تاریخ : سه شنبه 25 مرداد 1401
کد 5540

سناریوهای فضای کسب و کار استان تا افق۱۴۰۸ تشریح شد

در بیست و یکمین جلسه کمیسیون بهبود محیط کسب و کار و توسعه اقتصاد دانش بنیان سناریوهای فضای کسب و کار استان تا افق ۱۴۰۸تشریح شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان جلسه کمیسیون بهبود اتاق بازرگانی اصفهان با حضور رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و فعالان اقتصادی عضو اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.
در این جلسه رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان هدف از تدوین سناریوهای فضای کسب و کار استان تا افق ۱۴۰۸را  شناسایی عوامل موثر بر بهبود مستمر فضای کسب و کار استان به منظور ارائه پیشنهادات به سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان استان بیان کرد.
محمدرضا قاسمی تاکید کرد در طرح مذکور فضای کسب و کار مورد توجه قرار گرفته است نه شاخص‌های آن و این دو دقیقا بر یکدیگر منطبق نیست.
وی تصریح کرد: در مطالعه آینده نگاری توسعه استان در نهایت 12 عامل اثرگذار بر توسعه استخراج شد که یکی از آنها فضای کسب و کار بود و بر این اساس سازمان تصمیم گرفت که با همکاری بخش خصوصی و دانشگاه به شناسایی عوامل کلیدی موثر بر کسب و کارها پرداخته و مشخص کند کسب و کارها تا 1408 با چه سناریویی روبرو خواهند بود.
قاسمی گفت: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در این طرح نقش تسهیلگر داشته تا با استفاده از نظر خبرگان علاقه‌مند به مباحث آینده‌نگری و آشنا به فضای کسب و کار برای تدوین این سناریو استفاده نماید.
زهرا زمانی مدیر واحد پژوهش و بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی اصفهان نیز گفت: پروژه سناریوهای فضای کسب و کار استان تا افق 1408 توسط مرکز آموزش و پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان با همکاری اتاق بازرگانی، خبرگان دانشگاهی و دستگاه‌های اجرایی انجام شده است.
وی هدف از برگزاری این جلسه را آگاهی فعالان اقتصادی از دستاوردهای این طرح وزین بیان و تصریح کرد: علی‌رغم نوسانات شاخص فضای کسب و کار استان طی سال‌های اخیر و بهبود رتبه استان در این شاخص از 28 در زمستان 1398 به رتبه 9 در زمستان 1400 هنوز با جایگاه ایده‌آل فاصله داریم و امید است با استفاده از نتایج این طرح چشمانداز واضحی برای اقتصاد استان ترسیم شود.
همچنین رفیعی از تسهیلگران سناریوهای فضای کسب و کار استان تا افق ۱۴۰۸ضمن بیان اینکه مطالعه این طرح از سال 98 آغاز شد افزود: از 172 عامل موثر بر فضای کسب و کار، 65 عامل احصا و پایش شد که در نهایت 8 عامل کلیدی حکمرانی خوب، ثبات قوانین و راهبردهای کلان کشور، تعاملات بین‌المللی سیاسی و غیر سیاسی، تورم انتظاری، تقدم سیاست بر اقتصاد، نظام مالیاتی، نظام بانکی و بسط و توسعه فضای مجازی به عنوان عوامل موثر بر فضای کسب و کار استان تا افق 1408 معرفی شد.
در ادامه این جلسه تسهیلگران و فعالان اقتصادی به بیان نظرات و سوالات خود در خصوص این طرح پرداختند و مقرر شد طرح پژوهشی مشترکی توسط اتاق بازرگانی اصفهان و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان برای تبیین سیاست‌ها و استراتژی‌های کسب و کار برای دستیابی به آینده مطلوب فضای کسب و کار تعریف شود.
غلامحسین کریمیان دبیر کمیسیون بهبود محیط کسب و کار و توسعه اقتصاد دانش بنیان نیز در این جلسه ضمن اشاره به تغییرات سریع محیط کسب و کار در دنیای امروزی که سبب شده تا برنامه‌ریزی‌ها و پیش‌بینی‌های فعالان اقتصادی کارایی لازم را نداشته باشد تاکید کرد: سناریوهای کسب و کار در سطح کوچکتر برای واحدهای اقتصادی باید  قابل تعریف و ملموس باشد تا فعالان اقتصادی بتوانند برای کسب و کار خود بهترین سناریو را با احتمال وقوع بیشتر انتخاب و بر اساس آن برنامه‌ریزی انجام دهند و تفکر خود درباره آینده را بر مبنای وضعیت کنونی گسترش دهند.

 
آلبوم تصاویر سناریوهای فضای کسب و کار استان تا افق۱۴۰۸ تشریح شد