمی برای بازاریابی صنایع‌دستی تشکیل شود. باید گروه دیگری را برای بازاریابی بفرستیم؛ ولی تاکنون در بسیاری از این نمایشگاه‌ها شرکت نکرده‌ایم. در تعداد رشته‌ها و کیفیت رتبه اول هستیم؛ ولی در صادرات در رتبه ۵۰ قرار داریم و این باعث ناامیدی هنرمندان می‌شود.
 قضاوی تصریح کرد: در اکثر کشورها ما را رایگان دعوت می‌کنند. به ما اقامت و غرفه رایگان می‌دهند تا آثار ما را ببینند؛ ولی ما هنوز صنایع‌دستی را در معرض دید کشورهای دیگر نگذاشته‌ایم. در طول سال نمایشگاه‌های بسیاری در سراسر دنیا برگزار می‌شود؛ مانند نمایشگاه فرانکفورت آلمان، نمایشگاه‌های پاریس و غیره که ما در آنها شرکت نمی‌کنیم. پیشنهاد می‌کنم اتاق بازرگانی در کنار سایر خدمات چشمگیر خود، بستر لازم را برای حضور فعالان صنایع‌دستی در این دسته از نمایشگاه‌ها فراهم کند.
 وی در معرفی خود افزود: دارای مدرک مهندسی مکانیک (طراحی جامدات)، مهندسی طراحی صنعتی و در حال حاضر نیز دانشجوی کارشناسی‌ارشد مدیریت بازرگانی هستم. از ۸ سالگی در صنایع‌دستی مانند قلم‌زنی کار می‌کردم. پس از تحصیلات نیز در همه شاخه‌های صنایع‌دستی مانند پوشاک سنتی، ظروف مسی و پردازش آن، مس و خاتم و قلمزنی کارگاه تولیدی تأسیس کردم و در سال ۹۷ هم از طرف شهرداری و اتاق بازرگانی اصفهان به‌عنوان جوان‌ترین کارآفرین انتخاب شدم.
 قضاوی در خصوص نوآوری خود در صنایع‌دستی افزود: من در صنایع‌دستی دست به کار تلفیقی زدم که فاخرترین کار ایران است و از ترکیب سه رشته قلمزنی، آب‌نقره، نقاشی و تذهیب تشکیل شده است و مزایای زیادی دارد. این ترکیب تلفیقی صادراتی و دارای رنگ ثابت و قابل شست‌وشوست و به کشورهای ترکیه و انگلستان صادر می‌شود.
 این کارآفرین جوان تصریح کرد: یکی از مزایای دیگر محصولات ما این است که رنگ فیروزه‌ای طرح ثابت است؛ ولی رنگ زمینه نسبت به سلیقه کشورهای مختلف عوض می‌شود. این صنعت باتوجه به بی‌نیاز بودن به آب، نداشتن آلودگی و حضور متخصصان صنایع‌دستی برای اشتغال‌زایی در اصفهان عالی است.
 وی در باره تعداد کارکنان خود گفت: در کارگاه‌های ما، ۲۵ نفر نقاش مستقیم، ۱۵ نفر قلمزن و ۶ نفر برای انجام خدمات دیگر مشغول به کار هستند.
 قضاوی درباره مزیت صنایع تلفیقی گفت: این محصولات برخلاف کارهای سنتی هم در فضاهای سنتی و هم در فضاهای مدرن جلوه دارند.
 نایب‌رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع‌دستی استان اصفهان در پاسخ به این پرسش که بزرگ‌ترین درسی که از زندگی گرفته‌اید چه بوده است، گفت: توکل و اعتماد به خداوند. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات انسان امروزی کمبود اعتماد به خداست. همه ما به خدا معتقد هستیم، اما اعتمادمان کم است. هر کس اعتمادش بیشتر است، موفقیت او نیز بیشتر است. کوله‌بارت را روی دوش خدا بینداز تا او کمکت کند. این معنی توکل و اعتماد به خداست.
 قضاوی درباره فضاهای مجازی تصریح کرد: امروزه، فضاهای مجازی به‌خصوص اینستاگرام برای دیده‌شدن و کسب‌وکار ایده‌آل و از راه‌های عالی پیشرفت انسان هستند.
 وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا در زندگی تاکنون شکست هم داشته‌اید، گفت: بله؛ داشته‌ام؛ ولی این شکست‌ها مرا هرگز ناامید نساخته؛ بلکه پل پیروزی من شده است.
 قضاوی در پاسخ به این پرسش که آیا حاضرید باز هم در اصفهان سرمایه‌گذاری کنید، گفت: عِرق ملی و تعصب خاصی که به شهرم دارم، سبب شده است که در زادگاهم فعالیت کنم و همین امر موجب می‌شود که در شرایط دشوار باز هم در اصفهان بمانم و فعالیت کنم.