تاریخ : شنبه 8 بهمن 1401
کد 6177

در نشست هم‌اندیشی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان و مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان مطرح شد؛

ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت شورای گفت‌وگو در حل مسائل کلان مدیریت شهری اصفهان

نشست هم‌اندیشی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان و مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با موضوع «بررسی لایحه بودجه 1402 شهرداری اصفهان» در اتاق بازرگانی برگزار و بر ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت شورای گفت‌وگو در حل مسائل کلان مدیریت شهری تأکید شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، در ابتدای این نشست که نظر به اهمیت انعکاس نظرات فعالان بخش خصوصی و تأکید بر سیاست مشارکت‌محوری دوره فعلی مدیریت شهری برگزار شد، مستندات بودجه پیشنهادی شهرداری برای سال 1402 تشریح گردید.
فقدان تغییر تحول‌گرا یا توسعه‌گرا در بودجه 1402 شهرداری
در ادامه بهنام ابراهیمی، دبیرکل اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه به‌نظر می‌رسد تدوین بودجه 1402 شهرداری روندی مشابه با بودجه 1401 طی کرده، اظهار داشت: بودجه ابزار توسعه محسوب می‌شود، اما تغییر تحول‌گرا یا توسعه‌گرایی در لایحه پیشنهادی شهردای دیده نمی‌‌شود و به نظر می‌رسد روند گذشته به‌خصوص در حوزه جلب سرمایه‌گذاری تکرار شده و تغییر محسوسی در حوزه منابع و مصارف به چشم نمی‌خورد.
وی افزود: شهرداری می‌تواند چشم‌انداز، الزامات و برنامه بلندمدت توسعه شهری را که در آن به وظایف تمام دستگاه‌های استان و بخش خصوصی نیز اشاره شده باشد، در شورای گفت‌وگو مطرح کرده و این برنامه به‌عنوان سندی جامع به امضا برسد و همه‌ بخش‌ها موظف به ایفای سهم خود در این سند شوند.
شهرداری از ظرفیت شورای گفت‌وگوی استان بهره ببرد
مهدی طغیانی، نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز تأکید کرد شورای گفت‌وگو ظرفیت خوبی برای کمک به بخش خصوصی و شهرداری‌ها دارد که شهرداری اصفهان باید از این ظرفیت بهره ببرد.
وی با بیان اینکه متأسفانه اصفهان از بسیاری از بودجه‌های ملی محروم مانده، ادامه داد: متأسفانه بخش دولتی در کشور تبدیل به بدنه‌ای پرمصرف و پرهزینه شده و گوش شنوایی هم ندارد. به عنوان مثال میراث فرهنگی اصفهان با مخاطرات زیادی مواجه است، درحالی‌که شهرهایی مانند تبریز و یزد با تشکیل مثلثی از دولت، مردم و شهرداری به داد میراث فرهنگی و بناهای تارریخی خود رسیده‌اند. بنابراین این موارد باید در شورای گفت‌وگوی استان مطرح و پیگیری شود. از طرف دیگر مدیران کل استان باید برای تعریف پروژه‌ها، پیگیری و تصویب آنها و جذب بودجه از دولت تلاش بیشتری انجام دهند.
لزوم برندسازی برای شهر اصفهان در حوزه گردشگری
همچنین علی کرباسی‌زاده، مشاور عالی رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با انتقاد از اینکه مدیریت شهری از تبلیغات و بازاریابی برای توسعه شهر و استفاده از مدل‌های استاندارد جلب سرمایه‌گذاری کمتر بهره برده، اظهار داشت: در فقدان برنامه‌ مشخص برای جذب سرمایه‌های سرگردان، این سرمایه‌ها هر بار یک بازار را متلاطم می‌کند. هم‌اکنون مردم اصفهان هزینه آلودگی هوا را با مشکلات گوناگون از جمله افزایش آمار بیماری‌ها می‌پردازند، درحالی‌که می‌توان با جلب مشارکت نسبت به توسعه پروژه‌های زیست محیطی اقدام کرد. شهرداری باید نسبت به جایگزینی موتورسیکلت، اتوبوس و خودروهای فرسوده با اتوبوس، تاکسی و موتورهای برقی اقدام کند و کارهای ریشه‌ای و درازمدت انجام دهد. همچنین ضمن برندسازی شهر اصفهان در حوزه گردشگری، فرهنگ‌سازی در حوزه مسائل و بحران‌های اجتماعی مانند طلاق بسیار ضروری به نظر می‌رسد.
