تاریخ : سه شنبه 29 تير 1400
کد 4238

وجود نهاد تنظیم گر قیمت برق راهکار رفع بحران صنعت برق کشور

به منظور پیگیری مصوبات جلسه راهکارهای عبور از بحران برق و مشکلات نیروگاه های تولید پراکنده جلسه ای در محل نیروگاه محرک صنعت اصفهان به همت کمیسیون انرژی، صنایع پالایشی و پتروشیمی اتاق بازرگانی اصفهان برگزارشد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان این جلسه که با حضور سید حسن قاضی عسگر معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری ،حمیدرضافولادگر، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و رئیس کارگروه اقتصادی بنیاد نصف جهان، رسول موسی رضایی مدیرعامل شرکت برق منطقه ای اصفهان ، محمود حقیقت سرشت مدیرامور شعب بانک صنعت و معدن استان  ،محمود پور بهزاد رئیس انجمن نیروگاه‌های تولید پراکنده اصفهان و دیگر فعالان بخش خصوصی برگزار شد، مسائل و چالش های پیش روی فعالان صنعت برق و نیروگاه های تولید پراکنده مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
سید حسن قاضی عسگر معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری راهکار ایجاد انگیزه برای سرمایه گذاری هر چه بیشتر بخش خصوصی در حوزه تولید برق را بسترسازی جهت صادرات برق توسط بخش خصوصی و فروش برق به قیمت صادراتی دانست  و ابراز امیدواری نمود تا با استفاده از ظرفیت ستاد تسهیل بتوان برخی از مشکلات فعالان این حوزه را حل نمود.
در ادامه حمیدرضا فولادگر نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و رئیس کارگروه اقتصادی بنیاد نصف جهان بهره وری انرژی  را یکی از عمده مشکلات کشور دانست و گفت: درصورت پیاده سازی درست بهره وری انرژی درکشور با همین میزان تولید نیز کمبود برق نخواهیم داشت.
 وی با اشاره به ضعف برنامه ریزی در اقتصاد برق، رفع مشکلات واحدهای کوچک مقیاس تولید برق از طرق مختلف مانند صادرات برق تولیدی این واحدها را ، حائز اهمیت دانست و تاکید کرد: در صورت حل مسائل پیرامون کنترل و تنظیم قیمت برق، مشکلات این صنعت رفع خواهد شد.
فولادگر با توجه به اهمیت این موضوع، از تنظیم لایحه تاسیس نهاد تنظیم گر قیمت برق به عنوان یک نهاد حاکمیتی مستقل از دولت برای حل مشکلات و دغدغه های صنعت برق ، خبر داد.
رسول موسی رضایی، مدیرعامل شرکت برق منطقه ای اصفهان در این جلسه عدم توازن بین نرخ انرژی و درآمدهای حاصل از آن، قوانین و دستورالعمل های دست و پاگیر و در نتیجه سردرگمی سرمایه گذاران این حوزه، خشکسالی و شدت مصرف انرژی درکشور به دلیل واقعی نبودن نرخ انرژی را زمینه ساز مشکلات این صنعت در کشور دانست.
وی با اشاره به تصمیم گیری درخصوص محدودیت فعالیت واحدهای فولادی و تولید سیمان برای کاهش بارمصرف، از توافقات شرکت برق منطقه ای وتولیدکنندگان برای تامین بار این واحدها در ساعات کاهش مصرف خبر داد.
وی ابراز امیدواری نمود با تعاملات صورت گرفته با واحدهای تولیدی، کاهش شدت گرمای هوا و تقویت ذخایر آبی استان خوزستان و نهایتا مدیریت مصرف، دوران بحران به خوبی سپری شود.
محمود پوربهزاد، رئیس انجمن نیروگاه‌های تولید پراکنده اصفهان گفت: بهترین روش تولید برق در جهان از طریق نیروگاه های تولید پراکنده با راندمان بالای 40درصد است.
وی با بیان مشکلات مربوط به بازپرداخت وام های ارزی از محل صندوق توسعه ملی، راه حل رفع مشکلات نیروگاه ها برای افزایش میزان تولید برق را تغییر نرخ خرید تضمینی به نرخ های جدید و اصلاح نرخ ارز برمبنای نرخ روز گشایش اعتبار و پرداخت مطالبات معوق این نیروگاه ها توسط دولت دانست و تاکید کرد: حل مشکلات برق از طریق تعامل دولت با بخش خصوصی امکانپذیر است.
محمودحقیقت سرشت، مدیرامور شعب بانک صنعت و معدن استان نیز عدم پرداخت بدهی دولت به نیروگاه ها را مانع وصول مطالبات بانک از این نیروگاه ها دانست و خواستار رفع این مشکل شد.
همچنین احسان شعاعی، دبیر کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به دوبخشی بودن قرار داد منعقده با نیروگاه های پراکنده مبتنی بر 5 سال اول و 5 سال دوم، تسهیل شرایط قراردادهای خرید تضمینی برق این نیروگاه ها در 5 سال اول و یا فراهم ساختن شرایط انعقاد قراردادمستقیم برای این نیروگاه ها با واحدهای صنعتی را در حل بخشی از مشکلات فعلی موثر دانست.
درپایان این جلسه نیروگاه 14مگاواتی محرک صنعت اصفهان افتتاح شد.
 
آلبوم تصاویر وجود نهاد تنظیم گر قیمت برق راهکار رفع بحران صنعت برق کشور