تاریخ : سه شنبه 27 شهريور 1397
کد 2133

باورهای غلط در ازدواج تهدیدی، برای پایه های زندگیست.

در همین راستا و به دنبال سلسله برنامه های گپ وگفت شورای عالی بانوان اتاق بازرگانی،صنایع ،معادن و کشاورزی اصفهان ، جلسه گپ وگفت با موضوع " باورهای ازدواج " با سخنرانی سرکار خانم مهناز مانی مدیر مرکز مشاوره و روانشناسی نگرش برگزار نمود.
سرکار خانم مانی در این جلسه از احترام متقابل میان زن و شوهر سخن گفت و افزود: در زمان تجرد هر چقدر هم که بگوییم به ازدواج فکر نکرده و نظری در مورد تشکیل زندگی نداشته و زندگی مشترک اهمیتی برای ما ندارد کمی اغراق کرده ایم. چون واقعیت چیز دیگری است. برای بسیاری از ما از همان سال های اول که مفهوم خانواده را متوجه می شویم و معنی دوست داشتن را می فهمیم، تصوراتی در مورد ازدواج و زندگی مشترک نیز شروع به شکل گیری می کند. کتاب ها ، رمان و فیلم ها برای ما الگویی از روابط عاشقانه را ترسیم می کنند که باعث شده است هر فردی به آن فکر کند.
مانی، عشق را به یک مثلث تشبیه کرد و افزود: زن و مرد هنگامی که با یکدیگر پیمان زناشویی می بندد، به هم قول می دهند در تمام لحظات زندگی در کنار یکدیگر باشند اما مرزهایی را نیز باید تمام مدت رعایت کنند ولی این به معنای ساختن قفس برای یکدیگر نیست پس بهتر است اجازه دهیم اندکی فردیت برای همسرمان باقی بماند. بارها دیده شده است که زوجها بر سر این موضوع،  ارتباط شان تخریب شده است، به این دلیل که می خواهند همه کارها را با حضور یکدیگر انجام دهند و ذره ای فضای خصوصی برای یکدیگر قائل نیستند.
وی افزود: هر فردی برای همسرش احترام و ارزش زیادی قائل است ولی این احترام و ارزش نباید باعث به وجود آمدن مفهوم نادرستی به عنوان اعتماد کامل گردد، کمی هم احساس عدم امنیت در زندگی لازم است. بهتر است باور کنید همسرتان انسان وفاداری است اما یک درصد احتمال دارد، تحت شرایط خاص دچار وسوسه شود، پس با کمی ملاحضه کاری می توانید زندگی خود را از آسیب های احتمالی حفظ نمایید.
مانی اظهارداشت: متاسفانه باور غلطی که رواج دارد این است که تا اطرافیان عدم توافق زوج جوان را با یکدیگر متوجه می شوند، توصیه به بچه دار شدن می کنند. به بیان دیگر والدین نوید می دهند، با تولد فرزند، زندگی به روال عادی و شیرین بر می گردد و اختلافات از بین می رود. در حالی که تولد یک نوزاد تضادهای پنهان و تفاوت های مهم زوجین را آشکارتر می کند. بچه دار شدن مسئولیت بزرگی است که سختی ها و گرفتاری های تازه ای را برای زوجین به ارمغان می آورد و اگر خانواده پایدار و متعادل نباشد، بچه دار شدن حفظ شرایط را سخت تر می کند. پس به کودکان به چشم  ابزار برای رسیدن به تفاهم نگاه نکنیم.
در ادامه جلسه وی از عشق و احساس تعلق به خانواده صحبت کرد و گفت:در این باره باید گفت ,حساسیت به هر موردی قبل از ازدواج واجب است و از کوچک ترین نکات هم نباید به آسانی رد شد اما این قضیه پس از ازدواج باید کاملا تغییر کند و حساسیت به اکثر موارد با گذشت و صبر جایگزین ‌شوند
مانی به ازدواج‌های سنتی و افکار قدیمی درباره ازدواج اشاره کرد و گفت: همزمان با پیشرفت انسان با تکنولوژی , متاسفانه پیشرفتی در ارتباطات و گرما بخشیدن به آنها صورت نگرفته اما نمی توان ادعا کرد که ازدواج‌ به سبک قدیم کاملا هم درست وعقلانی بوده است.
وی از نقش موثر" ارتباط "در زندگی سخن گفت وتصریح کرد: ارتباط مهم ترین واساسی ترین موضوع در یک ازدواج موفق است پس بنابراین لازمه یک رابطه زناشویی موفق داشتن ارتباطی صمیمی و کیفی استـ.
پیرامون موضوع ارتباط با کیفیت , می بایست به مذاکره به عنوان پایه اصلی رابطه اشاره کرد و افزود: در رابطه زناشویی حداقل یک نفر باید بتواند اصولی رفتار کند تا ذره ذره بر دیگری هم تاثیر بگذارد و پایه های زندگی بر مبنای رابطه ای عقلانی شکل گیرد.
مانی گفت: ما انسانها 16ریشه داریم که اگربه خوبی آبیاری شود, سرزنده و شاداب خواهند ماند واین شانزده ریشه متشکل از مهارتهای ما در زندگیست که یکی از آنها ازدواج است ,اگر ازدواجی صورت نگیرد مابقی ریشه ها به خوبی کارخود را انجام خواهند داد اما اگر ازدواجی ناموفق صورت گیرد ریشه ای نیز خواهد خشکید که خسارت های جبران ناپذیری رابرای سایر ریشه ها به همراه خواهد داشت.
وی ادامه داد: در مسابقه زندگی , موضوع برد و باخت نیست مخصوصا اگر پای فرزندی در میان باشد , هر  چند گاهی  نقش یکی از طرفین پررنگ تر می شود.
یکی دیگر از باورهای غلط در ازدواج یک زن ومرد اینست که آنها موظف به درک یکدیگر در همه مراحل‌ زندگی هستند در صورتی که برای گرما بخشیدن به زندگی باید در همه مورد از یکدیگر سوال کنیم که چه چیزی برای این‌شرایط مناسب خواهد بود؟
 
