تاریخ : يکشنبه 9 مرداد 1401
کد 5481

نشست اعضای کمیسیون ویژه جهش تولید مجلس با فعالان اقتصادی اصفهان

نشست جمعی از اعضای کمیسیون ویژه جهش تولید و نظارت بر اصل 44 قانون اساسی با تشکل‌ها و فعالان اقتصادی منتخب اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست بهرام سبحانی نایب رئیس اتاق بازرگانی اصفهان و رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تصمیمات غیرکارشناسی دولت و بعضا مجلس را موجب سوق دادن صنعت فولاد کشور به صنعتی زیان‌ده و از کارافتاده دانست و تصریح کرد: متاسفانه در کنار مشکلات مربوط به کمبود گاز و برق واحدهای فولادی، جنگ روسیه و اوکراین نیز منجر به افزایش 40 درصدی قیمت‌های جهانی شده است و در حالی که حدود 50 درصد فولاد تولیدی باید صادر شود، در مقطعی که تولیدکنندگان می‌توانستند صادرات انجام دهند و از این طریق خسارات خود را جبران نمایند با وضع عوارض ناشیانه جلوی صادرات گرفته شد که این امر مشکلاتی را برای واحدهای فولادی در مقطع دوماهه وضع این عوارض ایجاد کرد.
وی در ادامه خواستار رفع ایرادات شیوه‌نامه قیمت‌گذاری زنجیره فولاد و طرح ساماندهی کالاهای مشمول عرضه در بورس کالا در مجلس شد.
بسته‌های حمایت از تولید تمدید شود
اصغر اخوان مقدم نایب رئیس کمیسیون توسعه و بهبود محیط کسب و کار اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این جلسه ضمن مثبت ارزیابی کردن نتایج بسته‌های حمایت از فعالان اقتصادی دستگاه‌های اجرایی استان اصفهان و نقش این بسته‌ها در کاهش پرونده‌های ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، بیشترین حجم پرونده‌های این ستاد را مربوط به موضوعات مالیات، بیمه، دارایی، بانکی، محیط زیست و شرکت شهرک‌های صنعتی دانست و بر ضرورت رفع این مشکلات تاکید کرد.
وی در ادامه خواستار تمدید بسته‌های حمایتی دستگاه‌های دولتی از صاحبان کسب و کار و تفویض اختیارات  از مرکز به مدیران کل استان اصفهان به ویژه در زمینه مالیات شد.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان همچنین افزود: متاسفانه میزان تسهیلات پرداختی  بانک‌ها به واحدهای تولیدی و صنعتی به هیچ عنوان پاسخگوی نیاز تامین سرمایه در گردش واحدهای صنعتی با توجه به افزایش چند برابری قیمت مواد اولیه نیست و لازم است چاره اندیشی شود.
رفع تعهدات ارزی تولیدکنندگان دارو بسیار سختگیرانه است
در ادامه غلامرضا اخوان فرید رئیس کمیسیون توسعه و بهبود محیط کسب و کار اتاق بازرگانی اصفهان اصلاحیه قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز را موجب ایجاد پرونده‌های تعزیراتی برای فعالان اقتصادی دانست و تاکید کرد نباید قوانین، تولیدکننده را محدود کند.
وی همچنین خواستار بازنگری در قوانین رفع تعهدات ارزی تولیدکنندگان دارو و اصلاح رویه سختگیرانه حاضر شد.
تاثیر افزایش تعطیلات پایان هفته بر آرامش روان، بهره‌وری و رونق گردشگری استان اصفهان
علی کرباسی زاده مشاور عالی رئیس اتاق بازرگانی اصفهان نیز با اشاره به کاهش چشمگیر صادرات فرش دستباف از 2.3 میلیارد دلار در سال‌های گذشته به 67 میلیون دلار در سال گذشته، محدودیت‌های تحریمی در کنار ساختارهای انقباضی و بازدارنده داخلی را موجب ایجاد این وضعیت دانست.
