تاریخ : يکشنبه 12 تير 1401
کد 5385

در وبینار «بازاریابی پایدار در اقتصادهای نوظهور» در اتاق بازرگانی اصفهان مطرح شد؛

تمرکز بازاریابی پایدار بر فرآیند مصرف به‌جای فرآیند خرید

وبینار «بازاریابی پایدار در اقتصادهای نوظهور» با همکاری قطب علمی اقتصاد بین‌المللی دانشگاه اصفهان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، آندریا لوچیچ، استاد دانشگاه زاگرب کرواسی و فعال در حوزه بازاریابی در این وبینار با بیان اینکه توسعه پایدار از ابعاد تکامل انسان تأثیر می‌پذیرد، اظهار داشت: جمعیت کره زمین افزایش بسیاری داشته و سیستم‌های اقتصادی بر این مبنا بنا شده‌اند که رشد و توسعه بی‌نهایت است و پایانی ندارد و هم‌اکنون هزینه استفاده بیش از حد از منابع زمین را پرداخت می‌کنیم.
وی با اشاره به عدم تعادل بین الگوی تولید و مصرف در جهان افزود: یکی از تعاریف توسعه پایدار این است که باید نیازهای کنونی بشر را برطرف کنیم بدون اینکه این امکان را از نسل‌های آینده سلب کنیم. همچنین باید به نیازهای مردم جهان به‌خصوص نیاز فقرای جهان تأکید کرده و هزینه و فایده رشد را برای همه برابر کنیم.
لوچیچ با بیان اینکه کره زمین منابع محدودی دارد و این منابع در معرض خطر هستند، ادامه داد: چرخه تولید و مصرف و مصرف‌گرایی شدید بر محیط زیست زمین اثر می‌گذارد. همچنین قیمت بالا، انجام اقدامات فریب‌دهنده برای فروش محصولات، فروش اجباری، تلاش برای فروش محصولات بی‌کیفیت به مشتری و ارائه خدمات ضعیف به مصرف‌کنندگان از جمله اشکالات بازاریابی است؛ اما شرکت‌هایی در سراسر جهان با این سیاست‌های غلط مصرف‌گرایانه مبارزه کرده‌اند.
استاد دانشگاه زاگرب کرواسی گفت: بازاریابی نقش بسیار مهمی در ایجاد محصولات جدید دارد، اگر به صورت اخلاقی و درست انجام شود و اثر منفی چرخه معیوب تولید و مصرف را بهینه‌سازی کرده و توزیع محصولات به صورت عادلانه میان فقرای جامعه و اثرات اکولوژیک بر کره زمین را کنترل کند. بازاریابی می‌تواند این آگاهی را در مردم ایجاد کند که چگونه چیزهایی که به آنها فکر نمی‌کنیم، می‌توانند در زندگی نسل‌های آینده اثر بگذارند.
به گفته وی شورای تجارت جهانی تلاش می‌کند شرکت‌های مختلف را متقاعد کند تا به پویش بهینه‌سازی تجارت برای نسل‌های آینده بپیوندند تا به تعادل مصرف و تولید در بازاریابی برسند.
تفاوت‌های بازاریابی سنتی و بازاریابی پایدار
لوچیچ با اشاره به تفاوت‌های بازاریابی سنتی و بازاریابی پایدار بیان کرد: بازاریابی سنتی بر مصرف شخص و بازاریابی پایدار بر نیازهای کلی جامعه تأکید دارد. همچنین بازاریابی سنتی بر فرآیند خرید و انتقال محصول و مالکیت تمرکز دارد در حالی که بازاریابی پایدار بر فرآیند مصرف و جریان طولانی‌مدت منابع و ارزش آنها و استفاده صحیح از منابع تأکید می‌کند.
این فعال حوزه بازاریابی با ارائه چند مثال درباره بازاریابی پایدار در چند شرکت جهان اضافه کرد: در تبلیغات یک شرکت آمریکایی تولیدکننده کاپشن ورزشی از مشتریان خواسته شده محصولات جدید این شرکت را نخرند و با تعمیر، استفاده مجدد و بازیافت محصولات قبلی، اثرات تولید بیش از حد این محصولات را کاهش دهند. یک شرکت دیگر نیز مأموریت خود در راه بازاریابی پایدار را طوری تعریف کرده که به محیط زیست ضرر نرساند و یک درصد از فروش خود را به فقرا اختصاص داده است. عملی کردن این سیاست‌ها و شعارها پرهزینه است و شرکت‌های دیگر زیر بار آن نمی‌روند، اما رئیس این شرکت معتقد است فواید این سیاست‌ها بیش از هزینه‌های آن است.
وی تغییر ذهنیت‌ را از ملزومات بازاریابی پایدار دانست و افزود: این‌گونه شرکت‌ها به اینکه افراد مصرف کمتری از انرژی داشته باشند و دی اکسید کربن کمتری تولید شود، کمک می‌‌کنند. البته در نظر گرفتن این ملاحظات محیط زیستی از نظر اقتصادی هزینه دارد، اما این اقدامات باید برای منافع نسل‌های آینده انجام شود.
لوچیچ خاطرنشان کرد: پیشرفت تکنولوژی می‌تواند به جایگزین کردن روش‌های اشتباه صنعتی با تکنولوژی‌های پیشرفته کمک کند. از طرف دیگر باید دانست این هزینه‌ها واقعی نیست چون انسانی که امروز منابع آب را هدر می‌دهد باید 20 سال آینده برای نوشیدن یک لیوان آب هزینه بسیار بیشتری بپردازد.

 
آلبوم تصاویر وبینار «بازاریابی پایدار در اقتصادهای نوظهور»