تاریخ : يکشنبه 30 مرداد 1401
کد 5572

در جلسه مشترک کمیسیون‎های سرمایه‌گذاری و توسعه زیرساخت و گردشگری، صنایع دستی و فرش اتاق بازرگانی اصفهان مطرح شد:

برگزاری همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان توسط اتاق بازرگانی، استانداری و شهرداری اصفهان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان در جلسه مشترک کمیسیون سرمایه‌گذاری و توسعه زیرساخت و کمیسیون گردشگری، صنایع دستی و فرش اتاق بازرگانی اصفهان بر فراهم نمودن زیرساخت‌ها و مقدمات برگزاری همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان تاکید کرد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان امیررضا نقش معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان با تاکید بر آماده سازی طرح‌های سرمایه گذاری مجوزدار بدون نام و اسناد امکان سنجی مربوطه به اهمیت فراهم شدن زیرساخت‌ها و مقدمات سرمایه‌گذاری در جذب سرمایه‌گذار اشاره کرد.
وی بر ضرورت کامل و به روز بودن بسته‌های سرمایه‌گذاری استان تاکید کرد و افزود: طبق تفاهم‌نامه استانداری و اتاق بازرگانی اصفهان، در حال تجمیع و بروزرسانی بسته‌های موجود و اولویت‌بندی آنها هستیم. همچنین لازم است بسته‌ها حداقل به دو زبان انگلیسی و فارسی تهیه شده و در سامانه سرمایه‌گذاری استان به راحتی در دسترس سرمایه گذاران قرار گیرد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان همچنین بر ضرورت توجه به طرح‌های تولیدی دارای بیش از 60درصد پیشرفت همچنین پروژه‌های راکد و غیرفعال استان تاکید کرد.
در ابتدای این جلسه روح الله میرزاامیری مدیر امور کمیسیون‌های اتاق بازرگانی اصفهان، گزارشی از طراحی صورت گرفته در خصوص برگزاری این همایش در زمستان سال جاری به حاضرین ارائه داد و در ادامه مدعوین و حضار به بیان نقطه نظرات در این خصوص پرداختند.
وی همچنین گفت: فقدان یک ستاره قطبی و چشم انداز شفاف در توسعه و پیشرفت استان یکی از خلل‌های جذب سرمایه‌گذاری در استان بوده و همایش مذکور در ترسیم  چشم‌انداز واحد در استان موثر خواهد بود.
میرزاامیری حضور، شبکه‌سازی و معرفی نهادهای تامین مالی استانی و ملی، شناسایی و دعوت از صاحبان موفق کسب و کار، نخبگان دانشگاهی و مدیریتی اهل اصفهان مقیم خارج از کشور، تداوم شبکه‌سازی سرمایه‌گذاران با راه‌اندازی باشگاه سرمایه‌گذاران استان، کمک به افزایش سهم خدمات در GDP استان و تعریف رویکرد جدیدی در گردشگری را از ارکان و اجزای در حال برنامه‌ریزی در این رویداد معرفی کرد.
مدیر امور کمیسیون‌های اتاق بازرگانی اصفهان همچنین از برگزاری همایش ارتقاء مهارت‌های شهرداری‌های منتخب استان در حوزه جذب سرمایه با محوریت گردشگری در شهریورماه به عنوان مهم‌ترین پیش رویداد همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان خبر داد و تصریح کرد: این پیش رویداد با هدف ارتقاء بینش جذب سرمایه در شهرداران و فرمانداران مناطق منتخب، بالا رفتن دانش و مهارت سرمایه‌گذاری آنها، آشنایی با مفهوم برند شهری و ساز و کار برندسازی شهری و آموزش کشف فرصت‌ها و تهیه طرح‌های سرمایه‌گذاری گردشگری شهرستان‌های منتخب برگزار خواهد شد.
