تاریخ : پنجشنبه 6 بهمن 1401
کد 6173

با همکاری دفتر نمایندگی اتاق بازرگانی اصفهان انجام گرفت؛

برگزاری جشنواره و نمایشگاه توسعه و پیشرفت کشاورزی نوین محصولات گلخانه‌ای در تیران و کرون

اولین جشنواره و نمایشگاه توسعه و پیشرفت کشاورزی نوین محصولات گلخانه‌ای (فلفل دلمه‌ای رنگی) از 29 دی ماه تا دوم بهمن ماه با همکاری دفتر نمایندگی اتاق بازرگانی اصفهان در شهرستان‌های نجف‌آباد و تیران و کرون و جهاد کشاورزی شهرستان تیران و کرون برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، علی محمدی‌کیا فرماندار شهرستان تیران و کرون در مراسم اختتامیه این جشنواره با اشاره به فرهنگ‌سازی درباره ایجاد گلخانه در سال‌های اخیر برای عبور از بحران آب، حفظ منابع آبی موجود و تداوم کشاورزی گفت: تاکنون بیش از 850 پروانه بهره‌برداری گلخانه در شهرستان تیران و کرون صادر شده و سطح زیرکشت محصولات گلخانه‌ای در این شهرستان 360 هکتار است و 1700 مجوز نیز در شرف تأیید پروانه بهره‌برداری است که نشان‌دهنده ظرفیت بالای این شهرستان برای اشتغال‌زایی در این حوزه است.
وی با تأکید بر تکمیل زنجیره تولید محصولات گلخانه‌ای افزود: با توجه به افزایش سرمایه‌گذاری مردم در این بخش و افزایش تولید محصولات گلخانه‌ای به‌جای کشت‌های آب‌بر، نیاز به ایجاد صنایع تبدیلی و پایانه صادراتی در شهرستان بیشتر احساس می‌شود. همچنین در مدت اخیر با چالش جدی در خصوص برق و گاز مواجه نشدیم اما تکانه‌هایی نیز احساس کردیم. بنابراین در کنار ایجاد زیرساخت‌ها، بهینه‌سازی مصرف انرژی نیز باید در برنامه سازمان جهاد کشاورزی استان و گلخانه‌داران قرار گیرد.
محمدی‌کیا همچنین بر پرهیز از تک‌محصولی در گلخانه‌ها و به‌کارگیری نیروهای بومی تأکید کرد.
مهرداد مرادمند، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان نیز با بیان اینکه 2500 هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت محصولات گلخانه‌ای اختصاص یافته، گفت: از این میزان 700 هکتار مربوط به کشت فلفل دلمه‌ای و نیمی از آن در شهرستان تیران و کرون قرار دارد. همچنین 70 تا 80 هزار تن فلفل دلمه‌ای تولیدی استان صادر می‌شود، اما نیازمند تکمیل زنجیره تولید با بسته‌بندی مناسب، برندسازی و بازاریابی هستیم که علاوه بر دولت، بر عهده تولیدکنندگان نیز قرار دارد.
وی با تأکید بر پرهیز از فعالیت جزیره‌ای گلخانه‌داران در فروش و صادرات ادامه داد: کشاورزی قراردادی در قالب تشکل‌ها و زنجیره تولید راهکار این چالش است که می‌تواند بسترساز کار گروهی و مشارکت بین‌بخشی به‌خصوص درباره محصول فلفل دلمه‌ای باشد.
در ادامه مهدی آرپناهی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تیران و کرون با اشاره به وجود بیش از 300 هکتار گلخانه در این شهرستان افزود: بیشتر گلخانه‌های شهرستان به کاشت سبزی و صیفی اختصاص دارد و بیشتر محصولات آنها مرغوب و صادراتی است.
وی با بیان اینکه تکمیل زنجیره تولید با فرآوری، بسته‌بندی، برندسازی و صادرات محصولات گلخانه‌ای موردتوجه قرار گرفته، بر سرمایه‌گذاری در صنایع تبدیلی برای کاهش خام‌فروشی، افزایش صادرات و درآمد گلخانه‌داران تأکید کرد.
همچنین لزوم سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی برای تأمین امنیت غذایی کشور، ضرورت افزایش قابلیت رقابت محصولات کشاورزی در بازار و کاهش ریسک تولید برای گلخانه‌داران، توجه ویژه به صنعت گلخانه‌داری و رفع مشکلات این حوزه، شناخت روش‌های درست تولید محصولات گلخانه‌ای برای تحقق تولید مستمر، پرهیز از تصمیمات غیرمنطقی و شتاب‌زده در قبال مشکلاتی نظیر ممنوعیت مقطعی صادرات به برخی کشورها، تعریف استاندارد مشخص برای صادرات محصولات کشاورزی به روسیه و سیاست‌گذاری در بخش کشاورزی با نگاه ویژه به صادرات از جمله مباحث مطرح‌شده درباره چالش‌های گلخانه‌داران از سوی نمایندگان این بخش بود.
آلبوم تصاویر جشنواره و نمایشگاه توسعه و پیشرفت کشاورزی نوین محصولات گلخانه‌ای