تاریخ : يکشنبه 30 آبان 1400
کد 4604

چاره‌جویی برای رفع موانع تولید در نشست فعالان اقتصادی نائین با فراکسیون زنان مجلس و عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی اصفهان

مشکلات فعالان اقتصادی شهرستان نائین در نشستی با حضور اعضای فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی و عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی اصفهان بررسی شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، الهام آزاد نماینده نائین و خور و بیابانک در مجلس شورای اسلامی در نشست فعالان اقتصادی این شهرستان با اعضای فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی و مسئولان اتاق بازرگانی اصفهان اظهار داشت: حدود یک ماه از افتتاح اتاق بازرگانی شهرستان نائین می‌گذرد و امیدوارم با استفاده از ظرفیت‌هایی که در این زمینه ایجاد شده، در راه توسعه و رشد اقتصادی شهرستان نائین و خور و بیابانک گام برداشته شود.
احصاء مشکلات فعالان اقتصادی شهرستان نایین و ارجاع آن به نهادهای قانون‌گذار
همچنین فرشته امینی عضو هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه فعالان اقتصادی در هر منطقه از کشور تمام تلاش خود را برای به حرکت درآوردن موتور اقتصاد انجام می‌دهند، تصریح کرد: حضور اعضای فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در جمع فعالان اقتصادی نائین برای آنها دلگرمی خواهد بود.
وی ادامه داد: اتاق بازرگانی اصفهان در کنار این فعالان اقتصادی قرار دارد و برای دسته‌بندی مشکلات و ارجاع آنها به نهادهای قانون‌گذار تلاش می‌کنیم.
مجلس در حال رفع قوانین دست و پاگیر حوزه تولید است
در ادامه معصومه پاشایی، نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: توجه به حوزه صنعت و معدن دستور مستقیم مقام معظم رهبری است، اما صنعت باید بر اساس استعداد ذاتی هر منطقه و آمایش سرزمینی توسعه یابد. البته برخی پروژه‌هایی که آغاز شده باید تکمیل شود، اما در آینده نباید اجازه دهیم صنایع آب‌بر در استان‌هایی که با تنش آبی مواجه هستند، ایجاد شود.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: دولت سهم کمی در خودروسازی دارد اما اعمال قدرت بسیاری در این حوزه انجام می‌دهد. قطعه‌سازان کوچک به دلیل عدم پرداخت مطالبات آنها ازسوی خودروسازان در حال نابودی هستند، بنابراین قانون تجارت باید درباره صنعت خودروسازی اجرا شود و این صنعت نباید به حیات خلوت دولت تبدیل شود.
وی اضافه کرد: باید برای کارخانه کیک و کلوچه نائین ظرفیت‌سنجی صورت گیرد و هر جا برای تأمین مواد اولیه خود با تخلف مواجه شدید آن را گزارش دهید تا به آن رسیدگی شود.
پاشایی ادامه داد: مجلس در حال رفع قوانین دست و پاگیر حوزه تولید است. همچنین مجلس به حوزه صدور مجوزها و تسهیل مجوزهای کسب‌وکار ورود کرده که با اجرای آن بخشی از مشکلات رفع می‌شود.
بعضی کارگزاران با کج‌سلیقگی‌های مدیریتی، مشکلاتی را برای تولید ایجاد می کنند
سمیه رفیعی، عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با بیان اینکه قدم برداشتن در راه تولید با وجود شرایط سخت فعلی و قوانین دست و پاگیر قابل‌تقدیر است، گفت: هدف ما کمک حقیقی به تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی است. البته ممکن است کارگزارانی با کج‌سلیقگی‌های مدیریتی، مشکلات و خلل‌هایی را ایجاد کنند که ورود به این موضوع جزء وظایف نظارتی مجلس است و شما می‌توانید به‌عنوان بازوی مشورتی مجلس به ما در تسهیل امور کمک کنید.