شهرداری هم‌اندیشی بیشتری با بخش خصوصی داشته باشد
محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز با بیان اینکه با وجود رشد بودجه 1402 شهرداری قدرت خرید ملزومات شهری با توجه به نرخ تورم ثابت مانده و یا کاهش می‌یابد، اظهار داشت: از طرف دیگر نمی‌توان نیازهای شهری و انتظار مردم برای ارتقای کیفیت اداره شهر را نادیده گرفت. این در حالی است که هزینه هر جابجایی مسافر با مترو 32 هزار تومان و هر جابجایی مسافر با اتوبوس 2 هزار تومان برای شهرداری تمام می‌شود، اما نمی‌توانیم و تمایل هم نداریم نرخ بلیت مترو و اتوبوس را به این نسبت افزایش دهیم؛ بنابراین شهرداری باید برای کسب درآمد و جلب مشارکت ابتکاراتی به خرج دهد که در این زمینه می‌توان از نظرات بخش خصوصی به‌خصوص شورای گفت‌وگو برای توجه به موضوعات مغفول‌مانده بهره برد.
تسهیل‌گری شهرداری برای توسعه‌دهندگان حرفه‌ای شهر
در ادامه محسن رنجبر، معاون مالی و اقتصادی شهردار اصفهان با بیان اینکه حدود 4 هزار میلیارد تومان از بودجه 1402 شهرداری باید از عوارض آلایندگی، مالیات بر ارزش افزوده و جرایم رانندگی تأمین شود، گفت: این در حالی است که دولت در دو سال گذشته مبلغی از محل عوارض آلایندگی و جرایم رانندگی به اصفهان پرداخت نکرده است. دولت در سال جاری 600 میلیارد تومان از محل فروش اوراق مشارکت برای پروژه قطار شهری تصویب کرد که سال آینده به دست شهرداری می‌رسد و این در حالی است که دولت به جز قطار شهری، برای احیای بافت فرسوده و توسعه اتوبوسرانی کمکی به شهرداری نمی‌کند. از سال گذشته برای جلب مشارکت بخش خصوصی اقدام جدیدی با عنوان تسهیل‌گری برای توسعه‌دهندگان حرفه‌ای شهر انجام دادیم که تلاش می‌کنیم در سال 1402 سازه‌های سنگین زیرساختی شهر به‌خصوص در حوزه حمل‌ونقل عمومی و گردشگری را با مشارکت بخش خصوصی توسعه دهیم و برای جلب سرمایه بخش خصوصی با انواع روش‌های مشارکت آمادگی داریم.
نقش‌آفرینی مشارکت‌کنندگان متعدد در بررسی لایحه بودجه 1402 شهرداری
مصطفی نباتی‌نژاد، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان نیز با تأکید بر رویکرد مشارکت‌جویی مدیریت شهری در این دوره بیان کرد: به‌جای بررسی بودجه‌ پیشنهادی شهرداری پشت درهای بسته شورای شهر، آن را با مشارکت مردم بررسی می‌کنیم و مشارکت‌کنندگان زیادی از جمله اعضای ادوار شورای شهر اصفهان و متولیان بخش مالی و اقتصادی شهرداری در سال‌های گذشته در بررسی بودجه نقش دارند که فکر می‌کنم برای نخستین بار در تاریخ شهرداری اصفهان اتفاق می‌افتد. همچنین جزئیات بودجه به‌طور شفاف در دسترس مردم قرار گرفته و آنها می‌توانند در سامانه نظرسنجی شهرداری درباره آن نظر بدهند و در نهایت بررسی‌ تخصصی بودجه 1402 تا 22 بهمن ماه به پایان می‌رسد.
لزوم ایجاد کارگروه تخصصی احصای نظام مسائل و راهکارهای پروژه‌های سرمایه‌گذاری مدیریت شهری
روح‌الله میرزاامیری، مدیر اجرایی شورای گفتگوی استان اصفهان نیز گفت‌وگوی بخش حکمرانی و بخش خصوصی را یکی از کارکردهای شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی و وجه تمایز آن با سایر ساختارهای مشابه در نظام حکمرانی کشور دانست و گفت: خوشبختانه در دوره فعلی مدیریت شهری شاهد رویکرد مناسبی در این حوزه هستیم و امیدوارم از این ظرفیت برای تعامل بیشتر مدیریت شهری و بخش خصوصی استفاده شود. همچنین ایجاد ستاد تسهیل پروژه‌های شهری و کارگروه تخصصی احصای نظام مسائل و راهکارهای پروژه‌های سرمایه‌گذاری مدیریت شهری می‌تواند منشأ اقدامات مطلوبی باشد.
سهم مشارکت بخش خصوصی در بودجه 1402 شهرداری اصفهان
علی صالحی، عضو هیئت‌رئیسه و سخنگوی شورای اسلامی شهر نیز انضباط برنامه‌ای و انضباط مدیریت منابع و مصارف را جزو اولویت‌های تدوین و اصلاح بودجه شهرداری دانست و بیان کرد: اصلاح فرآیند برنامه‌ریزی از جمله تأکیدات شورای شهر بوده و در این راستا 30 تا 40 درصد طرح‌های فاز صفر و فاز یک پروژه‌های شهرداری آماده است و شهرداری می‌تواند از ابتدای سال آینده وارد فاز عملیاتی این پروژه‌ها شود. همچنین 1700 میلیارد تومان از بودجه شهرداری به جلب مشارکت بخش خصوصی با مدل‌های جدید اختصاص داده شده که 10 درصد بودجه را شامل می‌شود. همچنین ضمن کاهش وابستگی بودجه به درآمدهای ساختمانی با وجود تورم موجود، با تعریف پروژه‌های محله‌محور به افزایش رضایت شهروندان در کنار توسعه شهر توجه کرده‌ایم. از طرف دیگر پس از 13 سال توقف در ساخت زیرساخت‌های تفریحی در شهر، 900 میلیارد تومان به ایجاد و حفظ ابرسازه‌های جدید تفریحی اختصاص یافته است.
