تاریخ : چهارشنبه 15 فروردين 1403
کد 7382

رییس انجمن کارگزاران گمرکی استان اصفهان و مدیرعامل شرکت همیار تجارت اسپادانا مطرح کرد

کارگزاران گمرکی؛ مزیت رقابتی تجار

رییس انجمن کارگزاران گمرکی استان اصفهان و گفت: بنده کارگزار رسمی گمرک ایران و دارای مدرک مهندسی مواد هستم. از سال ۸۹ تاکنون به فعالیت کارگزاری گمرکی و ترخیص کالا مشغولم و در حال حاضر با ۱۵ نفر پرسنل در گمرکات شهید رجایی، اصفهان، بوشهر، بازرگان و تهران به فعالیت ترخیص کالا اشتغال دارم.
محمد مهدوی در معرفی حرفه کارگزاری گمرکی افزود: بسیاری از اعضای اتاق با پروسه صادرات و واردات کالا درگیرند اما تعداد کمی از آنان با خدمات ارائه شده توسط کارگزاران گمرکی آشنا هستند. در واقع، کارگزار گمرکی با آگاهی از آخرین اخبار و اطلاعات حوزه بازرگانی، تشریفات گمرکی فعالان اقتصادی را به وکالت از آنان انجام می‌دهد تا نیازی به حضورشان در گمرکات کشور نباشد؛ مانند وکلای دادگستری.  
رئیس انجمن کارگزاران گمرکی اصفهان درباره هزینه کارگزاری گمرکی تصریح کرد: تعدادی از کارگزاران درصدی کار می کنند؛ ولی ملاک عمدتا بر مبنای تعداد کانتینر، نوع کالا، مجوزهای لازم و تعداد اظهارنامه است و به صورت توافقی هزینه اخذ می شود. درواقع، ما از صفر تا ۱۰۰ کار را انجام می‌دهیم. در ژاپن ۹۶ درصد فعالیت‌های صادرات و واردات توسط کارگزاران گمرکی صورت می پذیرد و آنها در این زمینه زبانزد هستند و این برای فعال اقتصادی مزیت رقابتی محسوب می‌شود.  
وی افزود: عدم اطلاع از طبقه‌بندی کالا، مجوزها و مطالبی مانند آنها دلیل محکمی برای نیاز به یک کارگزار مورد اعتماد است و گاهی به علت واگذار نکردن پروسه ترخیص به کارگزار گمرکی، ماندگاری کالاها در گمرک به ۵ ماه یا بیشتر می‌رسد؛ اما کارگزار به شما ذهنیتی می‌دهد که اگر بخواهید کالایی را وارد کنید، چگونه وارد کنید.
وی درخصوص تفاوت بین شرکت مدیریت صادرات با کارگزار گمرکی خاطر نشان کرد: شرکت مدیریت صادرات در تجارت خارجی صادراتی حضور داشته و با کسب اطلاع از بازارهای هدف، زمینه ورود کالای صادراتی را به آن منطقه میسر می کند. سازمان توسعه تجارت روی وب سایت خود سوابق این گونه شرکت ها را قرار داده است؛ اما کارگزاران گمرکی تشریفات ترخیص کالا از گمرکات کشور را در رویه های صادرات و واردات انجام می دهند.
مهدوی درباره تضمین کار با کارگزاران گمرکی گفت: اعتبار کارگزار گمرکی در بین فعالان اقتصادی و قراردادی است که در بند بند آن وظایف کارگزار گمرکی و نیز تعهدات کارفرما مشخص شده است.
وی در خصوص متن قرارداد گفت: قرارداد ما ۱۲ صفحه است و در آن مطالبی درخصوص مشخصات کالا و وظایفی که بر عهده مجموعه کارگزاری است و نیز ضمانت اجرا نوشته شده است. در واقع، اعتماد و قرارداد دوطرفه است. قبض انبار به نام صاحب کالا بوده و پرداخت حقوق و عوارض گمرکی، عوارض راهداری، هزینه‌های استاندارد و غیره به عهده فعال اقتصادی بوده که به صورت الکترونیکی نیز قابل پرداخت است ولی در اکثر موارد با توجه به شناخت بهتر کارگزاران گمرکی از عملیات پرداختی، آنها به نمایندگی از تجار نسبت به انجام عملیات اقدام می کنند.
مهدوی درباره راز موفقیت خود افزود: صبر بزرگترین امتیاز بوده است. خیلی از کارها به تدریج انجام می‌شود.  باید دید که دغدغه فعال اقتصادی چیست و در جهت رفع آن گام برداشت. کارگزار گمرکی بخشی از زنجیره تامین بوده و  نقش و جایگاه آن در تسهیل امور بنگاه های اقتصادی بسیار اثرگذار خواهد بود. مطلب بعدی دانش است. امروز دنیا، دنیای ارتباطات است و آگاهی از دستورالعمل ها و بخشنامه ها کمک شایانی به پیشبرد اهداف فعالان اقتصادی می نماید.                      
وی در همین راستا افزود: ما با تعدد بخشنامه‌های مالیاتی، گمرکی، ارزی، حمل و نقل مواجهیم و اگر کارگزار بخواهد حرفی برای گفتن داشته باشد، باید از قوانین آگاه باشد؛ زیرا بر اثر ناآگاهی‌اش ممکن است ضرر و زیان بزرگی به بازرگان برسد. من در جایگاه یک کارگزار باید اسناد را دریافت و نواقص را بیان کنم و اگر نیاز به رفع نقص هست، باید این امر صورت پذیرد. رسالت شغلی کارگزار گمرکی آگاهی رساندن به فعال اقتصادی برای تصمیم‌گیری صحیح است.
مدیرعامل شرکت همیار تجارت اسپادانا در پاسخ به این پرسش که آیا تاکنون شکست خورده‌اید، گفت: کم هستند دوستانی که در زمینه توسعه و کسب و کارشان شکست نخورده باشند. من در برهه‌ای به خاطر صدور مجوزهایی که با تاخیر همراه بود توقفی داشتم و حدودا ۱۴ ماه سختی را سپری کردم و هزینه‌های زیادی برای مجموعه‌ام به همراه داشت؛ ولی امید به آینده شرکت ما را سر پا نگه داشت.
وی در این خصوص که آیا اصفهان را برای سرمایه‌گذاری مناسب می دانید، پاسخ داد: بله، زیرا اصفهان پتانسیل خوبی دارد و ما مشغول توسعه مجموعه خود هستیم. برای حرفه‌ ما اصفهان بسیار مناسب است. ما ۴۰ شهرک یا ناحیه صنعتی داریم که خیلی از دوستان در راستای گمرک حرفی برای گفتن دارند ولی در بعد کلان مسائل و پارامترهای دیگری باید در نظر گرفته شود. بدیهی است آن تسهیلاتی که در تهران هست، در اصفهان نیست. اگر چنانکه از وزارت خارجه در اصفهان نماینده هست، از مراجع دیگر هم نماینده در اصفهان باشند، سرمایه‌گذارها جذب خواهند شد. اتاق تهران ۲۰ هزار عضو دارد و جای آن خالی است که آن ارتباطات در اصفهان هم شکل بگیرد و نمایندگی‌های رسمی وزارتخانه ها در اصفهان حضور داشته باشند.
وی درخصوص پیشنهاد ایالتی شدن اصفهان گفت: این پیشنهاد بسیار عالی است که اصفهان به صورت مستقل کار کند. مهدوی درخصوص سرمایه گریز بودن اصفهان تصریح کرد: بحث‌های مالیاتی در استان اصفهان متفاوت پیگیری می‌شود. در شهرهای دیگر به مودیان مالیاتی اعتماد می‌شود اما در اصفهان چند سال بعد پیگیری می شود. بحث مالیاتی فرسودگی دارد زیرا فعال اقتصادی باید وقت زیادی را صرف پرونده اش کند. سعی همه دوستان این است که کمترین حساسیت را ایجاد کنند. به همین علت، خیلی از دوستان به شهر‌های دیگر رفته‌ و دفترشان را آنجا فعال کرده‌اند و این وقت را به امور شغلی خودشان اختصاص می‌دهند.
