تاریخ : دوشنبه 8 مرداد 1397
کد 2048

در سومین جلسه کمیسیون سرمایه گذاری، تامین مالی و توسعه روابط خارجی عنوان شد:

وضعيت اكنون اقتصاد ايران تهديد نيست بلكه دنياي فرصت است / رشد نقدينگي ايدز اقتصاد کشور
اقتصاد دان برجسته کشور در سومین جلسه کمیسیون سرمایه گذاری، تامین مالی و توسعه روابط خارجی اتاق بازرگانی اصفهان، رشد نقدینگی و متعاقب آن تورم لجام گسیخته را ایدز اقتصاد کشور نامید و تاکید کرد: به رغم وجود چالش ها و مشکلات اقتصادی بی شمار، هنوز وضعيت فعلی اقتصاد ايران برای کار آفرینان تهديد نيست بلكه دنياي فرصت است.
 به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان، قاسمعلی جباری رییس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی اصفهان در آغاز این جلسه با انتقاد از شرایط اقتصادی موجود و مشکلات عدیده صنعتگران و فعالان اقتصادی استان و کشور گفت: متاسفانه چالش های موجود در زمینه بازار ارز به نحوی است که واحدهای تولیدی و صنعتی وهمچنین صادر کنندگان با مشکلات عدیده ای به منظور تامین ارز مورد نیاز فعالیت یا دریافت ارز حاصل از صادرات خود مواجهند. عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی اصفهان ورود قهری دولت و نهاد های انتظامی به بازار ارز و امنیتی ساختن فضا در این بازار را از یکسو سبب تشدید هیجانی شدن بازار و رشد تقاضای ارز توسط شهروندان به منظور تثبیت قدرت خرید دارایی های خود  و از سوی دیگر سبب ایجاد مشکلات عدیده برای تامین ارز مورد نیاز واردات مواد اولیه و ماشین آلات واحدهای تولیدی و صنعتی  دانست.
وی در ادامه خروج دولت از  بازار ارز و واگذاری تعیین نرخ به بازار آزاد و نظام عرضه و تقاضا  را سبب کاهش بخش عمده ای از تنش های هیجانی این بازار و در نتیجه رفع بخشی مشکلات تامین ارز مورد نیاز احدهای تولیدی، صنعتی و بازرگانی کشور عنوان کرد. جباری در ادامه با انتقاد از سیاست های نادرست اقتصادی کشور در دهه ها گذشته، کاهش قدرت خرید شهروندان و در نتیجه تضعیف واحدهای تولیدی را از نتایج تخریبی این سیاست ها ذکر کرد و از دولتمردان و سیاستگذاران اقتصادی و سیاسی کشور خواست با مدیریت درست و پرهیز از سیاستهای نامناسب به تسهیل فضای کسب و کار کشور کمک نمایند تا در بلند مدت شاهد رشد تولید و اشتغال و در نتیجه بهبود وضع معیشتی و قدرت خرید شهروندان باشیم.
عبدالحسین ساسان، اقتصاد دان و پژوهشگر اقتصادی در ادامه این جلسه با انتقاد از سیاست های اقتصادی نامناسب کشور، رشد لجام گسیخته نقدینگی را ایدز اقتصاد کشور دانست و تصریح کرد: متاسفانه اقدامات نامناسب دولت ها در دهه های گذشته به ویژه رشد مهار نشدنی نقدینگی سبب افزایش چشمگیر نرخ تورم و متعاقب آن تضعیف قدرت خرید شهروندان و کاهش رقابت پذیری تولیدات داخلی شده است.
این پژوهشگر اقتصادی تورم بالا را مالیات پنهان دولت از فعالان اقتصادی و شهروندان دانست و افزود: در سالهای گذشته شاهد اعتراض بخشی از فعالان اقتصادی، اتاق های بازرگانی و تشکل های اقتصادی و ... به اعمال 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده بودیم،  این در حالی است که متاسفانه عملا در طی این سال ها شاهد کاهش 60 درصدی قدرت خرید شهروندان و فعالان اقتصادی کشور به دلیل تورم هستیم که این رشد لجام گسیخته تورم عملا مالیاتی است که دولت ها بصورت پنهان با چاپ پول و رشد نقدینگی از شهروندان دریافت می کنند. اقتصاد دان برجسته استان و کشور تهدیدهای دولت و رییس جمهوری آمریکا به حمله نظامی به ایران را بی مورد دانست و تصریح کرد: با توجه به وجود بازارهای بزرگ و منابع چشمگیر انرژی و مالی در منطقه خاورمیانه از یکسو و تامین بخش عمده ای از نیروی انسانی نخبه آمریکا از طریق فرار مغز ها از کشور و همچنین استفاده از سرمایه های خارج شده از ایران، دولت آمریکا با تلاش در جهت تشدید ایران ستیزی و ایران هراسی در صدد نفوذ بیشتر در منطقه و بهره مندی از منابع عظیم انرژی و مالی  کشورهای صادرکننده نفت حوزه خلیج فارس و ... بوده و همین منافع موجود سبب کاهش احتمال حمله نظامی آمریکا به ایران خواهد بود.
ساسان در ادامه اظهار داشت : هرچند وجود مشکلات عدیده اقتصادی در کشور انکار ناپذیر است اما وضعيت اكنون اقتصاد ايران برای فعالان اقتصادی تهديد نيست بلكه دنياي فرصت است و این کارآفرینان باید با شناسایی این فرصت ها گام های بلندی در جهت توسعه کسب و کارهای خود و در نتیجه بهبود اقتصاد کشور بردارند.
وی طرح اصلاح و توسعه  پیاده روی چهارباغ از سوی شهرداری اصفهان را یکی از فرصت های مناسب سرمایه گذاری در استان اصفهان ذکر کرد و افزود: این محور تاریخی و شاهکار شهرسازی جهانی نمونه بی نظیری در جهان است که می تواند توسعه آن کسب و کارهای پر رونقی در استان ایجاد نماید.
 
آلبوم تصاویر b39-5-1397