تاریخ : شنبه 11 دي 1400
کد 4731

به همت میز امور ارزی و گمرکی اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد:

همایش «آشنایی با خدمات و دستاوردهای گمرکات استان اصفهان»

همایش «آشنایی با خدمات و دستاوردهای گمرکات استان اصفهان» به منظور آشنایی فعالان اقتصادی با تسهیلات ارائه شده در گمرکات استان و همچنین طرح و پیگیری مشکلات گمرکی اعضاء با حضور جمعی از اعضای هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان، مدیر کل گمرکات استان اصفهان و فعالان اقتصادی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان در ابتدای این همایش که به همت میز امور ارزی و گمرکی اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد، غلامرضا اخوان فرید، رئیس کمیسیون توسعه و بهبود محیط کسب و کار با بیان اینکه در شرایط تحریم‌های ظالمانه غرب و جنگ اقتصادی، همچنین مشکلات ناشی از پاندمی کرونا، دستگاه‌های اجرایی و همه ارکان حاکمیتی باید در راستای کمک به رونق و مانع زدایی از تولید، به کمک فعالان بخش خصوصی به ویژه بخش‌های تولیدی و صنعتی بیایند و  فضای کسب و کار کشور را برای توسعه تولید و اشتغال و کمک به رشد صادرات بهبود بخشند، عدم هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی به ویژه بانک‌های عامل، بانک مرکزی و گمرک را یکی از چالش‌های فعالان اقتصادی در حوزه تجارت خارجی دانست.
وی تصریح کرد: متاسفانه امروزه مشکلات ناشی از کسر تخلیه واردات مواد اولیه و ماشین آلات که عمدتا به دلیل ناهماهنگی بانک‌های عامل با گمرک بوده به یکی از چالش‌های بزرگ صنعت و بخش‌های تولیدی استان تبدیل شده است به نحوی که بعضا گمرک به صراحت عدم وجود کسر تخلیه  را در سامانه تایید کرده و نامه رسمی عدم وجود کسر تخلیه هم به بانک‌های عامل ارسال کرده است اما باز هم بانک‌ها از پذیرش این مورد و رفع مشکل کسر تخلیه امتناع کرده و فعالان اقتصادی را با مشکلات بسیاری مواجه می‌سازند.
وی با تقدیر از اقدامات و همکاری‌های اداره کل گمرکات استان اصفهان در ارائه تسهیلات مناسب به فعالان اقتصادی و حمایت از بخش‌های تولیدی و صنعتی استان؛ همدلی، همگرایی و حمایت همه جانبه تمامی دستگاه‌های اجرایی  و حاکمیتی را برای تحقق رونق تولید و مانع زدایی از فضای کسب و کار استان ضروری دانست.
رسول کوهستانی، مدیرکل گمرکات استان اصفهان نیز با بیان اینکه بر اساس مستندات تاريخي اصفهان حداقل به قدمت پل شهرستان دارای گمرك بوده است، وجود گمركخانه در اين محل را گوياي اين مطلب دانست.
وی با تشریح سابقه تاریخی گمرک اصفهان افزود: گمركات استان اصفهان شامل  گمرك‌های اصفهان، كاشان، گمرك‌های تخصصی فولاد مباركه و ذوب آهن، گمرك مسافری فرودگاه، گمرك تجاري فرودگاه و گمرك امانات پستي است.
کوهستانی گمرک را سازماني دولتي معرفی کرد كه مسئول اجراي قانون امور گمركي و وصول حقوق و عوارض ورودي و صدوري، همچنين واردات، ترانزيت و صادرات كالا است.  
مدیرکل گمرکات استان گفت: شعار سازمان جهانی گمرک در سال های اخیر همواره مبتنی بر حمایت از رونق تولید بوده و در سال 2021 نیز شعار آن « گمرک حامی احیاء، نوسازی وتاب آوری زنجیره تامین پایدار  » بوده است.
