تاریخ : پنجشنبه 6 تير 1398
کد 2507

در نخستین جلسه کمیسیون صنایع و کمیسیون انرژی،صنایع پالایشی و پتروشیمی اتاق بازرگانی

بخش نامه های متناقض عامل فرصت سوزی صادرات است/ سامانه نیاز با هدف معرفی توانمندی های تولید داخل راه اندازی می شود

نخستین جلسه کمیسیون صنایع و کمیسیون انرژی،صنایع پالایشی و پتروشیمی اتاق بازرگانی اصفهان با حضور معاون امور صنایع وزارت صنعت ، معدن و تجارت و جمعی از فعالان اقتصادی در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.
بخش نامه های متناقض عامل فرصت سوزی صادرات است
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان،مسعود گلشیرازی رییس اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست با اشاره به فرصت سوزی صادرات کشور به دلیل بخش نامه های متناقض ارزی گفت:در شرایطی که نرخ ارز می تواند برای صادرات و تولید کشور فرصت ایجاد کند متاسفانه صدور بخش نامه ها متعدد و متناقض تمرکز صادرکنندگان و تولیدکنندگان را برهم زده است .
گلشیرازی مساله نقدینگی واحدهای صنعتی را یکی از مسایل مهم اقتصادی  استان اصفهان برشمرد و گفت:با وجودی که سالانه  105 هزار میلیارد تومان سپرده در بانک های استان جذب می شود، بیش از 35 هزار میلیارد تومان آن از استان خارج می شود.
وی اضافه کرد:نسبت سپرده های بانکی به تولید ناخالص داخلی استان اصفهان از  میانگین کشوری بالاتر ولی نسبت تسهیلات بانکی به تولیدخالص داخلی استان نسبت به میانگین کشوری پایین تر است.
سامانه  نیاز با هدف معرفی توانمندی های تولید  داخل راه اندازی می شود
فرشاد مقیمی معاون امور صنایع وزارت صنعت ، معدن و تجارت در این نشست  از راه اندازی سامانه الکترونیکی نیاز  با هدف معرفی توانمندی های تولیدت داخلی خبر داد و گفت:در این سامانه تولیدکنندگان با اظهار تولیدات و ارایه مشخصات  فنی کالا ها  و همچنین نیازهای خد در چرخه اقتصادی نقش فعال تری ایفا  کنند.
وی اظهار داشت:در این سامانه واحدهای تولیدی می توانند نیاز سایر واحدها را برطرف و توانمندی های خود را به سایر تولیدکنندگان معرفی کنند.
معاون وزیر صنعت نداشتن اطلاع واحدهای تولیدی از یکدیگر را یکی از مسایل تولید کشور برشمرد و گفت:سامانه ثبت سفارش  کالا به  سامانه پویا متصل و کالایی که در داخل تولید نمی شود می تواند بر اساس نیاز بازار  ثبت سفارش  بگیرد.
  وی با تاکید بر اینکه رویکرد وزارت صمت تامین زنجیره تولید و افزایش تراز تجاری کشور است افزود:واحدهای تولیدی بالادستی نباید فقط به فکر صورت سود و زیان خود باشند بلکه باید تراز تجاری کشور را مورد توجه قرار دهند و زنجیره ارزش یک بخش را در نظر بگیرند.
مقیمی از برنامه ریزی برای ثبت سفارش کالاهای مورد نیاز واحدهای تولیدی خبر داد و گفت:بر این اساس مواد اولیه که در کشور قابلیت تولید دارد مورد ثبت سفارش نخواهد شد .
وی با اشاره به فعالیت 700 انجمن و اتحادیه  در بخش های اقتصادی کشور گفت:همراستایی و سامان دهی این تشکلها یکی از مهمترین  موضوعات پیش روی بخش خصوصی است و وزارت صمت آماده واگذاری اختیارات در حوزه تصمیم گیری به تشکلها را دارد .
 معاون وزیر هدف از تشکیل ستاد تسهیل در استانها را ایجاد کلینیک حل مسایل واحدهای تولیدی ندانست و گفت: این ستاد برای توسعه واحدهای تولیدی و توانمندشدن انان می تواند تصمیماتی را اتخاذ کند.
 وی با اشاره به چالش تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی در کشور گفت:از دی ماه سال 97 سامان دهی فروش مواد اولیه در بورس  و مسایل پیرامون آن پیگیری می شود و تا شهریور سال جاری این مسایل برطرف می شود .
اکبر لباف عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست خواستار اصلاح قیمت مواد اولیه نساجی تولید شده از صنایع پتروشیمی شد و گفت:اعمال تخفیف بر روی محصولات پتروشیمی برای تولید کنندگان داخلی عامل افزایش توان تولید و صادرات محصولات با ارزش افزوده نساجی و پوشاک خواهد شد.
اصغر اخوان مقدم عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست خواستار ایفای نقش بخش خصوصی در تصمیم سازی اقتصادی شد و گفت:تفاوت قیمت  واقعی و رسمی مواد اولیه پتروشیمی در بازار بیش از 50 درصد است و این روند به تولید محصولات با منشا پتروشیمی لطمه می زند.   
جبارزارع تولیدکننده قطعات خودرو در این نشست با انتقاد از دخالت دولت در قیمت گذار خودرو گفت:افزایش یکباره قیمت خودرو و زیان ده شدن صنعت خودروسازی و تعطیلی برخی از واحدهای تولید قطعه از پیامدها دخالت دولت در قیمت گذاری بود.
آلبوم تصاویر 9042-4-1398