همچنین عباس حاج‌رسولیها، عضو شورای اسلامی شهر با بیان اینکه در گذشته نسبت سهم بودجه جاری شهرداری اصفهان به بودجه عمرانی 70 به 30 بود که هم‌اکنون کاملاً تغییر کرده است، افزود: قطار شهری و رینگ چهارم ترافیکی سهم قابل‌توجهی در بودجه 1402 دارند که به نوعی پروژه‌های زیست محیطی محسوب می‌شوند که متأسفانه از طرف دولت رها شده است. 
جزئیات بودجه 1402 شهرداری اصفهان
مهدی آصالح، مدیرکل برنامه‌ریزی و  بودجه شهرداری اصفهان نیز با بیان اینکه برخلاف سال‌های گذشته حدود 70 درصد پروژه‌های شهرداری در انتهای سال 1401 و برای سال 1402 دارای طرح فاز یک خواهند بود، تصریح کرد: البته هنوز در اتصال برنامه و بودجه به برنامه 1405 شهرداری دچار خلأ هستیم که سال آینده مرتفع می‌شود. فعالیت‌های شهرداری اصفهان در بودجه 1402 در 53 موضوع اصلی و بیش از 130 زیرموضوع دسته‌بندی شده و بودجه سال آینده 10 راهبرد اصلی دارد که تقویت حمل‌ونقل عمومی با سهم 39 درصدی، مهم‌ترین راهبرد شهرداری محسوب می‌شود. مجموع بودجه شهرداری اصفهان در سال آینده 19 هزار میلیارد تومان است که با اضافه شدن بودجه سازمان‌ها و شرکت‌ها به بیش از 21 هزار و 134 میلیارد تومان می‌رسد که شاهد رشد 57 درصدی در مجموع بودجه تلفیقی نسبت به سال جاری خواهیم بود.
وی بیشترین کمک شهرداری را مربوط به سازمان اتوبوسرانی، سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی و سازمان آتشنشانی دانست و افزود: 74 درصد منابع بودجه 1402 شهرداری از درآمدهای عمومی و اختصاصی تأمین می‌شود و 65 درصد از مصارف نیز به پروژه‌های عمرانی اختصاص دارد که شاهد کاهش این سهم هستیم. همچنین سرانه هر شهروند از بودجه 1402 شهرداری 10 میلیون و 319 هزار تومان است که با وجود رشد نسبت به دو سال گذشته، به دلیل تورم تغییر محسوسی ندارد.
آصالح با دسته‌بندی پروژه‌های شهرداری به پروژه‌های شاخص، منطقه‌ای، مستمر، مهم منطقه‌ای و محله‌محور، از رشد 6 درصدی پروژه‌های شاخص سال 1402 نسبت به سال جاری خبر داد و سهم هرکدام از منابع درآمدی شهرداری و میزان رشد آنها و همچنین پروژه‌های سال آینده شهرداری را به تفکیک تشریح کرد.
در ادامه حاضران به طرح نظرات و پرسش‌های خود پیرامون ابعاد گوناگون بودجه پیشنهادی شهرداری اصفهان برای سال 1402 پرداختند.
لزوم وجود نقطه تحولی در بودجه 1402 نسبت به بودجه 1401، ضرورت نگاه به بودجه به‌عنوان ابزار توسعه، سازوکار مدیریت شهری برای جلب مشارکت سرمایه‌گذاران، برنامه شهرداری برای حوزه گردشگری و محیط زیست، لزوم حرکت بودجه طبق چشم‌انداز آینده شهر اصفهان، سهم توسعه و حفظ فضای سبز در بودجه 1402، برنامه شهرداری برای رسیدن به منابع درآمدی پایدار، راهکار شهرداری برای معضل فرونشست، برنامه شهرداری برای کاهش تصدی‌گری در عرصه شرکت‌داری و واگذاری امور به بخش خصوصی، تشکل‌ها و انجمن‌های تخصصی ذی‌صلاح، بودجه شهرداری در حوزه ارتقای فرهنگ شهروندی و همچنین توسعه انرژی‌های پاک و نیروگاه‌های خورشیدی، پیشنهاد به شهرداری برای ایجاد سبدهای سرمایه‌گذاری جذاب برای جلب مشارکت سرمایه‌گذاران و لزوم تعیین تکلیف پروژه‌های نیمه‌تمام از جمله مباحث مطرح‌شده بود.
آلبوم تصاویر نشست هم‌اندیشی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان و مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان