تاریخ : پنجشنبه 30 دي 1400
کد 4814

در همایش ملی «تولید دانش سلامتی در مواجهه با کرونا و حکمرانی درجهان پساکرونا» عنوان شد

همت پارلمان بخش خصوصی اصفهان برای کاهش آثار سوء پاندمی کرونا

سرای نوآوری اتاق بازرگانی اصفهان و دانشگاه باهمکاری واحد پژوهش و بررسی‌های اقتصادی دومین همایش ملی «تولید دانش سلامتی در مواجهه با کرونا و حکمرانی درجهان پساکرونا» را برگزار کرد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان غلامرضا اخوان فرید، عضو هیئت نمایندگان پارلمان بخش خصوصی اصفهان در این همایش که به صورت مجازی برگزار شد، به تشریح تحولات صنعت داروسازی در دوران کرونا و پسا کرونا پرداخت.
وی با بیان اینکه پیش از کرونا در تاریخ جهان چندین بیماری اپدیمی مانند طاعون، وبا و آنفولانزا وجود داشته است، تصریح کرد: در سال 1918 پاندمی آنفولانزا حدود 30 میلیون نفر را به کام مرگ کشاند.
رئیس کمیسیون توسعه و بهبود محیط کسب و کار اتاق بازرگانی اصفهان افزود: تاکنون بیش از 5میلیون نفر از مبتلایان کرونا یعنی حدود 2.5 درصد این افراد جان خود را از دست داده اند.
 اخوان فرید ضمن اشاره به خسارات اجتماعی کووید 19 گفت: بر اساس برآورد کمیته اقتصادی سازمان ملل، کرونا بیش از 10 تریلیون دلار به اقتصاد جهانی خسارت وارد کرده و منجر به کاهش 3درصدی تولید ناخالص ملی جهان شده است. این در حالی است در این دوره بعضی از کشورها مانند چین، آمریکا و هند با رشد اقتصادی مواجه بوده اند.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان لطمات اقتصادی کشور ما درزمان پاندمی کرونا را نسبت به متوسط جهانی به دلیل وجود تحریم پایین‌تر دانست.
اخوان فرید در ادامه ضمن تشریح تاثیرکرونا بر صنعت داروسازی تاکید کرد: اتاق بازرگانی اصفهان در زمان بحران کرونا در حوزه مسئولیت اجتماعی از هیچ تلاشی فروگذار نکرد که ارایه وام‌های قرض‌الحسنه به فعالان اقتصادی، تقدیر از کادر درمان، تهیه تبلت برای دانش آموزان خانواده‌های نیازمند و تهیه بسته‌های معیشتی از جمله این اقدامات بود.  
راهبرد تاب آوری مهم‌ترین راهبرد صنعت دردوران کرونا
همچنین مجتبی ملااحمدی، عضو شورای راهبردی سرای نوآوری اتاق بازرگانی و دانشگاه مهم‌ترین آسیب‌های بخش تولید صنعتی را مشکلات قراردادی شرکت‌های پروژه محور، بلاتکلیفی واحدهای تولیدی در اثر عدم قطعیت در تصمیم گیری‌های دولتی و دیون عقب افتاده واحدهای تولیدی عنوان کرد.
ملااحمدی با تاکید بر اینکه اقتصاد دولت پایه ازتوانمندی لازم برای مواجهه با بحران‌ها برخوردار نیست افزود: در این زمان صنایع از استراتژی‌های محافظت از وضع موجود، تغییر و همراهی با وضعیت پاندمی کرونا، و استراتژی توسعه و تحریک استفاده کردند.
عضو شورای راهبردی سرای نوآوری اتاق بازرگانی و دانشگاه تاکید کرد با بکارگیری این استراتژی‌ها صنایع پایین دستی ما در حوزه تجهیزات پزشکی موفق به صادرات اقلام تولیدی خود شدند.
 وی مهم ترین راهبرد صنعت در این دوران را راهبرد تاب آوری معرفی و تاکید کرد در این دوران عدم مشخص بودن شرایط موجب تطبیق صنایع با وضعیت حادث شده و تاب آوری و آماده شدن برای استفاده از دیگر راهبردهای توسعه شد.
 وی وجود صندوق‌های توسعه و محافظ صنعت و تولید را در کمک به کاهش خسارات فعالان اقتصادی در دوران بحران بسیار حایز اهمیت دانست.
ملااحمدی گفت: براساس گزارشات موجود صنعت در دوران پساکرونا در صورت عدم ایجاد سویه جدید بیماری کرونا، شاهد رشد خوبی در دو سال آینده خواهد شد.
وی ضمن اشاره به تغییر شاخصه‌های صنعت پس از کرونا، دیجیتال‌سازی محصولات صنعتی، کاهش آلودگی تولیدات صنعتی و تغییر قدرت‌های اقتصادی را مهم‌ترین این تغییرات ذکر کرد.
عضو شورای راهبردی سرای نوآوری در پایان سخنان خود تصریح کرد: از این پس برای توان مقابله با بحران‌های احتمالی لازم است راهبردهای توسعه الکترونیکی کسب و کارها، چرخشی شدن فعالیت‌ها و تمرکز زدایی در حوزه فعالیت‌های صنعتی در دستور کار صنایع و دولت قرار گیرد.
اقدامات اتاق بازرگانی برای کاهش آثار سوء کرونا
همچنین زهرازمانی، مدیر واحد پژوهش و بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی اصفهان شفاف‌سازی وضعیت موجود و کمک به توانمندسازی فعالان اقتصادی، تشکیل ستاد بحران، استفاده از پتانسیل‌های شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی برای انتقال مسایل فعالان اقتصادی به دولت وایجاد کمپین بیداری اقتصادی را ازجمله اقدامات پارلمان بخش خصوصی اصفهان برای کمک به کاهش آسیب‌های ناشی از پاندمی کرونا به فعالان اقتصادی دانست و به تشریح این خدمات پرداخت.
اثرات کرونا بر بخش کشاورزی
فروزان آقابزرگی، فعال اقتصادی دربخش کشاورزی نیز کاهش تقاضا، اختلال درحمل و نقل، کاهش ارتباطات، نقدینگی و صادرات، افزایش هزینه‌های تولید و کاهش تولید را از جمله اثرات مخرب کرونا بر بخش کشاورزی بیان کرد. وی تاکید کرد با این وجود با بکارگیری استراتژی و سیاست‌های حمایتی دولت از جمله خرید تضمینی محصول و بیمه کشاورزی می‌توان آثار سوء بحران‌ها را کاهش داد.
در پایان این همایش به سوالات شرکت کنندگان پاسخ داده شد.

 
آلبوم تصاویر همایش ملی «تولید دانش سلامتی در مواجهه با کرونا و حکمرانی درجهان پساکرونا»