تاریخ : پنجشنبه 6 بهمن 1401
کد 6172

در نشست آشنایی با خدمات و تسهیلات صندوق ضمانت صادرات ایران مطرح شد؛

راه‌اندازی نمایندگی صندوق ضمانت صادرات ایران در اتاق بازرگانی اصفهان

در نشست آشنایی با خدمات و تسهیلات صندوق ضمانت صادرات ایران بر ایجاد نمایندگی این صندوق در اتاق بازرگانی اصفهان به منظور ارائه خدمات و تسهیلات ویژه به صادرکنندگان استان تاکید شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، نشست آشنایی با خدمات و تسهیلات صندوق ضمانت صادرات، با حضور جمعی از اعضای هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان، مسئول فنی و مدیر کارگزاری صندوق ضمانت صادرات ایران، رئیس اداره بازرگانی خارجی اداره‌کل صمت استان و جمعی از صادرکنندگان استان برگزار شد.
برای بهره‌وری بالاتر باید از تولیدکنندگان خرد و متوسط حمایت کرد
در ابتدای این جلسه اصغر اخوان‌مقدم عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان، ایجاد میز صندوق ضمانت صادرات ایران در پارلمان بخش خصوصی اصفهان را در رفع مشکلات صادرکنندگان استان حائز اهمیت دانست و افزود: اتاق بازرگانی اصفهان تمام قد از این اقدام حمایت خواهد کرد.
وی در ادامه با بیان اینکه 80 درصد اشتغال کشور توسط صنایع کوچک و متوسط ایجاد می‌شود و دولت باید از آنها حمایت کند تصریح کرد: این در حالی است که شاهد حمایت و برنامه‌ریزی دولت بر ورود ارز شرکت‌های بزرگ نفتی، فولادی و پتروشیمی و بی‌توجهی به چالش‌ها و مشکلات صادرکنندگان خرد و صنایع کوچک و متوسط هستیم.
نایب‌رئیس کمیسیون بهبود محیط کسب‌وکار و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان اتاق بازرگانی اصفهان همچنین تفاوت نرخ ارز دولتی و آزاد، صدور بخشنامه‌های متعدد و متناقض را موجب نا اطمینانی نسبت به تولید و صادرکنندگان ایرانی دانست و گفت: بازگشت ارز حاصل از صادرات در شرایط موجود یک معضل بوده و تنها موجب از دست دادن فرصت‌های موجود در بازار جهانی خواهد شد.
نمایندگی دائم صندوق ضمانت صادرات در اتاق بازرگانی اصفهان ایجاد شود
کریم سلیمی رئیس اداره بازرگانی خارجی اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت استان نیز ایجاد نمایندگی دائم یا حضور نماینده صندوق ضمانت صادرات ایران در استان‌ها و تفویض اختیار از مرکز به آنها را در رفع مشکلات تولید و صادرکنندگان کشور مهم دانست و تصریح کرد: خوشبختانه اتاق بازرگانی اصفهان از این اقدامات حمایت خواهد کرد که ایجاد پنجره واحد فیزیکی کسب و کار نمونه‌ای از آن است.
در ادامه امیررضا سلمانی کارشناس فنی صندوق ضمانت صادرات ایران با تاکید بر اینکه صندوق، سازمانی حمایتی است گفت: این صندوق به عنوان موسسه بیمه اعتبار صادراتی ایران، یکی از سازمان‌های متولی حمایت از صادرات کشور بوده که تحت نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت مشغول فعالیت است.
وی ذی‌نفعان اصلی خدمات این صندوق را صادرکنندگان و تولیدکنندگان کالا و خدمات، بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری، سرمایه‌گذاران پروژه‌های صادرات محور و کارفرمایان خارجی و سرمایه‌گذاران ایرانی خارج کشور معرفی و تصریح کرد: صدور ضمانت‌نامه، مشاوره عمومی ریسک و تجارت بین المللی و صدور بیمه نامه از خدمات این صندوق است.
سلمانی افزود: صندوق تا 93 درصد ریسک‌های تجاری و 95 درصد ریسک‌های سیاسی را پوشش خواهد داد و اگر به هر دلیلی خریدار پول شما را پرداخت نکرد دولت مبلغ شما را می‌پردازد.
کارشناس فنی صندوق ضمانت صادرات ایران گفت: رتبه‌بندی ریسک شرکت‌ها، تحلیل وضعیت تجاری شرکت‌ها، پایش وضعیت اقتصادی کشورها و سقف اعتباری شرکت‌ها از دیگر خدمات صندوق است.
وی افزود: همچنین اخیرا در حال بررسی راه‌اندازی بیمه‌نامه پوشش نوسانات نرخ ارز هستیم که انشاالله بزودی اجرایی خواهد شد.
همچنین معصومه اسدی جعفری مدیر کارگزاری صندوق ضمانت صادرات ایران نیز از حضور این صندوق در نمایشگاه بین‌المللی فرش اصفهان تا 10 بهمن و امکان دریافت مسائل و مشکلات صادرکنندگان و ارائه خدمات مشاوره فعالان اقتصادی استان خبر داد.
وی همچنین افزود: ما آماده هستیم که کارگاه‌های تخصصی برای کمک به رفع مشکل مراودات خارجی صادرکنندگان برگزار نماییم.
خدمات متنوع اتاق بازرگانی در حوزه تسهیل صادرات
زهرا زمانی مدیر پژوهش و بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی اصفهان نیز ضمن تشریح خدمات پارلمان بخش خصوصی اصفهان در راستای تسهیل صادرات گفت: ایجاد 16 میز تجاری با کشورهای هدف صادراتی، راه‌اندازی مرکز شتابدهنده تجارت بردار، ایجاد میزهای بانک مرکزی، ارزی و امور گمرکی به همراه میز صمت از جمله این اقدامات است.
وی هدف از برگزاری این نشست را تبیین خدمات صندوق ضمانت صادرات ایران برای فعالان اقتصادی و صادرکنندگان بیان و تصریح کرد: اتاق بازرگانی اصفهان آماده دریافت مشکلات صادرکنندگان و پیگیری آنها از طریق ظرفیت‌های موجود در پارلمان بخش خصوصی اصفهان می‌باشد.
در پایان این نشست به سوالات فعالان اقتصادی پاسخ داده شد.
آلبوم تصاویر نشست آشنایی با خدمات و تسهیلات صندوق ضمانت صادرات ایران