تاریخ : پنجشنبه 19 مهر 1397
کد 2166

در همایش«چشم اندازبازارسرمایه» عنوان شد:

بازار سرمایه تنها راه رفع چالش های بزرگ استان و کشور است / بازار بورس بهترین بستر سرمایه گذاری سود آور در روند نزولی طلا و دلار

در همایش چشم انداز بازار سرمایه این بازار تنها راه تامین مالی پروژه های کلان و رفع چالش های بزرگ استان و کشور اعلام شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان در ابتدای این همایش قاسمعلی جباری، رییس کمیسیون حمایت ازسرمایه گذاری، تامین مالی وتوسعه روابط خارجی اتاق بازرگانی اصفهان با انتقاد از عدم آشنایی مناسب بخش عمده ای از شهروندان با بازارهای سرمایه و سهام و در نتیجه نرخ پایین مشارکت در اقتصاد گفت: به منظور رفع چالش های استان اصفهان مانند بیکاری، کم آبی و آلودگی هوا نیازمند سرمایه گذاری های کلان و با توجه به مشکلات بودجه ای دولت، جهت اجرای  پروژه های بزرگ در استان نیازمند مشارکت شهروندان هستیم  که بدیهی است  بخش قابل توجهی از این پروژه ها از طریق بازار سرمایه قابلیت جذب نقدینگی لازم و مشارکت مردمی را خواهد داشت. عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره بحران آب در فلات مرکزی ایران و استان اصفهان افزود: خوشبختانه مطالعات اولیه اجرای  طرح بزرگ انتقال 200 میلیون متر مکعب از آب دریای عمان به اصفهان در حال انجام است که اجرای چنین طرح های بزرگی نیازمند وجود اراده ای قوی، حمایت مدیران و مسئولان  دولتی و حمایت ها و مشارکت مردمی در تامین مالی طرح  خواهد بود. وی در ادامه تصریح کرد: در حالی که در سالهای گذشته  با بحران های موسسات مالی و اعتباری روبرو بودیم اتاق بازرگانی اصفهان با چالش جلب اعتماد وحمایت عمومی شهروندان و تعریف راهکارهای بهینه جذب سرمایه گذاری  برای اجرای پروژه های بزرگ در استان روبرو خواهد بود . جباری  در ادامه  با انتقاد از نرخ پایین مشارکت جامعه در بازار سرمایه تصریح کرد:  در حالی که جمع کل ارزش بورس و فرابورس کشور حدود 66 میلیارد دلار خواهد بود اما در شرق آسیا شاهد وجود شرکتهایی با دارایی های  بیش از 500 میلیارد دلار هستیم که این امر ناشی از نرخ پایین مشارکت عمومی در بازارهای سرمایه و اقتصاد کشور است. رییس کمیسیون حمایت ازسرمایه گذاری، تامین مالی وتوسعه روابط خارجی اتاق بازرگانی اصفهان در پایان  اظهار امیدواری نمود با جلب اعتماد عمومی و افزایش مشارکت شهروندان در اجرای پروژه های بزرگ عمرانی در استان و کشور،  شاهد حل چالش های بزرگی مانند بیکاری، ترافیک شهری،بحران آب  ، آلودگی هوا و ... و در نتیجه ممانعت از فرار سرمایه و نخبگان جامعه از کشور باشیم.
مهدی میرازی، تحلیلگر بازار سرمایه  نیز در ادامه این همایش با اشاره به نگرانی فعالان بازار سهام از ریزش 12000 واحدی شاخص کل بازار سرمایه در روزهای اخیر، بازار سهام را همچنان یکی از بهترین بسترهای سرمایه گذاری سود آور در کشوردانست. وی تصریح کرد: بازار سهام در آخرین چرخه از سیکل تورمی کشور قرار دارد و در حالی که بازارهایی مانند طلا و ارز شاهد نوسانات بزرگ بوده و اکنون در روند کاهشی قرار گرفته اند، اما هنوز در بازار سهام شاهد تاثیر کامل سیکل تورمی موجود نبودیم و درآینده باید  منتظر  روند افزایشی شاخص کل بورس باشیم. این تحلیلگر بازار سرمایه  در ادامه افزود: در ماههای آینده بازارسهام شرکتهای بزرگ روند صعودی خواهد داشت هرچند این روند مستقیم و مستمر نبوده وممکن است درمقاطعی دچارافت شود؛اما سه عامل مهم مانند تورم،رشد ارزش دلارورشدارزش جایگزینی شرکتها از جمله عواملی است که میتواند روی تقویت این روند تاثیرگذارباشند.وی درادامه پیش  بینی کرد سهام شرکتهای کوچک هم پس   ازصعود سهام شرکتهای  صادارتی،روندافزایشی خواهد داشت. میرزایی پیشگامان بازار سهام را با توجه به افزایش ارزش دلار و  رشد قیمتهای جهانی فلزات ،صنایع مادر،صادراتی وبالادستی درگروه شیمیایی وفلزات اساسی  به همراه کانیهای فلزی دانست.  وی در پایان شرایط  امروز بازار بورس را مشابه شرایط این بازار در سال 92 ارزیابی کرد و از سرمایه گذاران در این بازار خواست بدون توجه به اخبار و شایعات و پرهیز از رفتارهای هیجانی از فرصت سودآوری بالای سرمایه گذاری در این بازار بهره مند گردند.
سینا سلیمانی ، تحلیگر بازار سرمایه نیز در ادامه این همایش با بیان اینکه بازار سرمایه و بورس کشور بیش از سرمایه به فرهنگسازی نیاز دارد گفت: پرهیز از رفتارهای هیجانی از رموز اصلی موفقیت در این بازار است که تحولات روزهای گذشته شاخص کل بازار بورس نشان می دهد بسیاری از فعالان این بازار اعم از حقیقی و حقوقی از رفتارهای هیجانی برخوردارند.
وی در ادامه بازار سرمایه را ابزاری برای کنترل اقتصاد کشور دانست و افزود: در اغلب کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، این بازار مهمترین ابزار برای جذب نقدینگی  و مانعی بزرگ برای جلوگیری از نوسانات بزرگ در بازارهایی مانند ارز، طلا و مسکن خواهد بود. این فعال بازار سرمایه مهمترین دلایل شروع رشد شاخص کل بازار بورس را رشد قیمت های جهانی نفت، فلزات و مواد پتروشیمی و ... ، آزادشدن تورم نهان اقتصاد کشور، رشد نرخ ارز و همچنین رشد قابل توجه نقدینگی موجود در کشور  دانست  و سهام  صنایع فلزات اساسی و معدنی، پتروشیمی ها، پالایشگاه ها و حتی برخی بانک ها و موسسات مالی  را بستر مناسبی برای سرمایه گذاری سود آور اعلام کرد.
گفتنی است در پایان این همایش در قالب پنلی با حضور مهدی میرزایی، سینا سلیمانی، قاسمعلی جباری و حمیدرضا مومنی به سوالات حضار پاسخ داده شد. 
 
 
آلبوم تصاویر b75-7-1397