تاریخ : چهارشنبه 15 تير 1401
کد 5400

در همایش تجارت آزاد اوراسیا در اتاق بازرگانی اصفهان مطرح شد؛

حذف کامل تعرفه تجارت ۸۰ درصد کالاها میان ایران و اتحادیه اوراسیا در آینده نزدیک

همایش تجارت آزاد اوراسیا با حضور نمایندگان کشورهای عضو تفاهم‌نامه تجارت آزاد اوراسیا در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار و مفاد تفاهم‌نامه ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای تجار و فعالان اقتصادی تشریح شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان میرهادی سیدی، مشاور امور بین‌الملل و توافق‌نامه‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران و سرتیم مذاکراتی ایران در مذاکرات اوراسیا در این همایش گفت: پس از ۲ سال و نیم مذاکره در سال ۹۷ یک موافقت‌نامه تجارت ترجیحی با اتحادیه اوراسیا امضا کردیم که طبق این موافقت‌‌نامه، امتیاز واردات حدود ۵۰۰ قلم کالا از کشورهای اتحادیه اوراسیا و امتیاز صادرات ۳۹۰ قلم از ایران به این اتحادیه اخذ شد. در سال اول اجرای این موافقت‌‌نامه صادرات ما به کشورهای اوراسیا ۸۲ درصد افزایش پیدا کرد و امروز پس از حدود ۲ سال و 9 ماه مجموع تجارت ما با اتحادیه اوراسیا دو برابر شده است.
وی ادامه داد: در صورت تبدیل موافقت‌نامه پیشین به موافقت‌نامه تجارت آزاد، تعرفه تجارت حدود ۸۰ درصد کالاها میان ایران و اوراسیا صفر می‌شود و روشن است که این امر تأثیر زیادی در تجارت کشورمان می‌گذارد، چون تاکنون توافق‌نامه‌ای با این شمول بالا نداشته‌ایم. همچنین این توافق‌نامه در بخش واردات از نظر تعرفه‌های گمرکی به نفع واردکنندگان است؛ بنابراین لازم است تجار و تولیدکنندگان از هم‌اکنون مطالعات خود برای حضور در بازارهای اوراسیا را آغاز کنند تا به محض عملیاتی شدن این موافقت‌نامه تکمیلی، با اطلاعات کامل و برنامه‌ریزی اصولی وارد بازار تجارت با این کشورها شوند.
سیدی افزود: مفاد این تفاهم‌نامه حتی این ظرفیت را ایجاد می‌کند که سرمایه‌گذاری و تولید مشترک میان دو طرف را توسعه دهد و پتانسیل بالایی به واسطه این توافق ایجاد خواهد شد.
مشاور امور بین‌الملل و توافق‌نامه‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد صادرات در جهان تحت موافقت‌نامه‌هایی از این دست انجام می‌شود، تصریح کرد: برای مثال کشور ترکیه با حدود ۲۱ کشور توافق‌نامه تجارت آزاد و با تعرفه صفر دارد. این رقم هم‌اکنون برای کشورمان حدود ۵ درصد است و از میانگین جهانی عقب هستیم.
وی بیان کرد: پس از انجام ۱۵ دور مذاکره از طریق وبینار و ۵ دور مذاکرات حضوری میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا امیدواریم تفاهم‌نامه جدید را تا سه ماه آینده به امضا برسانیم و سپس پارلمان‌های دو کشور باید آن را به تصویب برسانند.
حجم مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اوراسیا می‌تواند بسیار بیشتر شود
آنتون ستینوفسکی، سرتیم مذاکراتی اتحادیه اقتصادی اوراسیا در پنجمین دور مذاکرات ایران و این اتحادیه نیز در این همایش اظهار داشت: امیدوارم همکاری میان اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران به خوبی انجام شود. کشورهای روسیه، بلاروس، قزاقستان و قرقیزستان، ایران را کشوری قدرتمند و باثبات می‌دانند و همکاری اقتصادی میان آنها می‌تواند به سود تمام طرف‌ها باشد.
وی افزود: در سال ۲۰۱۸ توافقی برای تجارت آزاد میان این کشورها صورت گرفت و از اکتبر ۲۰۱۹ به بعد پیشرفت‌های زیادی در تجارت میان این کشورها ایجاد شده و کالاهای زیادی وجود دارد که می‌تواند به این توافق‌نامه اضافه شود.
ستینوفسکی با بیان اینکه تعداد کالاهایی که هم‌اکنون میان دو طرف مبادله می‌شود می‌تواند بسیار افزایش یابد، تصریح کرد: برای ایجاد تجارت آزاد و رسیدن به تعرفه‌های کمتر باید فعالیت‌های بیشتری انجام شود و این امر می‌تواند برای هر دو طرف سودآور باشد.
سرتیم مذاکراتی اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفت: برای اجرای کامل این تفاهم‌نامه نیاز به مذاکرات جدیدی بود. در ماه مارس امسال تفاهم‌نامه‌ای امضا شده که تفاهم‌نامه اولیه را تکمیل کرده و می‌تواند در آینده کامل‌تر شود. پروتکل الحاقی به تدوین تفاهم‌نامه نهایی منجر خواهد شد و تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم تا بهترین راه‌حل‌ها را برای مشکلات تجار ایرانی داشته باشیم.
وی با بیان اینکه تلاش واقعی ما معطوف به اجرای کامل تفاهم‌نامه است، خاطرنشان کرد: در تمام سطوح سیاسی و اقتصادی تلاش می‌کنیم این تفاهم‌نامه به صورت کامل اجرا شود و تمام فرآیندهای تجاری به بهترین شکل تسهیل گردد. در سال ۲۰۱۹ حجم تجارت میان دو طرف 2 میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بود که تا سال ۲۰۲۱ به ۵ میلیارد دلار رسید. بر این اساس اتحادیه اقتصادی اوراسیا سومین کنشگر اقتصادی با ایران بوده است.
ستینوفسکی بیان کرد: حدود ۴ میلیارد دلار از حجم تجارت میان دو طرف مربوط به محصولات کشاورزی بوده و در چند سال اخیر تجارت ماشین‌آلات صنعتی نیز افزایش زیادی داشته است. ایران نیز ماشین‌آلات، مواد فلزی و مواد معدنی به کشورهای اوراسیا صادر کرده است. تأکید می‌کنم که باید نهایت تلاش خود را انجام دهیم تا حجم تجارت با ایران را افزایش دهیم.
در ابتدای این همایش نیز مدیر بازاریابی و روابط بین‌الملل اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به میزبانی اتاق بازرگانی اصفهان از پنجمین دور مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا که طی سه روز برگزار شد، اظهار داشت: به دلایل متعدد از جمله همسایگی و حسن روابط با کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا، آینده بسیار خوبی برای این تفاهم‌نامه پیش‌بینی شده و تمهیداتی در حوزه‌های گوناگون تجاری و گمرکی در نظر گرفته شده است تا زمینه ورود کامل ایران به این تفاهم‌نامه فراهم شود.
در ادامه این همایش به پرسش‌های تجار و فعالان اقتصادی درباره مفاد تفاهم‌نامه ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا پاسخ داده شد.
گفتنی است؛ این دور مذاکرات با حضور هیأتی ۲۵ نفره متشکل از مدیران و کارشناسان تجارت بین‌الملل از کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی و کمیسیون اقتصادی اوراسیا به مدت سه روز در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.

 
آلبوم تصاویر همایش تجارت آزاد اوراسیا در اتاق بازرگانی اصفهان