تاریخ : سه شنبه 5 مرداد 1400
کد 4259

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان عنوان نمود:

شاکله بورس را حضور غالب شرکت‌های دولتی و خصولتی تشکیل می دهد که دلیل اصلی بحران کنونی در بازار سرمایه است

همایش «تحلیل وضعیت اقتصادی ایران و اثرات آن بر بازار سرمایه» به همت کمیسیون مسئولیت های اجتماعی و تشکل ها در سالن همایش‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، در ابتدای این همایش مسعود گلشیرازی، رئیس اتاق بازرگانی اصفهان تأکید کرد: هرگونه تعلل برای برنامه‌ریزی و مدیریت فرصت‌ها و تهدیدهای اقتصاد کشور و بازار سرمایه اثرات جبران‌ناپذیری بر اقتصاد ملی خواهد گذاشت.
وی با اشاره به رشد نقدینگی، تحریم‌های بین‌المللی و اتفاقات اخیر در بازار سرمایه افزود: ظرفیت بازار سرمایه باید در حوزه سیاست‌های اقتصاد کلان شامل سیاست‌های ارزی، تجاری و پولی مورد توجه قرار گیرد.
گلشیرازی ادامه داد: پس از اصلاحاتی که در سال 84 انجام شد بازار سرمایه دوره جدیدی را آغاز کرد و به قوام خوبی رسید و امروز بازار سرمایه حدود 20 درصد نقدینگی جامعه را جذب کرده است و اگر مدیریت خوبی انجام گیرد، رویکرد به تأمین مالی از بازار سرمایه بیش از تامین مالی از بازار پولی خواهد شد.
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد: اگر امروز در بازار سرمایه با بحران مواجه هستیم به این دلیل است که بیشتر شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه، شرکت‌های دولتی، عمومی و خصولتی هستند.
پیشی گرفتن نرخ استهلاک سرمايه از نرخ تشکیل سرمایه هشدار جدی به اقتصاد کشور است
وی با بیان اینکه متأسفانه هم‌اکنون نرخ استهلاک سرمایه از نرخ تشکیل سرمایه پیشی گرفته است، گفت: اگر تدبیری جدی برای بهبود نرخ تشکیل سرمایه انجام نشود تبعات ناگواری برای اقتصاد کشور خواهد داشت.
گلشیرازی با بیان اینکه 2 سال پیش اصفهان رتبه بیست‌وششم شاخص‌های محیط کسب‌وکار کشو را داشت، اضافه کرد: خوشبختانه با تشکیل شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی و اجرای برنامه‌ای فشرده، رشد 14 پله‌ای را تجربه کردیم که نشان داد باید به اصلاح بینش‌ها و روش‌ها بپردازیم و اقتصاد ما باید به مردم تکیه داشته باشد.
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان تأکید کرد: به‌جای برخوردار دانستن استان اصفهان، باید این استان را پیشران اقتصاد کشور بدانیم و توجه کنیم که اگر نرخ تشکیل سرمایه در آن منفی شد پیام تأمل‌برانگیزی برای اقتصاد کشور دارد.
وی با بیان اینکه اصفهان پس از تهران بیشترین میزان سپرده بانکی را دارد، افزود: بیش از 30 درصد این سپرده‌ها از اصفهان خارج می‌شود در حالی که اصفهان باید جذب سرمایه هم داشته باشد. این امر به نقص در سیاست‌گذاری‌ها و مدیریت اجرایی برمی‌گردد و امیدوارم با برگزاری جلساتی با مسئولان بازار سرمایه، مدیران شرکت‌های تأمین سرمایه و مدیران صندوق‌ها و کارگزاری‌ها بتوانیم ارتباطی سازنده و موثر میان فعالان اقتصادی و فعالان بازار سرمایه برقرار کنیم.
تحلیل وضعیت اقتصادی ایران و اثرات آن بر بازار سرمایه
در ادامه محمودرضا خواجه ‌نصیری، مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه تمدن درباره آینده بازار سرمایه اظهار داشت: اقتصاد ایران بسیار غیرقابل پیش‌بینی است و ممکن است بنده یا هر کارشناس دیگری پیش‌بینی‌هایی درباره وضعیت اقتصاد ایران و بازار سرمایه ارائه دهیم که در یک ماه آینده هیچ‌کدام محقق نشود.
وی با اشاره به تأثیر تصمیمات و سیاست‌های دولت جدید بر آینده اقتصاد کشور افزود: حتی رویکردهای نهادهای رده میانی و رده پایین نیز بر آینده اقتصاد کشور و بازار سرمایه اثرگذار است.
مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه تمدن با اشاره به لزوم ثبات در ارکان تصمیم‌گیر در حوزه توسعه گفت: این ارکان نباید با تغییر دولت یا تغییر تفکر به راحتی دچار تزلزل شود و در این صورت است که با جهش‌های غیرعادی در بازار سرمایه مواجه نمی‌شویم.
وی با بیان اینکه بازار سرمایه در یک سال گذشته به مسئله‌ای چالش‌برانگیز در کشور تبدیل شده است، گفت: مشکلات بازار سرمایه از اینجا نشأت گرفت که به یک‌باره نقدینگی زیادی وارد این بازار شد و تعداد زیادی  بدون داشتن دانش کافی وارد بازار سرمایه شدند.
خواجه ‌نصیری با اشاره به تأثیر رشد نقدینگی بر رشد تورم تصریح کرد: رشد نقدینگی آینده بازار سرمایه را نیز رقم می‌زند و یکی از فاکتورهایی است که می‌توان با توجه به آن وضعیت بازار سرمایه را پیش‌بینی کرد.
سخنران این همایش با اشاره به رشد سه برابری خلق پول و رشد نقدینگی در کشور نسبت به 2 سال گذشته اضافه کرد: کسری بودجه و عدم دسترسی بانک مرکزی به دارایی‌های خارجی از دلایل این خلق پول است.
وی با اشاره به چهار سناریوی دولت برای جبران کسری بودجه ادامه داد: در دو سناریو با رکود و در دو سناریو با تورم مواجه می‌شویم و با توجه به انتخاب هر کدام از سوی دولت می‌توان آینده بازار سرمایه را تا حدودی پیش‌بینی کرد.
خواجه ‌نصیری گفت: تحلیل‌گران و فعالان بازار سرمایه به‌جای توجه به نرخ رشدها باید به شیب نرخ رشد در یک بازار توجه کنند.
مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه تمدن افزود: بورس تهران در سیکل رونق و تورم در وضعیت باثباتی قرار دارد اما ثبات به معنای رشد قیمت نیست بلکه به معنای کاهش ریسک است.
به گفته وی، اگر سیاست‌های اقتصادی کشور به همین منوال ادامه یابد، تورم انتظاری بالا، افزایش پایه پولی، کاهش ارزش پول ملی و رشد تورم و رشد بورس اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.
خواجه ‌نصیری ادامه داد: متأسفانه برخی تحلیل‌گران در ابتدای سال 99 بورس را عامل تورم و رشد آن را حباب می‌دانستند. در واقع برخی تلاش داشتند اعتماد از بازار سرمایه صلب شود. متأسفانه برخی صحبت‌هایی بدون استدلال و بی‌پشتوانه مطرح کردند که باعث شد بازار سرمایه سال گذشته با ریزش مواجه شود، در حالی که نباید با نشر اکاذیب و اخبار غیرواقعی در بازار سرمایه بحران‌آفرینی و نگرانی عمومی ایجاد کرد. بازار سرمایه ایران در حال حاضر نیاز به آرامش دارد و راه توسعه کشور از بازار سرمایه می‌گذرد.
سعید صمدی رئیس دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان نیز درباره وضعیت بازار سرمایه در دولت جدید گفت: دولت با حدود 300 تا 400 هزار میلیارد تومان کسری بودجه مواجه خواهد بود اما مهم این است که دولت چه شیوه‌ای برای تأمین مالی در پیش می گیرد. هم‌اکنون در دوره گذار دولت قرار داریم و پیش‌بینی سخت است. اگر تأمین مالی کسری بودجه به سمت بازار سرمایه برود با افزایش بازدهی و افزایش نرخ بهره مواجه می‌شویم که به بازار سرمایه لطمه می‌زند، اما اگر نگاه دولت به‌جای بازار سرمایه بیشتر متوجه بانک مرکزی باشد منجر به رشد تورم و در ادامه رشد بازار سرمایه می‌شود.
در ادامه نشست مجتبی کاروان نائب رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی و تشکل ها، محمودرضا خواجه ‌نصیری، مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه تمدن و سعید صمدی رئیس دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان به پاسخ گویی سوالات حاضران پرداختند.

 
آلبوم تصاویر همایش تحلیل وضعیت اقتصادی ایران