تاریخ : پنجشنبه 8 مهر 1400
کد 4439

وبینار تخصصی بررسی فرصت های توسعه تجارت با جمهوری آذربایجان

این وبینار با هدف گسترش مراودات تجاری ایران و آذربایجان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، این نشست مجازی به منظور توسعه تجارت با جمهوری آذربایجان انجام شد.
در ابتدای این نشست، مهدی بابایی، رایزن بازرگانی ایران در جمهوری آذربایجان، به ارائه توضیحاتی در خصوص وضعیت اقتصادی آذربایجان و فرصت های موجود در این کشور در حوزه واردات و صادرات پرداخت.
رایزن بازرگانی ایران در جمهوری آذربایجان ضمن ارائه تاریخچه ای از کشور آذربایجان، توضیح داد: تراز تجاری این کشور مثبت بوده و ثبات اقتصادی خوبی دارد، در سال 2019  حجم صادرات این کشور بالغ بر 20 میلیارد دلار بوده است که در سال بعد به دلیل پاندمی کرونا 30 درصد کاهش یافته است.
وی اضافه کرد: کشور ما تنها 3 درصد از حجم واردات این کشور را به خود اختصاص داده است که با برند سازی، ایجاد شعب تجاری در این کشور و مطالعات تخصصی میتوان این مقدار را تا ده درصد افزایش داد.
بابایی اعلام کرد: عمده کالاهای صادراتی ایران به این کشور سیب زمینی، لباس و پوشاک و غیره است که در حوزه مواد و صنایع معدنی و مواد شیمیایی و سلولزی که مصرف بالایی دارد  و همچنین حوزه IT , ICT  و کشاورزی در این کشور ظرفیت خوبی وجود دارد.
رایزن بازرگانی ایران در جمهوری آذربایجان با بیان اینکه راههای ارتباطی و وضعیت حمل و نقل بین ایران و آذریبایجان در سطح خوبی قرار دارد گفت: در حال حاضر تمرکز بر حمل و نقل ریلی است که امید است بتوان با برنامه ریزی حمل و نقل دریایی و هوایی را نیز توسعه داد.
سپس نجاری کهنمویی، دبیر میز آذربایجان نیز با دعوت از کلیه علاقمندان به تجارت با کشور آذربایجان گفت: بازار این کشور ظرفیت بسیار بالایی برای تجار ایرانی دارد و آمارهای میدانی نشان دهنده این موضوع است که محصولات ایرانی میتوانند در حدود ده تا 20 در صد در این کشور رشد داشته باشند.
دبیر میز آذربایجان اظهار کرد: در حوزه های مختلف از جمله IT   و خدمات مهندسی و غیره شرایط برای حضور تجار ایرانی کاملا مساعد است و هزینه ثبت شرکت در این کشور بسیار پایین است.
در ادامه این نشست پیشنهاد شد تا در راستای ارتقا مراودات تجاری دو کشور نشست B2B  فعالان اقتصادی در حوزه های مختلف برگزار شود.
آلبوم تصاویروبینار تخصصی بررسی فرصت های توسعه تجارت با جمهوری آذربایجان

  • واحد ارجاع دهنده پورتال اتاق بازرگانی اصفهان