تاریخ : يکشنبه 27 تير 1400
کد 4230

در نشست کمیسیون معادن اتاق بازرگانی اصفهان بررسی شد:

آخرین استانداردها و تکنولوژی آنالیز طلا

در جلسه کمیته فلزات و سنگ های گرانبها، استاندارد های جدید آنالیز طلا و تلاش های محققان ایرانی برای آنالیز با تکنولوژی XRF مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، کمیته فلزات و سنگ های گرانبهای کمیسیون معادن اتاق بازرگانی اقدام به برگزاری نشست تخصصی پیرامون پیشرفت های صورت گرفته در آنالیز طلا با حضور مسئولین سازمان استاندارد، مجتمع طلای موته و فعالان بخش خصوصی نمود.
ابراهیم حبیب‌اللهی، مسئول کمیته فلزات و سنگ‌های گران‌بهای کمیسیون معادن اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست اظهار داشت: استفاده از دستگاه‌های آنالیز با تکنولوژی XRF  نیاز اساسی صنعت طلا به‌خصوص در حوزه صادرات و واردات است.
وی افزود: با وجود تورم بالا ، قیمت این دستگاه برای تولیدکنندگان چندان زیاد نیست و صنعت طلا در مرحله تولید و فرآیند سنجش آزمایشگاهی و همچنین در بخش عرضه طلای ساخته شده و سکه به آن نیاز دارد.
عضو هیئت رئیسه انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر اصفهان تسریع در نمونه‌گیری آزمایشگاه‌های طلا را از مزایای دستگاه XRF دانست و گفت: ورود این تکنولوژی به صنعت طلای اصفهان از ورود ناخالصی، جعل و کلاهبرداری جلوگیری می‌کند تا کم‌کم تولیداتی که خلوص واقعی ندارند از چرخه کنار گذاشته شود . همچنین با استفاده از این تکنولوژی هزینه‌های تولید نیز کاهش می‌یابد.
فرحناز رجالی، رئیس گروه پژوهشی اداره‌کل استاندارد استان اصفهان نیز در این نشست گفت: بسیاری از کشورهای دنیا مانند ایتالیا و چین در تولید طلا دارای استاندارد ملی هستند و روش آزمون خود را به‌جای روش کوپلاسیون، بر اساس استفاده از دستگاه XRF استوار کرده‌اند.
وی ادامه داد: در این زمینه تغییرات و تحولاتی در استانداردهای بین‌المللی ایجاد شده و هم‌اکنون ملزم به تغییر استانداردهای ملی و استفاده از روش XRF هستیم که امسال این اقدام در دستور کار قرار گرفته است.
در ادامه علیرضا طالاری، مدیر مجتمع طلای موته با تمجید از ساخت دستگاه بومی XRF توسط شرکت های دانش‌بنیان اظهار داشت: امیدوارم این دستگاه از نظر کیفیت و قیمت تمام‌شده قابل رقابت با نمونه‌های خارجی باشد.
وی با تأکید بر افزایش تعاملات مجتمع طلای موته، کمیسیون معادن اتاق بازرگانی و انجمن طلای اصفهان اضافه کرد: آزمایشگاه طلای موته از بهترین آزمایشگاه‌های همکار استاندارد در کشور است و اخیراً در حال ثبت روش آزمون جدید بر اساس خوانش محلول طلا هستیم.
در پایان حاضران بر تعامل و پیوند بیشتر صنعت‌گران و تولیدکنندگان طلای اصفهان با شرکت های دانش‌بنیان تولید کننده تجهیزات صنعت طلا و معرفی و استفاده محصولات این شرکت ها تاکیدکردند.

 
آلبوم تصاویر آخرین استانداردها و تکنولوژی آنالیز طلا