تاریخ : پنجشنبه 17 شهريور 1401
کد 5648

درنشست طرح و پیگیری مشکلات فعالان اقتصادی در حوزه غذا و دارو عنوان شد:

تاسيس پارك فناوري غذا و دارو مهم‌ترين مطالبه پارلمان بخش خصوصی اصفهان در این حوزه

در نشست طرح و پيگيري مشكلات فعالان اقتصادي در حوزه غذا و دارو ،تاسيس پارك فناوري غذا و دارو با هدف ساماندهي شركت‌هاي فعال در این حوزه، مهم‌ترين مطالبه پارلمان بخش خصوصی اصفهان در این حوزه عنوان شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان در نشست طرح و پیگیری مشکلات فعالان اقتصادی در حوزه غذا و دارو که با حضور معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان، مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان و فعالان این حوزه برگزار شد، غلامرضا اخوان فرید تفویض اختیار به مدیران دستگاه‌های اجرایی و تمرکز زدایی از پایتخت را در بسیاری از امور مشکل‌گشای فعالان اقتصادی به ویژه در حوزه غذا و دارو عنوان کرد.
رئیس کمیسیون بهبود محیط کسب و کار و توسعه اقتصاد دانش بنیان با اشاره به رشد استان در حوزه غذا و دارو و وجود دانشگاه‌های مطرحی چون علوم پزشکی و صنعتی، تفویض اختیار در حوزه‌های آزمایشگاه رفرانس ، اداره استاندارد، نظارت و... را بسیار حایز اهمیت دانست.
اخوان فرید همچنین ضمن انتقاد از عدم مشورت با صاحبان صنایع در اصلاح قیمت دارو از سوی دولت گفت: به گزارش سندیکاهای دارویی تولید حدود 43 درصد داروها زیا‌ن‌ده است و با سیاست انقباضی دولت در خصوص عدم افزایش نقدینگی، بانک‌ها تسهیلاتی در اختیار تولیدکنندگان قرارنمی‌دهند و صنعت داروسازی از طرفی با کمبود نقدینگی ناشی از افزایش نرخ ارز و از سوی دیگر با زیاندهی مواجه است.
وی ادامه این روند را موجب کمبود شدید دارو در کشور دانست همچنین عدم افزایش نرخ فروش دارو بدون نسخه (OTC) نسبت به سال گذشته با وجود افزایش سرسام آور هزینه تولید را مشکل دیگر صنعت داروسازی کشور عنوان کرد.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان در پایان سخنان خود خواستار رفع مشکلات مربوط به توسعه شرکت‌های دارویی و پیگیری ایجاد شهرک صنعتی سبز در استان برای استقرار این شرکت‌ها شد.
سهمیه دارویی استان اصفهان افزایش یابد
در ادامه معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر اینکه تفویض اختیار به این معاونت و تمرکز‌زدایی از مرکز در دستور کار قرار گرفته و زیرساخت‌های آن در حال آماده‌سازی است افزود: این امر به درخواست فعالان اقتصادی و با اعتقاد به اینکه پیگیری برخی امور در اصفهان موجب تسهیل و تسریع اقدامات خواهد شد، در حال پیگیری است.
محمود اعتباری همراهی با ضوابط معاونت غذا و دارو و رعایت استانداردها را موجب ارتقاء سطح تولیدات دانست و تصریح کرد: بر این اساس وظیفه نخست ما نظارت بر رعایت استانداردها و آیین‌نامه‌های تعیین شده می‌باشد.
وی افزود: از سوی دیگر این معاونت به دنبال راه حل و جلب همراهی تولیدکنندگان برای کمک به رفع موانع تولید بوده زیرا معتقد هستیم کمک به رونق تولید یک وظیفه است.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مهم‌ترین هدف اجرای طرح دارویار از تیرماه در کشور را اصلاح قیمت و به صرفه شدن تولید دارو برای تولیدکننده بیان و تاکید کرد این طرح در راستای رونق تولید در حال اجرا است که البته اصلاح قیمت‌ها با مشارکت تولیدکنندگان اتفاق افتاده است اما هنوز با قیمت ایده آل تولید کننده فاصله داشته البته در صورت نیاز باید اصلاح بازهم اتفاق افتاده و اختلاف قیمت‌ها از طریق دولت و بیمه‌ها جبران شود.