افزایش تعطیلات پایان هفته و ساماندهی تعطیلات سالیانه نیز دیگر موضوعاتی بود که کرباسی زاده خواستار پیگیری آن شد و گفت: با توجه به اینکه اقتصاد گردشگری تاثیر مستقیمی در درآمد دهک‌های پایین جامعه دارد، از طرفی با توجه به ارتباط مستقیم گردشگری با تعطیلات پایان هفته متاسفانه با تعطیل یک روزه موجود 70 درصد اقتصاد بوم گردی ایجاد شده در استان در حال نابودی است. وی با توجه به تاثیر مستقیم افزایش تعطیلات بر رفاه عمومی، آرامش روانی و بهره‌وری خواستار بازنگری در این موضوع شد.
اجرای طرح حامیان آثار تاریخی - فرهنگی برای تامین بودجه موردنیاز تعمیر و نگهداری این آثار دیگر مطلبی بود که در این نشست مطرح شد.
از بورس اکولوژیک حمایت شود
محمدصادقی رئیس کمیسیون کشاورزی، سلامت، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان نیز ضمن تاکید بر انتخاب معاونین وزرا از اعضاء تشکل‌های اقتصادی و تاثیر این امر در شکوفایی اقتصادی، خواستار الزام اتاق‌های بازرگانی به تشکیل بورس‌های اکولوژیک همچنین معرفی طرح‌های مرکز مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران به عنوان طرح کلان ملی برای تامین بودجه کشوری برای اجرای این طرح‌ها شد.
حمایت مالی برای افزایش ضریب نفوذ فناوری در بخش کشاورزی دیگر درخواست عضو هیات نمایندگان اتاق اصفهان از رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید بود.
مشکلات تامین مواد اولیه واحدهای پتروشیمی در بورس کالا رفع شود
همچنین اکبر لباف نایب رئیس کمیسیون انرژی، صنایع پالایشی و پتروشیمی خواستار رفع مشکلات مربوط به تغییر ساختار وزارت صمت و سردرگمی فعالان اقتصادی و بازنگری در نحوه عرضه و  تامین مواد اولیه واحدهای پتروشیمی از بورس کالا شد.
قیمت دستوری تجربه ای ناموفق
محمدرضا رجالی رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی اصفهان نیز ضمن تاکید بر ضرورت بازنگری در سیاست قیمت دستوری گفت: قیمت دستوری  تجربه ناموفقی است که موجب برهم زدن مکانیزم بازار خواهد شد و باید یک بار برای همیشه قیمت‌ها واقعی شود.
وی در ادامه با اشاره به سهم پایین خدمات در تولید ناخالص داخلی کشور، پیشنهاد حذف نرخ دستوری با توزیع یارانه هدفمند هفتگی به مردم و حذف قوانین سختگیرانه مربوط به تغییر کاربری اراضی از مسکونی به اداری برای کمک به توسعه اشتغال شد.  
تسریع صدور موافقت اصولی دهکده لجستیک، پیگیری مطالبات شرکت‌های پخش دارویی از بیمارستان‌ها و مطالبات کلان فعالان صنعت برق از وزارت نیرو، توجه به کل زنجیره تولید، الزام به رعایت نظام نامه پیوست فناوری، استفاده از پتانسیل شرکت‌های دانش بنیان در راه اندازی مجدد بنگاه‌های تولیدی تعطیل، ایجاد امکان قابلیت توثیق سندهای شرکت‌های دانش بنیان مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در بانک‌ها، رفع مشکلات قیمت‌گذاری دستوری، حل مشکلات پروانه‌های ساخت محصولات غذایی، بازنگری در قوانین واحدهای تولید آجر در حوزه مواد اولیه و نقل و انتقال آنها به عنوان صنعتی آلاینده و مشکلات مربوط به استرداد ارزش افزوده صنایع تولید قیر از  دیگر مواردی بود که از سوی روسای انجمن‌ها و تشکل‌های عضو اتاق بازرگانی اصفهان مطرح شد.

 
آلبوم تصاویر نشست اعضای کمیسیون ویژه جهش تولید مجلس با فعالان اقتصادی اصفهان