تاریخ : دوشنبه 26 شهريور 1397
کد 2126

رييس كميسيون آموزش اتاق بازرگاني اصفهان

کشانی : توان علمی دانشگاه ها باید در مالکیت صنعت باشد

رئیس شورای عالی جوانان اتاق بازرگاني اصفهان گفت: صنعت و دانشگاه رابطه ای دوطرفه دارند که در صورت تعامل، پیشرفت هر کدام ارمغان صعود را برای دیگری نیز دربر خواهد داشت . اگر بار علمی دانشگاه ها در جهت نیازهای صنعت یا در مالکیت صنعت باشد ، مرزهای علم کاربردی و دانش افزایی در کشور شکسته می شود.
امیر کشانی كه در رابطه با برگزارش همايش صنعت و دانشگاه با خبرنگاران سخن مي گفت،افزود : با نگاهی به گذشته و آمار بیکاری در کشور واضح است دانشگاه بر اساس نیاز بازار کار نیروی انسانی پرورش نداده و تک محور علم را پیش رانده است، درحالیکه در کشورهای پیشرفته دانشگاه ها وابسته به صنعت فعالیت دارند.
علی رغم اینکه دانشگاه های ایران معتقند صنعت باید هم گام با دانشگاه حرکت کند ، صنعتگران بر این باورند که دانشگاه باید مکمل صنعت و رفع نیازهایش باشد . بسیارند از صنایعی که سالها قبل از تاسیس دانشگاه فعالیت داشته و ارز آوری مطلوبی برای کشور داشته و دارند اما دانشگاه کمترین انرژی خود را به آن معطوف کرده اند و در مقابل بسیاری از مسائل علمی مطرح می شود که در صنعت کشور مورد نیاز نیست و صرفا برای مقالات علمی خارج از کشور ارزشمند است ؛ حال با این تفاسیر امکان چشم پوشی از صنعت و خواست مشتری امکان پذیر نیست.
رئیس کمیسیون آموزش و پژوهش اتاق بازرگانی اصفهان ادامه داد : به عنوان مثال شرکت های دانش بنیان از نظر علمی شرایط بهتری دارند و دلیل این امر آشنایی با علم روز است ولی در سایر موارد  شرکت های دانش بنیان شرایط جالبی ندارند ، از جمله این موارد می توان به تجارت و فروش اشاره کرد . شرکت های دانش بنیان چون به تجربه و علم تجارت کمتر توجه کرده اند نتوانسته اند در بخش تجاری موفق باشند.
وی تصریح کرد : راهکار های زیادی برای ارتباط بهتر صنعت و دانشگاه است ؛ که از جمله آنها رشته های دانشگاهی هستند. مقصود فقط تربیت نیروی متخصص نیست بلکه افزایش علم کاربردی در رشته های دانشگاهی اهمیت دارد ؛ چرا که علمی که منجر به ثروت نشود دردی از اقتصاد کشور را درمان نخواهد کرد .
طبق پژوهش های انجام شده ١٣ صنعت مزیت دار اصفهان انتخاب شده اند، به همین دلیل  اصرار بر تمرکز عمده توان ، در این صنایع است و می توان  با صرف ٨٠ درصد توان خود را روی مهمترین صنعت مثل صنعت گردشگری ، فولاد و نساجی  جهت ثروت آفرینی و رفاه و ٢٠ درصد از توان جهت افزایش علم و تکان دادن مرزهای دانش بشری به حالت مطلوب رسید.
کشانی ادامه داد : به عنوان مثال در حال حاضر ٤٠ درصد ازنمونه های صنایع دستی دنیا در اصفهان تولید می شود و می توان با این درصد چشمگیر ، اصفهان را بی نیاز از بودجه نفت کرد . در حوزه صنایع دستی به عنوان یکی از صنایع با مزیت نسبی استان تلاشی جهت بهره گیری از دانش روز صورت نگرفته است . حال این سوال مطرح می شود که چرا صنایع دستی به سمت علم روز سوق داده نشده و انتقال علم به نسل های بعدی به درستی انجام نشده است؟
راهکار رهایی از شرایط فعلی همگرایی صنعت و دانشگاه است مسئله ای که اتاق بازرگانی اصفهان سالهاست برای تحقق آن تلاش می کند .حال امید است با برگزاری همایش تعامل صنعت و دانشگاه زمینه هم اندیشی و تبادل اطلاعات جهت از بین بردن خلا علم دانشگاه و عمل صنعت بخصوص در ٦ حوزه  اصلی نساجی ، فولاد  ، کشاورزی ، گردشگری ، صنایع غذایی ،معدن و بازرگانی صورت پذیرد . هدف از برگزاری این همایش ایجاد زمینه همگرایی صنعت و دانشگاه است  بطوریکه با تعامل و همیاری بیشتر  شاهد گشایش درهای صنعت به علم دانشگاهیان و در مقابل تامین نیروی انسانی مورد نیاز صنعت در دانشگاه باشیم.