وی افزود: مطلب بعدی بحث قوانین است که در اصفهان بیشتر از شهرهای دیگر اجرا می‌شود. شهرهای دیگر با اغماض برخورد می‌کنند و مشغول توسعه هستند.
رییس انجمن کارگزاران گمرکی استان اصفهان در پاسخ به این پرسش که راهکار جلوگیری از آلودگی هوا چیست، گفت: در این زمینه باید از بعد دانشگاهی از تکنسین‌های کشورهای پیشرفته استفاده کنیم. آنها اکنون زباله‌های صنعتی را به انرژی تبدیل می‌کنند. در حمل و نقل هم اتفاقات مثبت زیادی افتاده است. با استفاده از دوچرخه سواری و اختصاص بخشی از خیابان‌ها به مسیر آن و غیره باید سعی کنیم همه موارد با هم جلو بروند. شهرداری، حمل و نقل، نیروی انتظامی و غیره، دوستان و صاحبنظران از تجارب کشورهای دیگر مثل هلند استفاده کنند. مدیران استانی باید به این مسایل آگاه باشند تا حمایت کنند. بسیاری از مطالب، به خاطر حمایت نشدن انجام نمی‌شود.
مهدوی در خصوص جلوگیری از مهاجرت گفت: اولین عامل تاثیرگذار، امید به زندگی است که در کشور ژاپن از ۸۰ سال عبور کرده است. تامین هزینه‌های روزمره نگرانی دیگر جوانان تحصیلکرده است. اگر فردی اطمینان داشته باشد که از عهده معاش خانواده و توسعه کسب و کارش برمی‌آید و با چالش روبرو نمی‌شود، همین جا را انتخاب می‌کند. او نیمه پر لیوان را می‌بیند و نقاط ضعف را مدیریت می‌کند.
وی در همین راستا افزود: مورد دیگر محیط زیست است. خیلی از دوستان آزرده خاطر هستند و می‌گویند سلامت ما به خاطر کم آبی، فرونشست و آلودگی هوا تحت الشعاع قرار گرفته است؛ از این رو، تعدادی از فعالان اقتصادی به شهرهای شمالی کشور رفته‌اند. اگر موارد مذکور مرتفع شود، دوستان دلگرم و امیدوار خواهند شد.
مدیرعامل شرکت همیار تجارت اسپادانا درخصوص نقش اتاق بازرگانی در برطرف کردن مشکلات فعالان اقتصادی تصریح کرد: اتاق بازرگانی و دولتمردان باید انجمن‌ها را در مسائل مختلف اقتصادی دخیل بدانند؛ زیرا انجمن ها در حوزه های تخصصی کار می‌کنند و عصاره فعالان اقتصادی هستند. در این صورت، در زمان صرفه‌جویی می‌شود و اگر ارتباط تنگاتنگ حفظ شود، همه استان سود آن را خواهند برد.
وی با بیان این مطلب که نسبت به آینده اصفهان خیلی خوشبین است، گفت: انجمن‌ها تشکل خصوصی هستند و نیاز به دریافت هزینه دارند و ممکن است بخشی از اعضا قادر به پرداخت هزینه نباشند، بنابراین، پیشنهاد می کنم اتاق بحث مالی انجمن‌ها را مدیریت کند تا به بقای آنها کمک کند.
وی در پایان افزود: مطلب مهم دیگر اینکه اتاق می‌تواند با مدیران استانی صحبت کند تا در وضع قوانین از بازخورد گرفتن از رؤسای انجمن‌ها استفاده کنند. اتاق در این زمینه بیشتر می‌تواند نقش‌آفرین باشد. دوستان در وزارتخانه‌ها نیستند ولی از طریق اتاق بازرگانی می‌توانند از مسایل و قوانین آگاه شوند. پیشنهاد می‌کنم اتاق بازرگانی اطلاعات اعضای انجمن‌ها از قبیل ترکیب هیأت مدیره، شرح فعالیت و ... را در وب سایت اتاق منتشر کند؛ زیرا اطلاع رسانی انجمن‌ها نقطه قوتی برای آن‌هاست.