تاریخ : يکشنبه 22 خرداد 1401
کد 5302

در جلسه کمیسیون انرژی، صنایع پالایشی و پتروشیمی اتاق بازرگانی اصفهان مطرح شد؛

بار خاموشی‌های تابستان بر دوش صنایع

پانزدهمین جلسه کمیسیون انرژی، صنایع پالایشی و پتروشیمی اتاق بازرگانی اصفهان با محوریت ارائه گزارش عملکرد کمیته‌های تخصصی و بررسی پیشنهادات اعضا درباره موضوعات در دست اقدام این کمیسیون براساس چالش‌های موجود برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، در این جلسه درباره موضوعاتی همچون توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، مشکلات تعرفه گاز و توانمندسازی پیمانکاران بومی در حوزه انرژی بحث و تبادل نظر شد.
اکبر لباف، نایب‌رئیس کمیسیون انرژی،صنایع پالایش و پتروشیمی اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه اظهار داشت: استفاده از نظرات و تجارب اعضای کمیسیون‌های اتاق بازرگانی برای جهت‌دهی به اهداف کمیسیون‌ها از جمله سیاست‌های اصلی اتاق بازرگانی اصفهان است.
وی با تأکید بر توانمندسازی فعالان اقتصادی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر و صنایع پالایش و پتروشیمی و شبکه‌سازی اعضا افزود: امیدوارم این نظرات به ما برای برنامه‌ریزی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر و صنایع پالایش و پتروشیمی کمک کند.
کمبود 12 هزار مگاواتی برق در تابستان امسال
احمدرضا صافی، رئیس دفتر انرژی‌های تجدیدپذیر کمیسیون انرژی، صنایع پالایشی و پتروشیمی اتاق بازرگانی اصفهان نیز با اشاره به پیک خاموشی صنایع در تابستان گفت: پیش‌بینی می‌شود در تابستان با 12 هزار مگاوات کمبود برق مواجه باشیم که طبق برنامه‌ریزی دولت بیشتر بار خاموشی‌ها بر دوش صنایع است.
وی افزود: برای جبران این کمبود بهتر است برق نیروگاه‌های داخلی صنایع به شبکه وارد شود . البته تعرفه گاز و سوخت فسیلی مصرفی آنها بر اساس گاز مصرفی در پروسه تولید محاسبه می‌شود که موجب عدم تمایل صنایع برای این امر خواهد شد. این در حالی است که ظرفیت تولید 400 مگاوات برق در نیروگاه‌های صنایع کوچک استان وجود دارد که متأسفانه سال گذشته تنها 40 مگاوات آن در مدار قرار گرفت.
صافی با بیان اینکه وزارت نیرو دیگر برنامه‌ای برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی کوچک‌مقیاس ندارد، ادامه داد: صنایع باید به سوی استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و تولید آن حرکت کنند. اگر بتوانیم پنل‌های خورشیدی را با قیمت تمام‌شده کمتر تأمین کنیم در این راه موفق‌تر خواهیم بود.
سهم اندک اصفهان از پروژه‌های بزرگ حوزه انرژی
رضا خیامیان، رئیس کمیته نفت، گاز، صنایع پالایش و پتروشیمی کمیسیون انرژی، صنایع پالایشی و پتروشیمی اتاق بازرگانی اصفهان نیز بیان کرد: پروژه‌های بزرگی در حوزه انرژی و صنایع پالایشی و پتروشیمی در کشور انجام می‌شود که متأسفانه سهم اصفهان در این پروژه‌ها اندک است. بنابراین باید بر بومی‌سازی و ظرفیت‌سازی در این حوزه تمرکز کنیم.
وی با تأکید بر اینکه واحدهای بزرگ پالایش و پتروشیمی استان باید بر ظرفیت پیمانکاران و مشاوران بومی تکیه کنند، ادامه داد: پالایشگاه اصفهان هم‌اکنون آمادگی همکاری با پیمانکاران بومی را دارد و توفیق در این امر به تلاش و پیگیری پیمانکاران برمی‌گردد.
خیامیان با انتقاد از جدول خاموشی صنایع تصریح کرد: خاموشی برای برخی واحدهای صنعتی در روزهای شنبه در نظر گرفته شده که به فعالیت این واحدها لطمه زیادی وارد خواهد کرد.
عدم تحقق احداث نیروگاه‌های انرژی‌ تجدیدپذیر در برنامه ششم توسعه
همچنین محمد ابکاء، رئیس کمیته تولیدکنندگان تجهیزات انرژی و پیمانکاری کمیسیون انرژی، صنایع پالایشی و پتروشیمی اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به برنامه‌ریزی برای احداث نیروگاه خورشیدی 10 مگاواتی در نائین اظهار داشت: وزارت نیرو در خرید برق تولیدی عملکرد نسبتاً مناسبی دارد اما متأسفانه برای واردات پنل‌ها حمایت ارزی وجود ندارد.
سیاست‌های وزارت نیرو صنایع را به سوی خودتأمینی سوق می‌دهد
حیدر چراغچی، تولیدکننده بخش خصوصی در حوزه نیروگاه‌های گازی و خورشیدی نیز گفت: اقدامات وزارت نیرو این پیام را مخابره می‌کند که قیمت برق در کشورمان واقعی نیست و صنایع باید به سوی تأمین برق خود حرکت کنند.
وی با اشاره به ابهامات صنایع برای تأمین انرژی افزود: با وجود این ابهامات و قیمت تمام‌شده سرمایه‌گذاری در این حوزه، صنایع قادر به اتخاذ تصمیمات مناسب نیستند.
چراغچی با اشاره به عدم شفافیت دستورالعمل خرید تضمینی برق از سرمایه‌گذاران نیروگاه‌های خورشیدی بزرگ مقیاس (مگاواتی) تصریح کرد: در این فضا بخش خصوصی و خصولتی اطلاعات کافی برای ورود به این عرصه را ندارند. پیشنهاد می‌کنم اتاق بازرگانی نمایندگانی در جلسات مربوطه داشته باشد تا این تفاهم‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها با جزئیات بیشتر و شفاف‌تر تدوین شود.
لزوم خودکفایی از بخش دولتی و اتکا به توان بخش خصوصی در تولید انرژی‌های تجدیدپذیر، بررسی مشکلات این حوزه در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، تلاش برای تولید پنل خورشیدی در داخل استان، مشکلات حذف ارز ترجیحی و تأثیر آن بر ترخیص تجهیزات و مشکلات ناشی از افزایش تعرفه گاز برای صنایع از دیگر مباحث مطرح‌شده بود.
تجمیع کمیته‌های نفت، گاز، صنایع پالایشی، پتروشیمی و شیمیایی و کمیته تولیدکنندگان تجهیزات انرژی و پیمانکاری کمیسیون انرژی، صنایع پالایشی و پتروشیمی اتاق بازرگانی اصفهان و برگزاری جلسات کارگروه ویژه سیلیس تا پنل خورشیدی نیز در این جلسه مصوب شد.

 
آلبوم تصاویر پانزدهمین جلسه کمیسیون انرژی، صنایع پالایشی و پتروشیمی