نامساعد بودن فضای کسب و کار مانع اصلی جذب سرمایه گذاری خارجی
در ادامه حمیدرضا فولادگر مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه باید از این همایش برای نشان دادن پتانسیل‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان و جذب سرمایه‌گذار بهره‌برداری لازم شود افزود: احصاء و تبیین موانع اصلی سرمایه‌گذاری ، معرفی آیین نامه‌ها و قوانین موجود و پیشنهادات رفع این موانع باید از رویکردهای اصلی همایش مذکور باشد.
عضو خبره و صاحب‌نظر اقتصادی شورای عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی افزود: تنها بخشی از دلیل اقبال پایین سرمایه گذاران خارجی به ایران مربوط به تحریم بوده  و بخش اعظم آن مربوط به نامساعد بودن فضا و شاخص‌های کسب و کار است و باید در این همایش راهکارهای بهبود این شاخص‌ها ارایه شود.
سرمایه‌گذاری‌ها به صورت هدفمند انجام شود
احمد خوروش رئیس کمیسیون‎ سرمایه‌گذاری و توسعه زیرساخت اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این جلسه با اشاره به نیاز استان اصفهان به سرمایه‌گذاری، برگزاری همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری را در جهت افزایش سطح رفاه عمومی و ارتقاء اقتصادی استان بسیار حایز اهمیت دانست.
وی همچنین خواستار توجه ویژه به هدفمند بودن سرمایه‌گذاری شد و تصریح کرد: لازم است دولت از سرمایه گذاران حمایت کند.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان در ادامه بر ضرورت تشکیل جلسات مشترک پارلمان بخش خصوصی اصفهان و شهرداری برای کمک به فراهم سازی زیرساخت‌های موردنیاز سرمایه گذاری در استان تاکید کرد.
برای ایجاد ظرفیت جذب سرمایه‌گذاری خارجی نیازمند برنامه‌ریزی دقیق هستیم
علی کرباسی زاده مشاور عالی رئیس اتاق بازرگانی اصفهان نیز با بیان اینکه از دهه 60 تاکنون خاورمیانه همواره با تنش‌ها و التهابات مختلفی مواجه بوده است افزود: این اتفاقات تصادفی نبوده و در راستای تامین منافع غرب و آمریکا و بخشی از برنامه توسعه سرمایه‌گذاری آنها بوده است.
وی با تاکید بر اینکه غرب اقتصاد خود را هم در دوران جنگ و هم در دوران آبادانی کشورها رقم می‌زند تصریح کرد: توافق آمریکا با ایران در شرایطی که اکنون زمان بهره‌برداری اقتصادی آمریکا در منطقه است، برای آمریکا از اهمیت زیادی برخوردار است.
کرباسی زاده گفت: در زمانی که مبادلات کلان دنیا کاملا هوشمند و برنامه‌ریزی شده است کشورمان با دو سناریو توافق برجام یا عدم توافق مواجه است که در هر دو سناریو جذب سرمایه‌گذاری برای ایران از اهمیت زیادی برخوردار است و برای ایجاد ظرفیت جذب سرمایه‌گذاری نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و برنامه روشن در بسته‌های سرمایه گذاری هستیم.
مشاور عالی رئیس اتاق بازرگانی اصفهان وجود برنامه جذب سرمایه‌های داخلی در صورت عدم توافق برجام در کشوری که دارای 5 هزار همت حجم نقدینگی و سرمایه‌های سرگردان است را مهم دانست و تاکید کرد:  اگر برنامه جذب سرمایه در حوزه سرمایه داخلی داشته باشیم این امر در توسعه اقتصاد شهر، افزایش اشتغال و بالا رفتن سطح درآمد دهک‌های مختلف اجتماعی نقش موثری خواهد داشت.
کرباسی زاده تحقق این امر را تنها از طریق همت و اراده جمعی و هماهنگی، همکاری و تلاش دستگاه‌های ذیربط اجرایی و بخش خصوصی میسر دانست.
ستاد تسهیل پروژه‌های سرمایه‌گذاری و عمرانی تشکیل شود
محمدرضا رجالی رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این جلسه ضمن ارایه پیشنهاد تشکیل ستاد تسهیل پروژه‌های سرمایه‌گذاری و عمرانی در اصفهان گفت: باید زمان صدور مجوز برای پروژه‌های عمرانی به عنوان یک شاخص در نظر گرفته شود و برای بهبود این شاخص تلاش شود.
