تاریخ : چهارشنبه 6 تير 1397
کد 1990

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی اصفهان خبر داد:

پیشنهاد حذف دلار از اظهارنامه های صادراتی و ارائه اظهارنامه های ریالی به منظور رفع چالش های ارزی صادرکنندگان

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی اصفهان در دومین جلسه کمیسیون حمایت از سرمایه گذاری، تامین مالی و توسعه روابط خارجی از پیشنهاد اتاق بازرگانی اصفهان مبنی برحذف دلار از اظهارنامه های صادراتی و ارائه اظهارنامه های ریالی به منظور رفع چالش های ارزی صادرکنندگان خبر داد.
در این جلسه که با حضور مشاور اقتصادی استاندار اصفهان و اعضاء این کمیسیون برگزار شد قاسمعلی جباری، رییس کمیسیون حمایت از سرمایه گذاری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان با انتقاد از بحران های ارزی  و شرایط اقتصادی نامناسب  روزهای اخیر کشور، رسالت اصلی فعالان اقتصادی را تلاش جهت عبور از این بحران و حفظ حیات و اشتغال بنگاههای اقتصادی خود دانست و گفت: بدون شک بخش خصوصی کشور از اثر گذاری مطلوب به منظور رفع چالش های موجود کشور برخوردار نبوده و این چالش ها در سطوح کلان کشور قابل حل خواهد بود.
وی با اشاره به جلسه هفته گذشته اعضای اتاق ایران با وزیر محترم امورخارجه تصریح کرد: متاسفانه علیرغم تلاش های صورت گرفته، جلسه فوق از امید بخشی لازم برای بخش خصوصی برخوردار نبوده است. عضو اتاق بازرگانی ایران در ادامه با اشاره به در اختیار قرار دادن 15 غرفه در نمایشگاه مرتبط با طرح توسعه جاده ابریشم کشور چین به هیات ایرانی، این نمایشگاه  را فرصتی مناسب برای حضور شرکتهای ایرانی ارزیابی کرد و از فعالان اقتصادی استان خواست تا از فرصت موجود برای بهره مندی از تسهیلات ارائه شده از سوی کشور میزبان و  توسعه فعالیت های تجاری خود استفاده نمایند.
جباری در ادامه افزود: متاسفانه شرکتهای ایرانی فعال در کشور عمان با توجه به  تحریم های جدید با مشکلات عدیده ای مواجه شدند  و  طبق قوانین جدید این کشور به منظور ادامه فعالیت باید شهروندان عمانی را به عنوان سهامداران اصلی شرکت قرار دهند که بدون شک این اقدام چالش ها،  مشکلات و حتی ریسک های عدیده ای برای شرکتها و سرمایه گذاران ایرانی  به دنبال خواهد داشت. عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی اصفهان در ادامه با پیشنهاد بررسی اجمالی فعالیت در مناطق آزاد تجاری کشور مانند منطقه  آزاد چابهار تصریح کرد: بدون شک فعالیت در این مناطق می تواند مشکلات بسیار کمتری از فعالیت در کشورهایی مانند عمان برای فعالان اقتصادی ایرانی به دنبال داشته باشد.
رئیس کمیسیون حمایت از سرمایه گذاری، تامین مالی و توسعه روابط خارجی اتاق بازرگانی اصفهان در ادامه پیشنهاد نمود به منظور آشنایی بیشتر فعالان اقتصادی عضو این کمیسیون، تور بازدید از منطقه آزاد چابهار و بررسی امکانات و توانمندی های تجاری این منطقه با مدیریت کمیسیون سرمایه گذاری انجام گیرد.
جباری همچنین با انتقاد از کاستی های موجود در شبکه نیما و مشکلات عدیده ای که برای صادرکنندگان کشور به وجود آمده است، تصریح کرد: اتاق اصفهان به منظور رفع بخش قابل توجهی از مشکلات ارزی صادر کنندگان بخش خصوصی پیشنهاد  ارائه اظهار نامه صادراتی برحسب ریال و حذف دلار از این اظهار نامه را ارائه نموده است چرا که از یکسو با توجه به تحریم ها و مشکلات موجود عملا انتقال ارز به داخل کشور بابت صادرات کالا  و خدمات منتفی  و حتی غیر قانونی بوده  و از سوی دیگر بانک مرکزی کشور نیز در صدد حذف دلار از فعالیت های تجاری کشور است که همه موارد فوق چالش های گسترده ای برای صادرکنندگان کشور ایجاد نموده است و با حذف دلار از اظهار نامه های صادراتی و ارائه اظهار نامه های ریالی می توان بخش قابل توجهی از مشکلات فوق را مرتفع و به توسعه صادرات کشور کمک نمود.
