تاریخ : يکشنبه 9 بهمن 1401
کد 6184

در صد و بیست و سومین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان عنوان شد:

واگذاری سبد انرژی به استان‌ها بهترین راه مدیریت مصرف

در صد و بیست و سومین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان بر واگذاری سبد انرژی به استان‌ها تاکید و عنوان شد این امر در ایجاد انگیزه برای مدیریت بهینه در مصرف و جلوگیری از بروز بحران‌های احتمالی، حایز اهمیت است.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان صد و بیست و سومین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان به قطعی جریان گاز صنایع در اصفهان و تدابیر صورت گرفته در این زمینه و بررسی مشکلات جایگاه داران سوخت اختصاص یافت.
استاندار اصفهان در این جلسه با اشاره به ماده 25 قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار، مبنی بر در اولویت قرار نگرفتن قطع برق، گاز یا خدمات مخابرات واحدهای تولیدی صنعتی و کشاورزی در زمان کمبود و لزوم پیش‌بینی وجه التزام قطع برق، گاز و خدمات مخابرات در متن قراردادها همچنین تعیین نحوه جبران خسارت‌های وارده به این شرکت‌ها، خواستار برنامه‌ریزی مجموعه دستگاه‌های خدمات رسان برای اطلاع رسانی قطع گاز، برق و آب واحدهای تولیدی و صنعتی حداقل 24 ساعت قبل شد و افزود: این امر از ایجاد خسارات تحمیلی جلوگیری کرده و خسارت‌ها را به حداقل خواهد رساند.
سیدرضا مرتضوی در ادامه بسیاری از کمبودهای کنونی کشور را ناشی از عدم سرمایه‌گذاری سال‌های گذشته در حوزه‌های زیرساختی دانست و تصریح کرد: اقداماتی برای رساندن تراز انرژی کشور به نقطه‌ای قابل اتکا در حال انجام است.
وی بر ضرورت مدیریت مصرف انرژی نیز تاکید کرد و افزود: تا پیش از اصلاح قوانین و مقررات مربوطه، لازم است شوراهای مختلف استانی در حوزه‌های ساخت و ساز مسکن، با مقررات محلی، مسایل را مدیریت کرده تا بتوان از انرژی، بیشتر در بخش تولید و صنعت استفاده کرد.
رئیس شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان تاکید کرد: علیرغم اینکه هیچ صنعتگری خواستار متوقف شدن چرخه تولید خود نیست، قطع انرژی به صورت آگاهانه از بروز خسارات و هزینه‌های اضافی جلوگیری خواهد کرد و باید الزام برنامه ریزی در این زمینه به تمامی دستگاه‌های خدمات رسان ابلاغ شود.  
فراهم نبودن زیرساخت‌های تولید بحران آفرین است
همچنین رئیس اتاق بازرگانی اصفهان ضمن تبریک ایام ماه رجب و روز گمرک، اداره کل گمرکات استان را یکی از دستگاه‌های اجرایی عملیاتی با عملکرد رضایتبخش از دیدگاه فعالان بخش خصوصی معرفی و از زحمات مدیر کل و پرسنل خدوم این دستگاه تقدیر و تشکر کرد.
 مسعود گلشیرازی با بیان اینکه نبض صادرات و واردات از مسیر گمرک می گذرد افزود: عملکرد این اداره در عین قانون مداری، تاثیر مستقیمی بر کسب و کارها دارد.  
وی در ادامه با اشاره به قطعی اخیر گاز واحدهای تولیدی گفت: به فرض اینکه نسبت بهای تمام شده دستمزد 8 درصد، سود واحدهای تولیدی 12 درصد و پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان واحدها با در نظر گرفتن تورم 50 درصدی باشد، تنها با رشد فروش 30 درصدی می‌توان هزینه‌ها را پوشش داد. این در حالی است که فعالان اقتصادی با قطعی گاز در فصل سرما و  قطعی برق در گرما مواجه بوده و در شرایطی که سبد خانوارها کوچک شده است، ملزم به حضور در بازارهای خارجی هستند و قطعی این خدمات، مانعی برای حضور در بازارهای خارجی است.