اعتباری گفت: مدیریت در حوزه دارو مدیریت کلان بوده و ما بیشتر در مدیریت توزیع دارای نقش هستیم و کمبودهای دارویی استان از مرکز در حال پیگیری است البته نیازمند پیگیری استانداری در خصوص افزایش سهمیه استان اصفهان در حوزه دارو هستیم.
وی همچنین در خصوص بدهی این معاونت به شرکت‌های پخش و دارویی گفت: سازمان‌های بیمه‌گر مبالغ زیادی به معاونت غذا و دارو بدهکار هستند که در صورت پرداخت بدهی آنها این مشکل نیز قابل حل می‌باشد. اعتباری خواستار پیگیری این موضوع توسط استانداری اصفهان شد.  
از ظرفیت ستاد تسهیل برای حل مشکلات استفاده شود
همچنین مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان در این نشست وظیفه دفتر هماهنگی امور اقتصادی را هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی در راستای تسهیل امور فعالان اقتصادی و ایجاد زمینه رشد و توسعه بخش خصوصی بیان و تصریح کرد: در این راستا ظرفیت‌هایی مانند ستاد تسهیل و رفع موانع تولید ایجاد شده و معاون غذا و دارو نیز تاکنون همراهی بسیار خوبی برای حل مشکلات فعالان این حوزه داشته اند.
احسان شهیر بهره‌برداری حداکثری از ضوابط  و رویه‌های قانونی برای کمک به حل مشکلات بخش خصوصی را از ویژگیهای ستاد تسهیل دانست و از همکاری و همراهی حداکثری دفتر امور اقتصادی استانداری برای تسهیل امور تولیدکنندگان در این ستاد خبر داد.
وی همچنین با بیان اینکه تعداد ناظران و بازرسان دستگاه‌های مختلف بر بازار پس از اجرای طرح توزیع عادلانه یارانه‌ها در استان افزایش یافته است، اعلام نیاز انجمن‌ها و اتحادیه‌های مختلف غذا و دارو برای آموزش موارد بازدارنده کسب و کار این حوزه‌ها به ناظران به استانداری را اقدام موثری برای نظارت دقیقتر بر تخلفات بیان کرد.
شهیر تقویت ابزارهای بازدارندگی تعزیرات و هوشمند شدن سامانه‌های نظارت را از دیگر اقدامات استان برای جلوگیری از تخلفات محدود موجود در استان دانست.
مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری در پایان سخنان خود از تخصیص بودجه برای پرداخت تسهیلات به فعالان اقتصادی طی سفر رئیس جمهور به اصفهان خبر داد و بر ضرورت ثبت‌نام در سامانه بهین یاب برای برخورداری از این تسهیلات تاکید کرد.  
زهرا زمانی مدیر پژوهش و بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این نشست پایش محیط کسب و کار را یکی از وظایف اصلی اتاق‌های بازرگانی کشور دانست و تصریح کرد: احصاء مشکلات و کمک به بهبود محیط کسب و کار استان یکی از اولویت‌های اتاق اصفهان است که بر اساس اطلاعات اخذ شده در قالب طرح ملی پایش کسب و کار،  مشکلات فعالان اقتصادی در حوزه غذا و دارو  به‌عنوان یکی از چالش‌های کسب و کار استان شناسایی و با انتشار فراخوان، درخواست‌ها و مشکلات فعالان این حوزه احصاء گردید.
در ادامه این نشست تولیدکنندگان غذا و داروی استان به بیان مشکلات خود پرداختند و ورود تولیدات بدون کیفیت و کم کیفیت از سایر استان‌ها به اصفهان، زمانبربودن فرایند ارجاع پرونده‌ها به شبکه‌های بهداشت، منحصر بودن صدور گواهی‌های بهداشت محصولات صادراتی به روزهای زوج، عدم همخوانی قیمت مواد اولیه با قیمت تمام شده دارو به ویژه در حوزه آنتی بیوتیک، مشکلات مربوط به واردات ریشه شیرین بیان، زمانبر بودن پروسه رسیدگی به درخواست شرکت‌های تولیدی، سختگیری‌های بیشتر معاونت غذا و دارو اصفهان نسبت به سایر استان‌ها و بالاتر بودن قیمت مواد اولیه داخلی با مواد اولیه وارداتی از جمله مشکلاتی بود که از سوی تولیدکنندگان مطرح شد.

 
آلبوم تصاویر تاسيس پارك فناوري غذا و دارو مهم‌ترين مطالبه پارلمان بخش خصوصی اصفهان در این حوزه