تاریخ : چهارشنبه 14 مهر 1395
کد 1038

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی اصفهان : برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای همسایه به سردخانه های مرزی نیاز داریم

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی اصفهان : برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای همسایه به سردخانه های مرزی نیاز داریم

رییس کمیسیون حمایت از سرمایه گذاری ،تامین مالی و توسعه روابط خارجی اتاق بازرگانی اصفهان گفت:ایجاد و توسعه سردخانه های مرزی در مناطق آزاد اقتصادی زمینه توسعه صادرات محصولات کشاورزی و غذایی را فراهم می سازد .

رییس کمیسیون حمایت از سرمایه گذاری ،تامین مالی و توسعه روابط خارجی  اتاق بازرگانی اصفهان  گفت:ایجاد  و توسعه سردخانه های مرزی در مناطق آزاد اقتصادی زمینه توسعه صادرات محصولات کشاورزی و غذایی را فراهم می سازد .

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان ،قاسم علی جباری در نشست معرفی فرصت های سرمایه گذاری و بازرگانی منطقه آزاد ماکو در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد:وجود سردخانه های مرزی امکان ذخیره سازی محصولات برای صادرکنندگان در  مرز کشورهای هدف ایجاد می کند.

جباری با اشاره به اینکه سازمان مللمتحد برنامه احیای جاده ابریشم را در دستور کار دارد، گفت: ماکو می تواند تاثیر در  تسهیل روابط شرق و غرب داشته باشد.

وی افزود: یکی از دستاوردهای این برنامه، حفظ سنت دیرینه جاده ابریشم در انتقال کالا و به تبع آن انتقال فرهنگ است که نهایتا منجر به ایجاد صلح و همدلی خواهد شد.

جباری تصریح کرد: یکی از مواهب روابط خوب تجاری ایجاد صلح، امنیت و رشد اقتصادی پایدار خواهد بود.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی اصفهان با تاکید بر فعالیت بیش از 8 هزار واحد صنعتی در استان اصفهان ، گفت: وجود منطقه آزاد ماکو می تواند در زمینه ترانزیت و صادرات کالا برای فعالان اقتصادی اصفهان مثمر ثمر باشد. وی با انتقاد از اینکه اقتصاد صادراتی کشور ما عمدتا در انحصار نفت، گاز، پتروشیمی و مشتقات آنها همچنین کالاهای خام معدنی است، تصریح کرد: متاسفانه این امر سبب شده امکان توسعه بیشتر تجارت وجود نداشته باشد.

ابراهیم جلیلی، معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد ماکو نیز  در ادامه این نشست گفت: منطقه آزاد ماکو در منتها علیه شمال غرب ایران وجود دارد و با توجه به مزیت های قانونی نسبی که دارد یکی از مهم ترین و بهترین مناطق آزاد ایران است.

وی قرار داشتن این منطقه در دروازه ورودی ایران و اروپا، وجود مهم ترین گمرک زمینی ایران در این منطقه و مساحت زیاد آنرا از دلایل تعریف انواع کاربری ها درمنطقه آزاد ماکو ذکر کرد.

جلیلی  این منطقه را سرزمین فرصت ها نامید و تخصیص زمین به سرمایه گذاران، وجود نیروی کار ارزان، وفور مصالح ساختمانی، مواد اولیه فراوان، نزدیکی به بازارهای اروپا و کشورهای (cis) و وجود شهرک های صنعتی بزرگ را دلیلی بر این مدعا دانست.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد ماکو، افزود: وجود معادن بسیار خوب در منطقه ماکو، به ویژه در زمینه سنگ های تزیینی سبب شد معدن داران اصفهانی محصولات معدنی را از این منطقه استخراج نمایند و پس ازانتقال به اصفهان و فراوری آن، به ترکیه صادر کنند، که با در نظر گرفتن شهرک صنعتی سنگ در ماکو در آینده نزدیک، معدن داران می توانند با انجام فراوری در این منطقه و برخورداری از معافیت های مالیاتی و مشوق های صادراتی، بسیاری از هزینه ها را کاهش دهند.

 جلیلی تصریح کرد: وجود زمین های کشاورزی حاصل خیز و پر آب نیز می تواند برای فعالین در زمینه کشت و صنعت سودمند باشد.

اکبر نوبخت، مدیرکل گمرک و ترانزیت منطقه آزاد ماکو نیز ، امکان مشارکت بدون محدودیت با سرمایه گذاران خارجی، لحاظ تخفیف سود بازرگانی تا دو درصد برای وارد کنندگان، معافیت مالیاتی 25 ساله، معاف بودن مالیات برارزش افزوده در منطقه، صدور گواهی مبدا برای کالاهایی که از منطقه خارج می شوند، عدم محدودیت زمانی در مدت انبارداری، اعطای مشوق های لازم برای صادرکنندگان و آزادی انتقال ارز به خارج کشور بدون محدودیت را از جمله مزیت های قانونی و نسبی گمرک و ترانزیت منطقه آزاد ماکو ذکر کرد. 

آلبوم تصاویر 1940-7-95