وی تأکید کرد در تمام نشست‌های کمیسیون کشاورزی مجلس کارشناسانی از اتاق بازرگانی حضور دارند تا تصمیماتی که با حوزه اجرا منافات داشته باشد، گرفته نشود.
رفیعی ادامه داد: در تأمین آب، برق و نهاده‌های تولید مشکلاتی در تمام کشور وجود دارد. متأسفانه در دولت قبل برخی قراردادهای گازرسانی منعقد نشد و شاید تا پایان سال برای تأمین گاز دچار چالش باشیم اما تلاش می‌کنیم مطالبات شما را پیگیری کنیم.
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی افزود: فرونشست زمین ناشی از برداشت‌های بی‌رویه آب‌های زیرزمینی یکی از چالش‌های جدی محیط زیستی است. در این خصوص بودجه لایروبی قنات‌ها بسیار ناچیز بوده و تلاش می‌کنیم اعتبار مناسبی برای شهرستان نائین در نظر گرفته شود. همچنین باید به کشاورزی صنعتی و کشت دیم توجه شود و استفاده از پساب در صنعت نیز باید به‌عنوان یکی از مهم‌ترین راهکارها در دستور کار قرار گیرد.
نقش محوری اتاق بازرگانی در تسهیل‌گری، مطالبه‌گری، نظارت و شبکه‌سازی فعالان اقتصادی
در ادامه علی‌محمد آقاجان، مدیرواحد خدمات به اعضاء، تشکل‌ها و دفاتر منطقه‌ای اتاق بازرگانی اصفهان گفت: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تشکل مادر فعالان بخش خصوصی است و پارلمان بخش خصوصی محسوب می‌شود. اتاق بازرگانی تنها تشکل کاملاً خصوصی است که اختیارات ویژه‌ای برای مشاوره و همچنین نوعی قانون‌گذاری از طریق شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی دارد.
وی افزود: اتاق بازرگانی می‌تواند نقش محوری در تسهیل‌گری، مطالبه‌گری، نظارت و شبکه‌سازی و انسجام در میان فعالان خصوصی ایفا کند. در اتاق بازرگانی اصفهان با توجه به گستردگی استان و تنوع توانمندی و ظرفیت‌های مناطق مختلف و تنوع مشکلات و چالش‌های صنایع استان، دفاتر منطقه‌ای را برای نخستین بار در کشور و با هدف تسهیل خدمات‌رسانی تأسیس کردیم.
آقاجان با بیان اینکه دفاتر منطقه‌ای اتاق بازرگانی به شکلی تأسیس شد که فعالان اقتصادی با طی مسافتی کمتر از 70 کیلومتر به یک دفتر دسترسی داشته باشد، ادامه داد: تمام خدمات اتاق بازرگانی اصفهان در این دفاتر نیز ارائه خواهد شد. شبکه‌سازی فعالان اقتصادی در کارگروه‌ها و کمیته‌های دفاتر نیز هدف دیگر تأسیس این دفاتر منطقه‌ای است.
مدیر واحد خدمات به اعضا و تشکل‌های اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به دسته‌بندی تمام فعالان اقتصادی استان به صورت صنفی و بر اساس کالای تولیدی و نوع فعالیت آنها و همچنین به صورت جغرافیایی بر اساس منطقه فعالیت گفت: فعالان اقتصادی پیشرو را بر اساس 11 رسته‌ اولویت‌دار مشخص کرده و به آنها خدمات ویژه ارائه می‌کنیم. همچنین این خدمات ویژه به فعالانی که دچار بحران شده‌اند نیز ارائه می‌شود.
وی افزایش اعضای بالقوه را یکی دیگر از اهداف تأسیس دفاتر منطقه‌ای اتاق بازرگانی اصفهان دانست و تصریح کرد: هرچه این شبکه‌سازی گسترده‌تروعمیق‌تر باشد موجب افزایش بهره‌وری و قدرت چانه‌زنی فعالان بخش خصوصی خواهد شد.
آقاجان خاطرنشان کرد: کارگروه‌های تخصصی دفاتر منطقه‌ای متناظر با کمیسیون‌های اتاق بازرگانی اصفهان هر ماه تشکیل جلسه داده و به بررسی مشکلات و موانع موجود در هر شهرستان می‌پردازند.
در این نشست فعالان اقتصادی حوزه‌های بازرگانی، صنعت، معدن، کشاورزی و گردشگری شهرستان نائین به بیان دغدغه‌ها و مشکلات خود پرداختند.

 
آلبوم تصاویر چاره‌جویی برای رفع موانع تولید در نشست فعالان اقتصادی نائین با فراکسیون زنان مجلس و عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی اصفهان