تاریخ : دوشنبه 27 دي 1400
کد 4795

در نشست شورای مطالعات استراتژیک اتاق بازرگانی اصفهان صورت گرفت؛

همگرایی پارلمانی؛ بررسی راهبرد مشترک اتاق بازرگانی و مدیریت شهری برای توسعه پایدار اصفهان

نشست شورای مطالعات استراتژیک اتاق بازرگانی اصفهان به‌منظور همگرایی پارلمانی و ایجاد راهبرد مشترکِ بخش خصوصی و مدیریت شهری در راستای توسعه پایدار استان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، حمیدرضا قلمکاری، نایب‌رئیس دوم و رئیس شورای مطالعات استراتژیک اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست اظهار داشت: تلاش اتاق بازرگانی اصفهان در دوره نهم گذر از اتاق نسل اول و حاکمیت‌محور به اتاق نسل دوم و عضومحور است که هم‌ارزش‌افزایی کند، بنابراین باید با دیدی وسیع نسبت به وضعیت جامعه از جمله فرهنگ و اقتصاد و شبکه‌سازی به سوی بهبود شرایط برویم. اتاق نسل سوم پا را فراتر نهاده و بر مبنای توسعه پایدار، علاوه بر مسائل اقتصادی وارد مسائل اجتماعی هم می‌شود.
وی حقوق شهروندی، مباحث زیست‌محیطی و اخلاق کسب‌وکار را مثال‌هایی از این مسائل دانست و افزود: طبق ماده 91 اصل 44 قانون اساسی اتاق‌های بازرگانی می‌توانند بازوی مشورتی قوای سه‌گانه باشند، بنابراین ابتدا باید بدانیم نقاط ضعف و قوت‌مان چیست و چطور می‌توانیم از اتاق حاکمیت‌محور به سوی عضومحور و جامعه‌محور برویم. بنابراین امروز باید صدای واحدی از اصفهان به گوش کشور برسد که یکی از راهکارها، همگرایی میان اتاق بازرگانی، شهرداری و شورای شهر است. شورای مطالعات استراتژیک اتاق بازرگانی اصفهان نیز برای تصمیم‌سازی‌های کلان و با هدف دیده‌بانی استراتژیک برای رسیدن به اهداف استراتژیک تشکیل شد. ظرفیت اکولوژیکی شهر اصفهان تکمیل شده و باید آن را به سوی شهر فراصنعتی و هوشمند سوق دهیم، بنابراین باید با تعامل با مدیریت پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری و مرکز پژوهش‌های شورای شهر اقداماتی برای شهر رقم بزنیم.
تدوین سند جامع برنامه استراتژیک اتاق بازرگانی اصفهان
آرش شاهین،
مشاور عالی شورای مطالعات استراتژیک اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این نشست گفت: برای عبور از نسل اول به نسل دوم اتاق بازرگانی نیاز به نقشه راه و حرکتِ مأموریت‌گرا بود تا به سوی توسعه خدمات، توجه به نیاز‌های ذی‌نفعان و بهره‌گیری از ظرفیت شبکه‌ای در تعریف حل مسئله برود تا در گام بعدی، وارد نسل سوم و چهارم اتاق‌ها شود که نتیجه آن توسعه فعالیت‌های بین‌المللی متناسب با شبکه‌سازی و خردورزی است. پس از بررسی اتاق‌های بازرگانی دنیا، شورای مطالعات استراتژیک در اتاق بازرگانی اصفهان تشکیل شد و ایجاد تفکر استراتژیک، نظارت بر استقرار این سیستم، بهره‌گیری از نخبگان و بازنگری در برنامه‌های راهبردی اتاق در دستور کار قرار گرفت که این تفکر استراتژیک بر مبنای دانش، تجربه و لزوم افزایش اثربخشی و کارایی در برنامه‌های اتاق بود.
وی با اشاره به تدوین سند جامع برنامه استراتژیک اتاق بازرگانی اصفهان افزود: در نهایت اولویت‌های اصفهان در 10 سرفصل تدوین شد که بهبود زیست‌بوم کسب‌وکار استان، توسعه پایدار، مسائل بین‌نسلی و سرمایه اجتماعی، تاب‌آوری و دوام‌پذیری کسب‌وکارها و اقتصاد دانش‌بنیان پنج اولویت نخست استان است و بر این اساس، هسته‌های مرکزی تخصصی را با نام «همت» ایجاد کردیم.