رفتارهای هیجانی موجب تشدید التهابات موجود خواهد شد
همچنین محمد جباری، مشاور اقتصادی معاونت اقتصادی استانداری اصفهان در این جلسه با بیان اینکه آثار و تبعات حاصل از تحریم های اعمال شده بر علیه ایران برای بخش دولت، حاکمیت و بخش خصوصی کاملا ملموس بوده است، گفت: با این وجود پس از برجام فعالان اقتصادی و بخش خصوصی از فرصت های طلایی حاصل از برجام  به خوبی استفاده نکرده و در حقیقت این فرصت ها را از دست دادند. وی افزود: این فرصت سوزی بقدری ادامه یافت که عموم شهرندان و دولتمردان به این باور رسیدند که عملا برجام تاثیرزیادی در اقتصاد کشور نداشته است. مشاور معاونت اقتصادی استانداری ضمن تاکید بر اینکه عملا از یک دهم فرصت های سرمایه گذاری پس از برجام استفاده نشد، تصریح کرد: فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران ایرانی حاضر به ریسک سرمایه گذاری و ایجاد فرصت های سرمایه گذاری متقابل با سرمایه گذاران خارجی و ایجاد سوپاپ های اطمینان برای آینده اقتصاد کشورنشدند. جباری گفت: با اینکه هنوز خروج از برجام عملیاتی نشده، ترس تبعات برگشت تحریم ها در شیرازه فکری و عملیاتی فعالان اقتصادی خلل ایجاد نموده است. وی در ادامه بروز رفتارهای هیجانی در شرایط کنونی را موجب دامن زدن به مشکلات دانست و تصریح کرد: اتخاذ راهکارهای پیشگیرانه در عرصه تجاری در کشور دارای کارنامه مثبتی نبوده است. وی در پایان از اعلام آمادگی استانداری اصفهان در انتقال نظرات و پیشنهادات تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی به منظور کاهش آثار تخریبی تحریم ها و انتقال این نظرات به مقامات ارشد کشور خبر داد.
فقدان تئوری مشخص در بدنه دولت منجر به بالا رفتن ریسک معاملات تجاری شد
در ادامه علی صادقی همدانی، پژوهشگر اقتصادی ثمره نداشتن تئوری مشخص توسط دولتمردان را موجب بالا رفتن شدید ریسک معاملات تجاری در کشور دانست و گفت: عدم انعطاف پذیری سیاست در قبال منافع مردم بسیار خطرناک بوده و در اقتصادهای پیشرفته  سیاست در خدمت اقتصاد و تجارت است.  وی ضمن انتقاد از عدم وجود شفافیت مالی در کشور افزود: ممانعت از عدم شفافیت مالی دستاویزی برای هر اقدام جسورانه علیه ایران شده است. وی نقطه شروع بحران بانکی در کشور را از زمان اعطای مجوز تاسیس بانک و موسسات مالی به نهادهای دارای عدم اهلیت دانست و تاکید کرد: نتیجه این امر بالارفتن قیمت تمام شده پول بوده در نتیجه بانک ها برای ماندن در فضای رقابتی هزینه تامین مالی را افزایش داده اند که این امردامن زدن به رکود کشور را در پی داشت. صادقی با بیان اینکه سوئیفت بستری امن برای اطلاع از جابجایی پول می باشد، تصریح کرد: وجود شبکه سوئیفیت مستقل بین اتحادیه اروپا و ایران در شرایط کنونی موثر خواهد بود. این پژوهشگر اقتصادی در پایان سخنان خود قرارگرفتن معاملات ارزی در بورس را موجب کمک به توسعه بازارهای مالی و پوشش ریسک معملات ارزی دانست. گفتنی است در ادامه جلسه اعضاء کمیسیون در خصوص آثار و تبعات اقتصادی و اجتماعی خروج آمریکا از برجام، استفاده بهینه از منابع موجود در سرمایه گذاری نمایشگاه آتی جاده ابریشم به بحث و تبادل نظر پرداختند.
 
آلبوم تصاویر b23-4-1397