وی تصریح کرد:  اداره کل گمرکات استان اصفهان نیز به در سال‌های اخیر حمایت از رونق تولید را اولویت خود قرار داده است و با ارائه بسته حمایت از تولید، گام‌های بزرگی در راستای بهبود محیط کسب و کار استان برداشته است.
وی کسب رتبه اول کشور در استرداد حقوق ورودی را از افتخارات این سازمان دانست و تصریح کرد: این امر نشان دهنده آنست که گمرک اصفهان علاوه بر انجام وظایف قانونی خود در اخذ حقوق دولتی، منافع فعالان اقتصادی و بخش‌های تولیدی را نیز مورد توجه قرار داده و مطابق قانون مطالبات حقوق ورودی آنها را نیز به موقع مسترد خواهد کرد.
کوهستانی در ادامه به تشریح خدمات و مزیت‌های استقرار سامانه جامع امورگمركی و پنجره واحد تجارت فرامرزي پرداخت و تصریح کرد: كاهش زمان ترخيص كالا در رويه صادرات از 7 روز به 1 روز، كاهش اسناد ضميمه براي اظهارنامه‌هاي صادراتي از 7 سند به 3 سند تجارت فرامرزي، حذف پروانه كاغذي و قابليت استعلام اطلاعات پروانه گمرك از طريق پنجره واحد، حذف مراحل زايد اداري و كنترل فعاليت‌ها به صورت الكترونيكي، ارائه آمار صادرات به صورت لحظه اي، ايجاد پرونده الكترونيك اظهارنامه‌ها و عدم نياز به اسناد فيزيكي، دريافت الكترونيك اطلاعات قبض انبار و اتصال مستقيم به اظهارنامه و... از نتایج استقرار این سامانه است.
همچنین زهرا زمانی، مدیر واحدپژوهش و بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی اصفهان در این همایش به تشریح خدمات میز‌های امور ارزی و گمرکی اتاق بازرگانی اصفهان پرداخت و تصریح کرد: این میز در سال‌های اخیر که مشکلات ارزی به مهم‌ترین چالش فعالان اقتصادی تبدیل شده است به منظور پیگیری و کمک به رفع مشکلات فعالان اقتصادی مرتبط با بانک مرکزی، سازمان توسعه تجارت ایران و گمرک ایجاد شد که تاکنون خدمات ارزنده و متنوعی به اعضای اتاق اصفهان از طریق این میز ارائه شده است.
وی پیگیری اصلاح قوانین و بخشنامه‌های ارزی به خصوص ابلاغ « بسته سیاستی برگشت ارز حاصل از صادرات سال‌های 1400-1397 » توسط کمیته اقدام ارزی را از مهم‌ترین دستاوردهای این میز دانست و افزود: کسب رتبه برتر کشور در زمینه برگشت ارز حاصل از صادرات و رفع تعهد ارزی بیش از 95 درصدی فعالان اقتصادی اصفهان نیز از دیگر دستاوردهای تشکیل این میز بوده است.
زمانی با تقدیر از خدمات و حمایت‌های اداره کل گمرکات استان در کمک به رونق تولید و تجارت استان و رفع مشکلات فعالان اقتصادی تصریح کرد: خوشبختانه در سال‌های اخیر فعالان اقتصادی استان به دلیل حمایت‌ها و همکاری‌های مدیر کل گمرکات استان، کم‌ترین مشکل گمرکی را با گمرکات استان داشتند و به فعالان اقتصادی پیشنهاد می‌کنیم به منظور بهره مندی از خدمات این گمرک، تاحد امکان کالاهای خود را از طریق گمرکات استان صادر یا وارد نمایند.  
وی در پایان از فعالان اقتصادی خواست برای اخذ مشاوره  و راهنمایی‌های لازم و همچنین پیگیری مشکلات ارزی و گمرکی خود، به میز امورارزی و گمرکی اتاق بازرگانی اصفهان مراجعه نمایند.  
لازم به ذکر است در پایان این همایش به سوالات و مشکلات  فعالان اقتصادی در حوزه گمرکی پاسخ داده شد.

 
آلبوم تصاویر همایش «آشنایی با خدمات و دستاوردهای گمرکات استان اصفهان»