تاریخ : يکشنبه 30 مرداد 1401
کد 5571

مشارکت اتاق بازرگانی اصفهان در پروژه‌های اشتغالزایی و کاهش آسیب‌های اجتماعی

گردهمايي فعالان فرهنگي، اجتماعي و نكوداشت هفته مشاركت‌هاي مردمي، با مشارکت کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی اتاق بازرگانی اصفهان و با هدف تعامل براي ایجاد اشتغال و تخصيص 4 میلیارد اعتبار در شرق استان و کاهش آسیب‌های اجتماعی مناطق حاشیه‌ای شهر اصفهان برگزار شد.
استاندار اصفهان در گردهمایی فعالان فرهنگي، اجتماعي گفت: رویکرد مدیریت استان حمایت از تشکل‌ها و فعالیت‌های مردمی است.
سید رضا مرتضوی در این گردهمایی بر ضرورت افزایش نقش آفرینی تشکل‌های مردمی تاکید کرد و افزود: تشکل‌های مردمی در برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری‌ها باید بیشتر در کنار مدیریت استان باشند.
وی تصریح کرد: وقتی تعداد تشکل‌های مردم نهاد کنونی را با قبل از انقلاب اسلامی مقایسه می‌کنیم به این نتیجه می‌رسیم که رویکرد انقلاب، مردمی و استفاده از توان همگان بوده است.
استاندار اصفهان با اشاره به برخی بحران‌ها در کشور نظیر وقوع سیل و کرونا خاطرنشان کرد: تشکل‌های مختلف با رویکردهای گوناگون در این بحران‌ها یاری‌رسان مردم بودند و با فعالیت‌های مناسب بخش قابل توجهی از امدادرسانی و یاری رسانی را انجام دادند.
مرتضوی با بیان اینکه دیدگاه مردمی جزو سیاست‌های بالادستی نظام به شمار می‌رود، گفت: بر همین اساس حمایت از مردم همواره وجود داشته و در دولت سیزدهم نیز با شعار دولت مردمی و تاکید همیشگی رییس جمهور وضعیت به همین گونه است.
وی اضافه کرد: امنیتی‌ترین مقوله پس از انقلاب اسلامی، دفاع مقدس بود که آن هم با حرکت‌های مردمی اداره شد و نیرو و حرکت مردمی پیروزی ایران در جنگ تحمیلی را به همراه داشت.
استاندار اصفهان در ادامه بر ضرورت افزایش مدل‌سازی موفق در مقوله تشکل‌های مردمی نیز تاکید نمود.
مرتضوی تصریح کرد: قرارگاه محرومیت زدایی در استان اصفهان نیز برای همین موضوع تشکیل شد که مجموعه حرکت‌های مردمی بتواند به طور ویژه در مناطق محروم معطوف شود و حاکمیت هم با حمایت از آن‌ها بتواند در راستای محرومیت زدایی گام بردارد.
همچنین مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری اصفهان در این گردهمایی گفت: در استان یک هزار و ۸۰۰ مجموعه سازمان مردم نهاد مشتمل بر خیریه و غیرخیریه فعالیت می‌کنند که ۷۵۰ تا ۸۰۰ مجوز آن‌ها مربوط به خیریه‌هاست.  
مسعود مهدویان‌فر افزود: سه هزار مرکز فرهنگی اجتماعی، پنج هزار و ۵۰۰ تشکل دینی و مذهبی و سه هزار پایگاه بسیج بخشی از مجموعه‌هایی هستند که با رویکرد مردمی در حال فعالیت هستند.
وی تصریح کرد: همچنین ۲ هزار و ۵۰۰ گروه جهادی و ۵۰۰ مرکز نیکوکاری با رویکردهای گوناگون خدمات مختلفی به جامعه ارائه می‌دهند.
 مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: در هفته مشارکت‌های اجتماعی بیش از ۲۸ برنامه اصلی در شهرستان‌های استان اجرا شد که نشان می‌دهد در مناطق دیگر به غیر مرکز استان نیز به مقوله تشکل‌های مردمی اهمیت داده می‌شود.
مهدویان‌فر با بیان اینکه قانون ساختارمند کردن سازمان‌های مردم نهاد در مجلس شورای اسلامی در حال تدوین است اظهارداشت: بر همین اساس نظرات تشکل‌های مردمی اخذ شده و استان اصفهان نیز از جمله ارائه دهندگان نظر برای این قانون بوده است.
وی گفت: این قانون از جمله سیاست‌های داده باز محسوب می‌شود به این معنا که سازمان‌های مردم نهاد مختلف می‌توانند در تدوین آن نقش داشته باشند.
 مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: رویکرد دولت سیزدهم حمایت از فعالیت‌های مردمی است لذا در استان اصفهان نیز تسهیل در صدور و تمدید مجوزهای تشکل‌ها جزو اقدامات اصلی به شمار می‌رود.
علیرضا نبی کارآفرین نمونه نیز با اشاره به روایتی از حضرت موسی (ع) و سفارش به خدمت‌کردن، تصریح کرد: خدمت به مردم بدون در نظر گرفتن رنگ پوست، ملیت، اندیشه و … باید سرلوحه همه قرار گیرد چراکه کمک کردن به دیگران به بلوغ، بزرگی و تعالی خودمان کمک می‌کند.
وی با اشاره به اینکه کارهای بزرگ در معرض وسوسه شیطان هم قرار می‌گیرد، خطاب به مسئولان گفت: مانند شهید حاج قاسم سلیمانی از مردم دل ببرید که حتی کودکان کار هم بین اسامی انتخابی خود برای کلاس درسشان نام حاج قاسم سلیمانی را بر می‌گزینند.
نبی در ادامه گفت:خیریه‌ای که منتظر خیرین باشد و همچنان به شیوه سنتی اداره شود، دوام نخواهد داشت و لازم است خیریه‌ها به سمت دیجیتال شدن و استفاده از آپ‌ها و هم راستا شدن با مردم پیش بروند.
این کارآفرین با توجه به ظرفیت بالای اصفهان گفت: نیازهای خیریه‌ای تداوم دارد و باید برای آنها در استان دبیرخانه تشکیل شود.

 
آلبوم تصاویر گردهمايي فعالان فرهنگي، اجتماعي و نكوداشت هفته مشاركت‌هاي مردمي