تاریخ : پنجشنبه 5 آبان 1401
کد 5833

با هدف تبدیل اصفهان به هاب بازار فناوری منطقه؛

رویداد «به‌هم‌رسانی نیازهای فناورانه صنایع شیمیایی، نفت، گاز و پتروشیمی» در اصفهان برگزار می‌شود

اولین جلسه کمیته اجرایی رویداد سراسری «به‌هم‌رسانی نیازهای فناورانه صنایع شیمیایی، نفت، گاز و پتروشیمی» در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار و الزامات، زمان و مکان پیشنهادی برگزاری این رویداد مورد بحث و تبادل نظر حاضران قرار گرفت.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، روح‌الله میرزاامیری دبیر منطقه ویژه علم و فناوری استان و مدیر امور کمیسیونهای اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه با اشاره به شکل‌گیری قرارگاه اقتصاد دانش‌بنیان استان شامل سه کارگروه ایجاد، رفع مشکلات و توسعه و توانمندسازی شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار داشت: اتصال صنایع بزرگ و محورهای مزیت‌دار اصفهان در حوزه صنعت به اقتصاد دانش‌بنیان و نوآور به‌عنوان یکی از اهداف این قرارگاه در نظر گرفته شده است. توجه کنیم که اقتصاد دانش‌بنیان علاوه بر شرکت‌های دانش‌بنیان شامل شرکت‌هایی که دانش‌بنیان نیستند اما بخشی از توان خود را صرف حوزه فناوری و نوآوری می‌کنند نیز می‌شود.
وی افزود: طبق تأکیدات استاندار اصفهان رویکرد استان بر مبنای برگزاری رویدادهای بسیار بزرگ در هر حوزه به‌جای رویدادهای کوچک و تبدیل آنها به رویدادهای بین‌المللی است؛ با این هدف که اصفهان در آینده به بازار تبادل فناوری آن حوزه تبدیل شود.
میرزاامیری با اشاره به انتخاب صنایع شیمیایی، نفت، گاز و پتروشیمی به‌عنوان نخستین حوزه برگزاری رویداد به‌هم‌رسانی نیازهای فناورانه صنایع ادامه داد: نخستین رویداد باید در سطح بالایی برگزار شود تا با جلب مشارکت حداکثری صنایع و شرکت‌های استان به برندسازی برای اصفهان، صنایع و انجمن‌های این حوزه کمک کند.
دبیر منطقه ویژه علم و فناوری استان در ادامه به تشریح گام‌های برگزاری این رویداد در قالب ارائه‌ای با عنوان کارخانه حل مسائل صنایع پرداخت و گفت: هدف از برگزاری رویداد به‌هم‌رسانی این است که نیازهای فناورانه صنایع با سرعت بیشتری تأمین شود و شرکت‌های دانش‌بنیان از قطعه‌ساز به شرکت‌های مجری پروژه تبدیل شوند. تسهیل فرآیند انتقال تکنولوژی، شبکه‌سازی و ایجاد کنسرسیوم و شرکت‌های بزرگ با حضور شرکت‌های کوچک، تیم‌سازی از نخبگان و دانشگاهیان و ایجاد مراکز فناوری و نوآوری تخصصی از جمله مزایای اجرای این طرح است.
وی اشتراک‌گذاری توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و پیمانکار را از جمله نتایج برگزاری این رویداد دانست و تصریح کرد: همچنین نیازهای رایج شرکت‌ها به اشتراک گذاشته شده و سریع‌تر و ارزان‌تر تأمین می‌شود. همچنین تربیت 200 تکنوبروکر (صنعت‌یار) یکی از اهداف این طرح است که آموزش آنها را آغاز کرده‌ایم.
میرزاامیری با اشاره به ذی‌نفعان، مشارکت‌کنندگان و تسهیل‌گران این رویداد و فازهای دهگانه برگزاری آن بیان کرد: قرار نیست با برگزاری رویداد به‌هم‌رسانی نیازهای فناورانه صنایع نظم آن صنعت را به‌هم بزنیم و این رویداد به‌صورت نمایشگاهی از نیازهای جامع صنعت برگزار می‌شود. هدف نهایی نیز تبدیل اصفهان به هاب بازار فناوری منطقه است.
حمید مهدوی، رئیس پارک علم و فناوری شیخ‌بهایی نیز با بیان اینکه برگزاری چنین رویدادی به رفع چالش‌های صنایع بسیار کمک می‌کند، گفت: تبلیغات و اطلاع‌رسانی رویداد از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌توان با مشارکت شهرداری نسبت به این موضوع اقدام کرد.
وی در ادامه به ارائه پیشنهادی برای مکان برگزاری این رویداد پرداخت و هفته پژوهش در آذرماه را زمان مناسبی برای برگزاری آن دانست.
مهابادی، کارشناس اداره‌کل هماهنگی اقتصادی استانداری اصفهان نیز با تأکید بر لزوم مشخص شدن زمان دقیق برگزاری رویداد به‌هم‌رسانی نیازهای فناورانه صنایع افزود: اعلام آمادگی شهرک علمی و تحقیقاتی، شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی و پالایشگاه اصفهان بسیار مغتنم و نشان از سطح مشارکت مطلوب برای برگزاری این رویداد است.
وی همچنین بر لزوم تقسیم کار میان تمام متولیان و آغاز هرچه زودتر اقدامات اجرایی برای هرچه بهتر برگزار شدن رویداد تأکید کرد.
همچنین احسان یزدیان، معاون توسعه فناوری شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان ضمن ارائه پیشنهاداتی در راستای برگزاری رویداد به‌هم‌رسانی نیازهای فناورانه صنایع شیمیایی، نفت، گاز و پتروشیمی اظهار داشت: در این رویداد ابتدا هر صنعت و شرکت بزرگ لیست نیازهای خود را به‌طور شفاف به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌کند و صنعت‌یاران (تکنوبروکرها) این لیست‌ها را بررسی کرده و بخشی را حذف می‌کنند. بنابراین مهم‌ترین مرحله رویداد مرحله‌ای است که شرکت‌ها لیست‌های خود را ارائه می‌کنند و سپس تصمیم می‌گیرند محصولی که برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنند در آینده نیز همچنان به کار آنها می‌آید یا صرفاً نیازی کوتاه‌مدت است و سرمایه‌گذاری روی آن به‌صرفه نیست.

 
آلبوم تصاویر رویداد «به‌هم‌رسانی نیازهای فناورانه صنایع شیمیایی، نفت، گاز و پتروشیمی»