مانی به‌ موضوع مهم و حیاتی راز داری در تعهد ارتباط میان زوجین اشاره کرد و اذعان داشت: از مهم ترین مسائلی که لازمه مهم زندگیست راز داری برای همسرانمان است و  این مهم میسر نخواهد شد مگر با تعهد به یکدیگر.
وی با بیان اینکه  زن و مرد باید مسئولیت انتخاب خود را بپذیرند گفت:عشق و تعلق در زندگی را باید تفکیک‌ کرد تا بتوان به درک‌ درستی از عشقی برسیم که تنها تعلق خاطرمان خواهد بود.
مواردی هم هستند که پایبندی به ازدواج و ماندن ‌در رابطه را سخت وشاید غیرممکن خواهد کرد, به عنوان مثال؛ زمانی که یکی از زوجین‌ تصمیم ‌قطعی برای طلاق و جدایی گرفته باشد ویا یکی ازآنها اختلال شخصیت داشته باشد, در این صورت ماندن در این‌رابطه بسیار سخت و طاقت فرسا خواهد شد.
 
از دیگر‌باور های غلط در ازدواج" رقابت " بین‌ زن ‌و مرد است که نه تنها گرما بخش زندگی‌نخواهد شد بلکه  مانع از همکاری در جهت پیشبرد اهداف زندگی می شود.
 دکتر مانی در پایان ‌جلسه مطرح کرد: زن ومرد باید بپذیرند که تفاوت ها هم زیباست و هنگامی‌که‌ یک انسان به بلوغ عاطفی برسد آمادگی کامل برای شروع یک‌زندگی سالم را دارند و درک متقابل برای انسان هایی صدق می شود که به بلوغ کامل فکری رسیده باشند.
 
آلبوم تصاویر b-w-6-1397