تاریخ : يکشنبه 7 خرداد 1402
کد 6498

در نشست فعالان اقتصادی حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر و اعضای انجمن ساتکا مطرح شد؛

فرآیند طولانی دریافت تسهیلات مانع توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر است

موانع توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در استان اصفهان با حضور عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی اصفهان در جمع فعالان اقتصادی عضو انجمن ساتکا بررسی شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، در نشست فعالان اقتصادی حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر و اعضای انجمن سازندگان و تأمین‌کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدیدپذیر (ساتکا)، موانع توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در چهار محور «طرح نیروگاه‌های حمایتی»، «توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در صنایع»، «تعرفه خرید تضمینی» و «تأمین پنل و تجهیزات» مورد بررسی قرار گرفت.
در این جلسه، علی صفرنوراله عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی اصفهان، برق و انرژی‌های تجدیدپذیر را به عنوان رشته تخصصی خود معرفی کرد و اظهار داشت: این جلسات فرصت مناسبی برای طرح موانع و مشکلات فعالان اقتصادی است و انجمن می­توانند نقش موثری در ایجاد هم‌افزایی و رفع مشکلات این حوزه داشته باشد.
حسین عجمی رئیس سازمان بسیج سازندگی و محرومیت‌زدایی سپاه صاحب‌الزمان(عج) نیز ضمن تشکر از پیمانکاران اجرای طرح نیروگاه‌های حمایتی، برگزاری دوره‌های آموزشی با هدف تأمین نیروی انسانی مورد نیاز و کاهش هزینه‌های نصب نیروگاه‌های پنج کیلوواتی خانوارهای محروم را به عنوان یکی از اقدامات انجام‌شده مطرح کرد و خواستار حمایت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان از توسعه نیروگاه‌های حمایتی تحت عنوان مسئولیت‌های اجتماعی شد.
همچنین مهدی ثقفی، مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق استان اصفهان گفت: در استان 1078 قرارداد تضمینی حمایتی فعال وجود دارد و استان اصفهان در این زمینه با اختلاف قابل توجهی نسبت به سایر استان‌ها در جایگاه اول قرار دارد.
وی افزود: در سال گذشته برای احداث 504 نیروگاه 5 کیلوواتی تسهیلات پرداخت شده و 60 درصد از این تسهیلات تا امروز منتج به اجرای نیروگاه شده است.
همچنین محدودیت‌های تأمین تجهیزات و فرآیند طولانی اخذ تسهیلات به عنوان موانع توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر حمایتی معرفی شد.
حمیدرضا عزیزیان، مدیرعامل شرکت تیام پارسی پاسارگاد نیز با تأکید بر توانمندی پیمانکاران بومی استان اصفهان در طراحی و اجرای نیروگاه‌های خورشیدی، بر لزوم استفاده حداکثری از این توانمندی‌ها در پروژه‌های بزرگ این حوزه مانند نیروگاه 600 مگاواتی فولادمبارکه و 1000 مگاواتی هلدینگ پتروپالایش اصفهان تأکید کرد و خواستار تبدیل این مگاپروژه‌ها به پروژه‌های کوچک‌تر و استفاده از ظرفیت‌های پیمانکاران بومی شد.
وی همچنین تغییر تعریف نیروگاه‌های حمایتی را از خانوارهای محروم به مناطق محروم یا ترکیبی از مناطق و خانوار را به عنوان یکی از راهکارهای توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر پیشنهاد داد.
در ادامه احمدرضا صافی، مدیرعامل شرکت بهراد و عضو کمیسیون انرژی، صنایع پالایشی و پتروشیمی اتاق بازرگانی اصفهان با تشریح اقدامات انجام شده در این کمیسیون، عنوان کرد پیشنهادات اجرایی برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر از این کمیسیون به دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان ارسال شده و در دستور کار این شورا قرار گرفته است.
در این جلسه مشکلات تأمین تجهیزات و دریافت تسهیلات نیز به عنوان موانع توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر به طور مفصل مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت مقرر شد تشکیل انجمن استانی از فعالان اقتصادی حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر، رایزنی برای استفاده از توانمندی پیمانکاران بومی در مگا پروژه‌های استان، الزام بانک‌ها در پرداخت تجمعی تسهیلات حمایتی، عدم قطع برق صنایع مجهز به نیروگاه خورشیدی و اجرای طرح سیلیس تا پنل با هدف رفع محدودیت تأمین پنل‌های فتوولتائیک در دستور کار انجمن ساتکا قرار گیرد.
آلبوم تصاویر نشست فعالان اقتصادی حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر و اعضای انجمن ساتکا