تاریخ : يکشنبه 10 بهمن 1400
کد 4847

در جلسه کمیسیون انرژی، صنایع پالایشی وپتروشیمی تاکید شد

نقش استفاده از نظرات کارشناسی انجمن‌های تخصصی در کاهش مشکلات فعالان اقتصادی

سیزدهمین جلسه کمیسیون انرژی، صنایع پالایشی و پتروشیمی دردفتر نمایندگی اتاق بازرگانی اصفهان در منطقه شهرضا، دهاقان و سمیرم برگزارشد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه اکبرلباف، نایب رئیس کمیسیون انرژی، صنایع پالایشی و پتروشیمی، اجرای سختگیرانه قوانین برای واحدهای کوچک و متوسط پتروشیمی و پالایشی را موجب رکود این واحدها عنوان و تصریح کرد: اصلاح دستورالعمل‌هایی که به مانعی برای فعالان اقتصادی تبدیل شده می‌تواند راهگشا باشد.
وی عدم رعایت تبصره‌ 3 مواد 23 و 25 دستورالعمل اصلاح و بهبود فرآیندهای صادرات، واردات، عبور و معاوضه نفت خام، میعانات گازی و فرآورده‌ها و مشتقات نفتی در امور گمرکی، مبنی بر بازه زمانی 45 روز برای دریافت کد استاندارد و بازه زمانی 8 روز برای ارائه نتایج کارگروه تعیین ماهیت را به عنوان یکی از مشکلات صنایع پالایشی، پتروشیمی و شیمیایی بیان کرد.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان افزود: احصاء و پیگیری مشکلات تولیدکنندگان خرد از سوی پارلمان بخش خصوصی و ارایه راهکار رفع این موانع قدرت چانه زنی فعالان اقتصادی را برای رفع این مشکلات افزایش خواهد داد.
لباف تغییر بازه زمانی ارائه نتایج کارگروه تعیین ماهیت  از 8 روز مطابق با تبصره 3 ماده 25 دستورالعمل صادرات و تولید فرآورده‌های نفتی به 18روز را یکی دیگر از مشکلات این بخش دانست.
وی پیگیری تغییر روش‌های استاندارد‌سازی و روش‌های فعلی درنظر گرفته شده برای تعیین ماهیت محصولات پالایشی، پتروشیمی و شیمیایی را از دستورکارهای کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی اصفهان بیان کرد.
همچنین رضا خیامیان، مسئول کمیته نفت، گاز، صنایع پالایشی، پتروشیمی و شیمیایی ذیل کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی اصفهان، قدرتمندسازی تشکل‌های مربوط به صنایع پتروشیمی و پالایشی و اعتماد اعضاء به تشکل‌ها را تنها راه رفع مشکلات تولیدکنندگان این حوزه دانست و بر ضرورت انجام اقدامات کارشناسی در تمامی بخش‌های این صنعت برای احصاء مشکلات و راهکارهای رفع این مسایل تاکید کرد.  
وی  گفت: پیگیری مشکلات درسطح ملی بسیار راهگشا خواهد بود.  
در ادامه این جلسه تغییر دیدگاه‌های حاکمیت و وضع قوانین، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های سلیقه ای در هردوره، عدم توجه کافی به پیشنهادات و نظرات کارشناسی اتحادیه‌ها و انجمن‌ها در تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری‌های دولت، مشکل در تامین مواداولیه، اشکال در نحوه قیمت گذاری خوراک دربورس کالا،  مسایل مربوط به کارگروه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مشکل شرکت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه پتروشیمی وصنایع پالایشی برای تامین خوراک، خروج شرکت‌های نفتی از ستاد تسهیل، جلوگیری از صادرات واحدهای صادرکننده محصولات نفتی، پتروشیمی و شیمیایی، مشکلات مربوط به کارگروه تعیین ماهیت، تفکر نامناسب نسبت به تولیدکننده و سرمایه گذار، بررسی کوتاژهای سال 1397 در سال 1400 و الزام برای دریافت ضمانت نامه برای صادرات و اشکال در تفسیر قوانین و دستور العمل‌ها از مشکلاتی بود که فعالان اقتصادی مطرح کردند.
همچنین احصاء و پیگیری مشکلات فعالان اقتصادی حوزه صنایع پالایشی و پتروشیمی و ارایه راهکارهای رفع مشکلات از سوی انجمن مربوطه و پیگیری توسط پارلمان بخش خصوصی اصفهان و طرح پیشنهاد استفاده از نظرات تخصصی انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان حلّال و مشتقات نفتی، شیمیایی و پتروشیمی استان اصفهاندر کارگروه تعیین ماهیت از مصوبات این جلسه بود.

 
آلبوم تصاویر نقش استفاده از پیشنهادات کارشناسی انجمن‌های تخصصی در کاهش مشکلات فعالان اقتصادی