شورای مطالعات استراتژیک اتاق بازرگانی اصفهان؛ یک ظرفیت بالا به عنوان بازوی مشورتی است
همچنین مصطفی نباتی‌نژاد، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان ضمن ابراز خرسندی برای ایجاد شورای مطالعات استراتژیک در اتاق با اشاره به ایجاد گسست در حوزه‌های گوناگون در شهر و کشور که موجب ایجاد ابرچالش‌ها در اصفهان شده است، گفت: شورای مطالعات استراتژیک اتاق ظرفیت بالایی بعنوان یک بازوی مشورتی دارد که می توانیم برای ابرچالش هایی که دغدغه مشترک اتاق بازرگانی و شورای شهر است، کمیته‌های مشترک تعریف کنیم.
وی همچنین اشاره کرد: مهاجرت نخبگان از اصفهان و مهاجرت از سایر نقاط کشور به اصفهان یکی از این ابرچالش‌ها است که پیامدهایی را به‌دنبال داشته است.
اتاق بازرگانی اصفهان از گذشته تسهیل‌گر ارتباط صنعت با دانشگاه بوده و در چند سال اخیر تسهیل‌گر ارتباط صنعت با جامعه نیز شده و تنها به پیگیری مطالبات صنفی خود اکتفا نکرده است.
طرحی که در شورای مطالعات استراتژیک اتاق بازرگانی اصفهان تدوین شده می‌تواند مورد استفاده مدیریت شهری قرار گیرد
سیدعلیرضا مرتضوی، مشاور و دستیار شهردار اصفهان در امور اقتصادی و مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان نیز با بیان اینکه طرحی که در شورای مطالعات استراتژیک اتاق بازرگانی تدوین شده می‌تواند مورد استفاده مدیریت شهری قرار گیرد، گفت: تحقق شهر همگرا، شهر فرهنگی و شهر زندگی نیاز به برنامه استراتژیک دارد، در غیر این‌صورت توفیق چندانی حاصل نمی‌شود. در مطالعات استراتژیک باید به آموزش همگانی و عمومی نیروی انسانی بسیار اهمیت دهیم، چون نظم و آموزش در موفقیت برنامه استراتژیک بسیار موثر است.
به‌دنبال ایجاد ارتباط موثر و پایدار با دانشگاه‌ها و شهرک علمی تحقیقاتی هستیم
در ادامه مرتضی نصوحی، مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان بیان کرد: معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان معاونتی تصمیم‌ساز است که دو مأموریت اصلی شامل رشد و توسعه شهر، شهروندان و شهرداری و رفع مشکلات در این سه حوزه را دارد. در اداره پژوهش در کنار مشاوره‌های پژوهشی از وجود اتاق فکرها بهره می‌بریم. در اداره خلاقیت و نوآوری به جذب ایده‌های نخبگان به‌صورت تخصصی و عام در قالب ایده‌کاپ‌ها می‌پردازیم. در اداره ارتباط با صنایع و شرکت‌های دانش‌بنیان نیز به‌دنبال ایجاد ارتباط موثر و پایدار با دانشگاه‌ها و شهرک علمی تحقیقاتی هستیم. اجرای هر طرح و برنامه در هر سازمان متعالی باید منطقی بوده و در گذشته آزمون خود را پس داده باشد یا پشتوانه علمی و پژوهشی داشته باشد، وگرنه ممکن است نتیجه چنین اقدام سلیقه‌ای، پژوه‌های نیمه‌تمام و اتلاف سرمایه‌ها باشد.
همچنین محمد طالاری مشاور استراتژی و محسن طاهری مشاور آینده‌پژوهی شورای مطالعات استراتژیک اتاق بازرگانی اصفهان پیشنهاداتی برای پیشبرد اهداف این شورا ارائه کردند.
در ادامه نیز روسای همت‌های شورای مطالعات استراتژیک اتاق بازرگانی اصفهان شامل همت آب، مدیریت پسماند صنعتی، سرمایه‌های اجتماعی و مسائل بین‌نسلی، آلودگی هوا و تاب‌آوری و دوام‌پذیری کسب‌وکارها به ارائه توضیحاتی درباره مطالعات صورت‌گرفته پرداختند.

 
آلبوم تصاویر نشست شورای مطالعات استراتژیک اتاق بازرگانی اصفهان