رجالی با تاکید بر اینکه ارائه بسته‌های سرمایه گذاری از سوی دولت امر پسندیده ای است،افزود:باید توجه داشت در نهایت ایده پردازی و تهیه بسته‌های سرمایه گذاری یک فعالیت مردمی است و وظیفه اصلی دولت تسهیل و کاهش زمان صدور مجوزات و رفع مشکلات بعدی سرمایه گذاران است.
وی همچنین بر ضرورت توجه به رویکرد توسعه خدمات در استان تاکید و تصریح کرد: علاوه بر این نیازمند فرهنگسازی در خصوص تکریم سرمایه‌گذاران در جامعه هستیم.
موازی کاری مانعی برای سرمایه‌گذاری
عباس حاج رسولیها، رئیس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای شهر اصفهان نیز با بیان اینکه موانع سرمایه گذاری امروز در اصفهان نسبت به 10 سال گذشته بسیار بیشتر شده است، افزود: برای رونق سرمایه گذاری باید در ابتدا این موانع احصاء و رفع شوند.
وی همچنین تصمیم‌گیری در دستگاه‌های موازی را مانع دیگری برای سرمایه‌گذاری در استان دانست.
همچنین علیرضا سالاریان رئیس نمایندگی وزارت امورخارجه اصفهان با اشاره به جذابیت ظرفیت‌های اقتصادی اصفهان برای رایزنان اقتصادی ایران در کشورهای خارجی طی بازدیدی که چند هفته پیش از اصفهان داشتند،افزود: هر فعالیتی که در حوزه سرمایه گذاری بخواهد انجام شود باید دارای پیوست و حمایت قضایی باشد در این راستا پیشنهاد می‌شود برای همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری نیز اقدامات لازم در این خصوص صورت گیرد.
مشارکت و سرمایه‌گذاری برای استان اصفهان یک ضرورت است
 مصطفی نباتی نژاد رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان این همایش را فرصت آزمون کارآمدی دانست و گفت: مشارکت و سرمایه‌گذاری امروز برای استان اصفهان یک ضرورت است. وی با اشاره به زمین‌های وقفی به عنوان یکی از ظرفیت‌های تحول اقتصادی، تعامل با اداره اوقاف در تهیه بسته‌های سرمایه گذاری را خواستار شد و افزود: شهردار اصفهان درخواست رسمی خود را برای برگزاری اجلاسیه  جهانی شهرهای تاریخی  2023 برای دبیرخانه این اجلاس ارسال کرده و از همه مسئولین و ذی نفعان درخواست می شود برای برگزاری هر چه بهتر این برنامه پیشنهادات خود را ارائه نمایند.
وی ابراز امیدواری کرد با برگزاری این همایش بین‌المللی مشارکت و سرمایه‌گذاری‌های سنتی که در آنها منافع کارفرما، شهروند و سرمایه گذاران تامین نمی‌شد متوقف شده و در این راستا خواستار توجه به الزامات پیوست فرهنگی و محیط زیستی در امکان سنجی طرح‌ها شد.  
 لزوم تسهیل  رفت و آمد اصفهانی‌های مقیم خارج از کشور به همایش
در ادامه علیرضا صلواتی مجری طرح‌های زیربنایی استان اصفهان با اشاره به اهمیت تسهیل شرایط رفت و آمد اصفهانیان خارج از کشور برای حضور در این همایش افزود: اطلاع رسانی به موقع به این افراد برای حضور در همایش اهمیت دارد.
وی تهیه طرح‌های جامع امکان سنجی برای طرح‌های سرمایه گذاری و تهیه الگوی جذاب برای ارائه این طرح‌ها را از دیگر الزامات این همایش عنوان نمود.

 
آلبوم تصاویر مشترک کمیسیون‎های سرمایه‌گذاری و توسعه زیرساخت و گردشگری، صنایع دستی و فرش