تاریخ : سه شنبه 28 دي 1400
کد 4808

در وبینار بررسی فرصت‌های تجاری و سرمایه گذاری با یونان عنوان شد:

یونان دروازه ورود به کشورهای حوزه بالکان

اتاق مشترک بازرگانی ایران و یونان با همکاری اتاق بازرگانی اصفهان اقدام به برگزاری وبینار بررسی فرصت‌های تجاری و سرمایه گذاری با یونان با تمرکز برحوزه موادغذایی کرد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان در ابتدای این وبینار بهنام ابراهیمی، دبیرکل اتاق بازرگانی اصفهان توجه به مباحث مربوط به بهداشت و ایمنی موادغذایی را ضروری دانست.
وی همچنین افزود: به منظور ایجاد جذابیت برای فعالیت هرچه بیشتر فعالان اقتصادی اصفهان دربازار یونان، تدوین مشوق‌هایی از سوی سازمان توسعه تجارت ضروری است.
 ابراهیمی ظرفیت‌های همکاری اصفهان و یونان را درحوزه‌های مختلفی از جمله نفت و گازومحصولات پتروشیمی، شمش فولاد، نساجی و قطعات خودروبیان کرد.همچنین توجه به بازار کشور یونان را به عنوان دروازه ورود به بازار اروپا ضروری دانست.
در ادامه مجید موافق قدیری، عضو هیئت مدیره و دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و یونان با بیان اینکه یونان اولین تامین کننده 35 محصول کشاورزی برای 14 کشور جهان است افزود: نرخ رشد ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه سوم سال 2021 میلادی ، 13.4 درصد بوده است و بیشترین نرخ رشد GDPرادر اتحادیه اروپا به خود اختصاص داده است.
وی همچنین افزود: در سال‌های 2010 تا 2020 که اوج بحران‌های اقتصادی و سیاسی یونان بوده است ، صادرات این کشور 45 درصد رشد داشته است.
قدیری با اشاره به عضویت این کشور در بسیاری از پیمان‌های اقتصادی دنیا، پیش‌بینی اتحادیه اروپا برای رشد سرمایه‌گذاری در یونان در سال 2022 میلادی را حدود 24 درصد دانست.  
دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و یونان گفت: یونان سال گذشته میلادی 21 میلیارد یورو سرمایه گذار خارجی جذب کرده است و چهل و سومین کشور دنیا برای زندگی کردن است.
قدیری با بیان اینکه یونان برای تسهیل فضای کسب و کار خود اقدامات زیادی انجام داده است، تصریح کرد: به عنوان مثال برای ثبت یک شرکت در این کشور با صرف 250 یورو طی مدت 4روز بدون ثبت سرمایه اولیه می‌توان اقدام کرد. یونان کشوری وارد کننده بوده و تراز آن تقریبا همیشه منفی است و در سال گذشته میلادی حدود 71 میلیارد یورو واردات و 31 میلیارد یورو صادرات داشته است.
عضو هیئت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و یونان گفت: در سال گذشته میلادی بیش از 3400 شرکت خارجی در یونان فعالیت کرده اند که گردش مالی آنها 48 میلیارد یورو و 29 میلیارد یورو نیز ارزش محصولات این شرکت‌ها بوده است.
قدیری با اشاره به اینکه در سال گذشته 1000ویزای طلایی در این کشور صادر شده است افزود: اهالی چین، ترکیه و روسیه بیشترین اخذ این نوع ویزا را داشته اند و 9129 مجوز اقامت برای سرمایه گذاری خارجی درحوزه های املاک و مسکن در این کشور صادر شده است.
وی با بیان اینکه یونان مهم‌ترین کشور حوزه بالکان است، تصریح کرد: با توجه به دسترسی آسان این کشور به راه‌های آبی، می‌تواند به هاب توزیع کالاهای ایرانی به اتحادیه اروپا تبدیل شود. و در این خصوص نباید سرمایه گذاری عظیم چین برای تبدیل بندر پیرائوس به هاب توزیع کالاهای شرق آسیا به شرق و جنوب اتحادیه اروپا را نادیده گرفت.
 قدیری همچنین گفت: این کشور حدود 12 میلیون نفر جمعیت داشته و یک سوم جمعیت آن در آتن مستقر هستند و دسترسی مستقیم به 55 کشور حوزه بالکان از ظرفیت‌های عظیم این کشور است.
وی هدف اصلی اتاق مشترک بازرگانی ایران و یونان را گسترش مراودات تجاری ایران با کشورهای حوزه بالکان بیان و تصریح کرد: حجم اقتصادی این کشور در حدود 340 میلیارد دلار و تورم آن6دهم درصد می باشد.
دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و یونان آلمان، ایتالیا، ترکیه و کشورهای حوزه بالکان را کشورهای دارای بالاترین تراز تجاری با یونان معرفی نمود.
وی با بیان اینکه در سال 2011 - 2012  ایران بالاترین رشد صادرات به یونان را داشته است ، این رقم را حدود 3میلیارد یورو عنوان کرد که حجم وسیعی از آن به نفت اختصاص داشت.
وی افزود: یونان از ظرفیت تبدیل شدن به چند کشور اول شریک تجاری ایران در اتحادیه اروپا برخوردار بوده و کسب این رتبه پس از تحریم‌ها دور از ذهن نیست.
قدیری افزود: یونان دومین تولید کننده زیتون اروپا، اولین تولیدکننده پنبه، دومین تولید کننده هندوانه، سومین تولیدکننده انجیر و بزرگ‌ترین تولید کننده پسته اتحادیه اروپا بوده و با توجه به ریز بودن پسته این کشور ظرفیت خوبی برای صادرات پسته ایران به یونان و صادرات مجدد به کشورهای مختلف وجود دارد.
وی تصریح کرد: وجود ظرفیت بالای بسته‌بندی در مناطق آزاد تجاری این کشور نیز پتانسیلی است که به دلیل عدم وجود سرمایه در گردش بلااستفاده مانده است و یونانی‌ها به شراکت با طرف ایرانی در حوزه بسته بندی خشکبار تمایل دارند.  
 قدیری پسته وزعفران را دو محصول شناخته شده ایران در یونان بیان و تصریح کرد: زعفران در این کشور دارای بازاری رو به توسعه است و یونان می‌تواند در حوزه صنایع غذایی و محصولات کشاورزی شریک تجاری مطمئنی برای ایران باشد.
 عضو هیئت مدیره و دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و یونان از افتتاح مرکز تجاری ایران در آتن در آینده خبرداد و گفت: این مرکز با محوریت 12 کشور حوزه بالکان به منظور گسترش مراودات تجاری فعالان اقتصادی ایرانی با یونان فعالیت خواهد کرد.
در ادامه کیهان عباسیان مدیر واحد بازاریابی و امور بین الملل اتاق بازرگانی اصفهان خواستار برگزاری وبینارهای B2B بین تجار و فعالان اقتصادی اصفهانی با طرف یونانی شد. همچنین به سوالات فعالان اقتصادی اصفهان درخصوص فرصت‌های تجاری و سرمایه گذاری با یونان پاسخ داده شد.

 
آلبوم تصاویر وبینار بررسی فرصت‌های تجاری و سرمایه گذاری با یونان