تاریخ : سه شنبه 3 اسفند 1395
کد 1271

در همایش آشنایی با مفاهیم و فرایند صدور گواهی استاندارد حلال در اتاق بازرگانی اصفهان مطرح شد؛ کسب پنج درصد از ارزش بازار تجارت حلال برای ایران دیگر نیازی به صادرات نفت نخواهد داشت

مدیرکل مرکز تحقیقات و اطلاع‌رسانی اتاق اسلامی گفت: اگر ایران بتواند پنج درصد از ارزش بازار تجارت حلال را در اختیار بگیرد، دیگر نیازی به صادرات نفت نخواهد داشت.
مدیرکل مرکز تحقیقات و اطلاع‌رسانی اتاق اسلامی گفت: اگر ایران بتواند پنج درصد از ارزش بازار تجارت حلال را در اختیار بگیرد، دیگر نیازی به صادرات نفت نخواهد داشت.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان،محمدرضا کرباسی در همایش آشنایی با مفاهیم و  فرایند صدور گواهی استاندارد حلال در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد: سهم ايران از تجارت در بازار محصول‌های حلال دنيا چند تنها دو دهم درصد است که نسبت به ظرفیت‌های پايه توليد کشور ناچيز است.
وی تصریح کرد:کشور ايران با داشتن چهار تا پنج درصد از مسلمانان جهان تنها 450 ميليون دلار از سه هزار ميليارد دلار صادرات در بازار حلال جهان را به خود اختصاص داده است.
وی اضافه کرد: ظرفیت گردش مالی تجارت حلال در کشورهای اسلامی 2 هزار و 500 میلیارد دلار است. بازار محصولات غذایی حلال در اروپا دارای ارزشی معادل با ۱۰۰ میلیارد دلار تخمین زده‌شده است که این میزان شامل گوشت، غذای تازه و غذای بسته‌بندی‌شده است .
 کرباسی افزود: در بازارهای اروپا محصولات حلال ۱۵ تا ۳۰ درصد گران‌تر از سایر محصولات مشابه به فروش می‌رسند.
مدیرکل مرکز تحقیقات و اطلاع‌رسانی اتاق اسلامی خاطرنشان کرد: مسلمانان جهان با جمعیت حدود ۲ میلیاردی، نزدیک به یک‌سوم جمعیت مردم جهان را تشکیل می‌دهند.
محمدحسین شجاعی  مشاور سازمان استاندارد  در این همایش گفت: غذای حلال به خوراکی‌ها و نوشیدنی‌هایی اطلاق می‌شود که بر اساس  قوانین اسلام مجاز دانسته شده است.
وی غذای حلال را دارای ویژگی  سلامتی مصرف‌کننده و جامعه بی‌ضرر دانش و گفت: این مواد در هر مرحله از تولید تا مصرف عاری از نجاسات و ترکیبات حرام است و الزامات مربوط به بهداشت، ایمنی و مناسب بودن ماده غذایی نیز در آن رعایت شده است.
وی دستاورد استاندارد حلال را  گواهي و نشان حلال يك بيمه مجدد يا اطمينان بيشتر براي كالا  دانست و گفت:اين صنعت  شكست نخورده و تنها به بازارهاي محلي معطوف نشده است.كشورهاي غربي هم توليد اين دسته از محصولات را به‌عنوان راهي با آينده روشن در پیش‌گرفته‌اند.
شجاعی افزود: حلال به‌عنوان یک استاندارد جهانی معیاری از کیفیت غذای سالم و بهداشتی در جهان است.
وی اظهار داشت: استاندارد غذای حلال توسط ۵۷ کشور اسلامی در قالب سازمان همکاری‌های اسلامی (OIC) در اکتبر ۲۰۱۰ در استانبول ترکیه تدوین و به امضاء رسیده است.
شجاعی افزود: برند حلال در سطح جهان در حال توسعه است کشورهای غیرمسلمان نیز علاقه‌مندی خود در ورود به تجارت در محصولات غذایی حلال را نشان داده‌اند.
وی خاطرنشان کرد:دولت‌های اسلامی و سازمان همکاری اسلامی با توجه به آمار و ارقام این تجارت میلیاردی، پتانسیل بالای تجارت غذا و محصولات حلال را پیش‌بینی می‌کنند.
علی قاضی عسگر رییس کمیته ارتباط صنعت و دانشگاه کمیسیون آموزش اتاق بازرگانی اصفهان در این همایش گفت:معرفی و فرهنگ‌سازی برند حلال در استان و کشور با همکاری سازمان‌ها و ارکان مرتبط،
ایجاد اولین پارک یا شهرک تولید محصولات صادرات محور حلال در استان اصفهان و
ایجاد میز حلال در اتاق بازرگانی اصفهان در جهت ارایه مشاوره به اعضا در اخذ گواهی و صادرات محصولات حلال استان از اقدامات عملی برای توسعه بازار  حلال در استان اصفهان است .


 
آلبوم تصاویر 2145-11-95