تاریخ : دوشنبه 12 مهر 1400
کد 4454

در وبینار بررسی فرونشست استان اصفهان تاکید شد:

ضرورت مدیریت تقاضا و همچنین تغذیه سفره آبخوان اصفهان برخوار به عنوان راهکاری برای مقابله با فرونشست

در این نشست که به صورت مجازی و حضوری برگزار شد بر ضرورت مدیریت تقاضا و همچنین تغذیه سفره آبخوان اصفهان برخوار با هدف جلوگیری از پیامدهای برگشت ناپذیر فرونشست تاکید شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، این وبینار با حضور رضا شهبازی، مدیر کل دفتر مخاطرات سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور و محمد درویش فعال محیط زیست و دیگر مقامات دولتی و بخش خصوصی برگزار شد.
در ابتدای این نشست، حسام الدین فرهادی نسب، مشاور کمیسیون معادن اتاق بازرگانی اصفهان، با بیان اینکه فرونشست همچون زلزله ای خاموش است که آسیب های فراوانی برای اصفهان به دنبال خواهد داشت گفت: اتاق بازرگانی با آگاهی از این موضوع از نهادهای ذی‌ربط دعوت کرد که گزارشات تخصصی خود را ارائه کنند تا برای این بحران مهم چاره های اندیشیده شود و این اقدام صرفا یک عمل اجتماعی و علمی بوده و  به هبچ عنوان رویکرد سیاسی ندارد.

وی در ادامه خواستار همدلی و همراهی بیشتر مسیولین و ذیربطان برای حل این موضوع در سطح ملی شد.

 فرهادی نسب در پایان با اشاره به اینکه قطعا همه ما برای سربلندی کشورمان تلاش می کنیم و وجود ۲۳۰۰۰ هزار شهید استان را نشانه دیگری از فداکاری مردم اصفهان برای حفظ کیان و آب و خاک این مرز و بوم و در راستای تفکر ملی دانست و گفت برای نجات اصفهان از فاجعه فرونشست نیاز به حرکتی ملی و بلندمدت هستیم.

رضا شهبازی، مدیر کل دفتر مخاطرات سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور نیز در این نشست با بیان اینکه مخاطره فرونشست، هنگامی پدیدار می شود که کار از کار گذشته استت گفت:  نرخ فرونشست با مخاطره فرو نشست یکسان نیست و باید جدا سازی شود.
مدیر کل دفتر مخاطرات سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، با تاکید بر این نکته که لازم است عزم جدی برای حل این موضوع  وجود داشته باشد گفت: باید با صدای واحد در راستای حل این موضوع گام برداشته شود و دلیل تمرکز بر استان اصفهان در پدیده فرونشست، ریسک بیش از حد این موضوع در این منطقه است.
شهبازی تاکید کرد: لازم است تا مدیریت تقاضا انجام شود همچنین مسئله فرونشست به صورت عمومی اطلاع رسانی شود و  علاوه بر این به هنگام وضع قوانین جدید  در حوزه آب باید در نظر داشت این قوانین منجر به کاهش آب های زیر زمینی نشود.
سپس بهرام نادی عضو کارگروه فرونشست اتاق بازرگانی اصفهان،گزارشی از مخاطره فرونشست، نرخ این پدیده در استان اصفهان و همچنین مکان های آسیب دیده و وضعیت آبخوان های استان ارائه داد.
 نادی عنوان کرد: در سالهای اخیر طی تحقیقات انجام شده پس از مشاهده ترک ها در مکان‌های مختلف اصفهان، مشخص شد که  دلیل اصلی این اتفاقات ناشی از کاهش سطح آبهای زیرزمینی و درپی آن پدیده بسیار خطرناک فرونشست است.
وی با ارائه جزییات کاملی از تحقیقات انجام شده عنوان کرد: چنانچه این وضعیت ادامه پیدا کند در حدود یک سانتی متر فرونشت در طی هر سال در اصفهان خواهیم داشت که آسیب جدی و جبران ناپذیری به  میراث و ابینه تاریخی خواهد زد.
نادی ادامه داد: لازم است تا هزینه ها، طرحهای توسعه و غیره به صورت یکپارچه مدیریت شود چرا که در غیر این صورت میراث گرانبهای موجود در اصفهان از بین خواهد رفت.
حسین حجتی سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی دفتر منطقه‌ای اصفهان  نیز تغذیه آبخوان اصفهان برخوار  بوسیله جاری شدن زاینده رود را به عنوان راهکاری برای مقابله با آسیب های بیشتر پدیده فرونشست عنوان کرد.
در ادامه محمد درویش فعال محیط زیست نیز در این جلسه با ارائه گزارشاتی از وضعیت کل کشور در خصوص پدیده فرونشست، گفت: این پدیده ناشی از افت شدید سفره های آب زیرزمینی است و برگشت ناپذیر است و مشاهده این موضوع  ناشی از سو مدیریت منابع آبی است. در حال حاضر نیازمند جریان آزاد اطلاع رسانی در حوزه فرونشست هستیم و  نباید موضوع سیاسی تلقی شود.
وی اضافه کرد: لازم است اقتصاد اصفهان به آب وابسته نباشد تا در سالهای آینده تا حدودی بتوان موضوع را کنترل کرد.

آلبوم تصاویرضرورت مدیریت تقاضا و همچنین تغذیه سفره آبخوان اصفهان برخوار به عنوان راهکاری برای مقابله با فرونشست

  • واحد ارجاع دهنده پورتال اتاق بازرگانی اصفهان