دبیر شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان، تامین نشدن زیرساخت‌های لازم برای تولید را موجب ایجاد بحران‌های جدی برای کشورمان دانست و تصریح کرد: در شرایط تحریم باید مدیران دستگاه‌های دولتی بیش از پیش حامی تولید باشند.  
لزوم اجرای ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر
مهدی طغیانی نماینده مجلس شورای اسلامی نیز گفت: لازم است روش و سیر مصرف انرژی به درستی مدیریت و مهار شود که انجام مطالعات جدی در این زمینه بسیار مهم بوده و باید راه حل‌ها در سطح ملی پیشنهاد شود.
در ادامه امیرحسین کمیلی مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان واگذاری مدیریت انرژی به استان‌ها را در مدیریت بهینه مصرف حایز اهمیت دانست و خواستار پیگیری این موضوع شد.
وی همچنین بر ضرورت پیگیری مجدانه اجرای ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر مبنی بر اعطای مشوق به واحدهای کاهش دهنده مصرف انرژی تاکید کرد.  
کسری تراز تولید و مصرف گاز 250 میلیون مترمکعب در روز
در ادامه این جلسه ابوالقاسم عسگری مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان گفت: به دلیل افزایش یک میلیونی مشترکین در سال گذشته، کشور با افزایش شدید مصرف گاز در بخش خانگی، اداری و تجاری مواجه شده و میزان کسری تراز تولید و مصرف در حدود 250 میلیون مترمکعب در روز بوده و مصرف از تولید پیشی گرفته است.
وی در ادامه بر ضرورت بهینه سازی مصرف گاز تاکید کرد و پیشنهاد داد: با بهینه سازی و مصرف بهینه می‌توان مصرف انرژی را کاهش داد. که ارایه مجوز به واحدهای تولیدی، صنعتی و خانگی جدید با تجهیزات با راندمان بالا، جلوگیری از پِرت انرژی در صنایع کاشی، سرامیک و نسوز و کشاورزی و مصارف خانگی و اجرای طرح‌های انرژی تجدیدپذیر از راه‌های پیشگیری از قطع گاز واحدها است.
در این جلسه پس از بحث و بررسی مقرر شد ساز و کار اجرایی شدن ماده 25 قانون بهبود محیط کسب و کار و تضامین حقوقی مربوط به ترک فعل، تدوین و در سطح ملی پیگیری شود. همچنین تاکید شد به منظور صیانت از برند ساخت ایران و تقویت جایگاه قراردادهای صادراتی شرکت‌های ایرانی، واحدهای اقتصادی دارای قراردادهای ثبت شده با طرف خارجی خصوصا با حوزه اوراسیا و شرکت‌های دارویی و غذایی در اولویت مستثنی شدن قطع جریان گاز، برق و آب قرار گیرند.
پیش بینی جبران خسارات ناشی از قطع گاز و برق توسط دستگاه‌های خدمات رسان نیز از دیگر مصوبات این جلسه بود.
در ادامه نیز با بیان اینکه پرداخت جرایم کسری سوخت، قبل از اثبات دلیل اصلی ایجاد کسری، مشکلات زیادی را برای جایگاه داران به وجود اورده است مقرر شد اخذ جرایم کسری از جایگاه داران تا زمان تعیین تکلیف در شورای گفتگوی ملی تعلیق شود.  
بیش از 2هزار فقره ضمانت نامه بانکی در ده ماهه سال جاری
رسول کوهستانی مدیرکل گمرک استان اصفهان نیز در ابتدای این جلسه با اشاره به تاثیر گمرک در تامین پایدار تولید گفت: شعار امسال روز جهانی گمرک پرورش نسل آینده با ترویج فرهنگ تبادل دانش و همچنین احساس افتخار از کار در گمرک بوده و بنده و همکارانم مفتخریم که در خدمت تولید و صنعت استان هستیم.
وی ارایه اولین بسته حمایت از تولید در ابتدای امسال و کوشا بودن در اجرای مفاد آن و اخذ بیش از 2100 فقره ضمانت نامه بانکی برای واحدهای تولیدی از ابتدای سال تاکنون به منظور کمک به تامین نقدینگی این واحدها را بخشی از خدمات این اداره کل معرفی کرد.
در این جلسه به مناسبت گرامیداشت روز جهانی گمرک از مدیرکل گمرکات استان تقدیر شد.

 
آلبوم تصاویر صد و بیست و سومین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان