تاریخ : چهارشنبه 13 اسفند 1399
کد 3796

در بیست و دومین همایش ملی واحدهای صنعتی، معدنی و خدماتی سبز تاکید شد:

ضرورت افزایش بودجه سازمان محیط زیست /اقتصاد سبز بدون حمایت دولت‌ها میسر نیست

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان در بیست و دومین همایش ملی واحدهای صنعتی، معدنی و خدماتی سبز کشور ضمن قدردانی از اقدامات اداره کل محیط زیست استان اصفهان، خواستار افزایش بودجه سازمان محیط زیست شد.
مالیات صنایع آلاینده افزایش یابد
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان در این همایش که بصورت وبیناری برگزار شد، وزیربهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشوربا تاکید بر پرهزینه بودن اقتصاد سبز، گفت: به دلیل فاصله زمانی بین سرمایه‌گذاری در این حوزه و بازگشت منفعت آن در اقتصاد سبز ، تاب‌آوری در این ایام نیازمند حمایت دولت‌هاست. 
سعیدنمکی، همچنین افزایش مالیات بر صنایع آلاینده و از طریق آن اعطای سوبسید به صنعت سبز را در توسعه این صنعت در کشور موثر دانست. 
وی ضمن اشاره به ارتباط تنگاتنگ محیط زیست و سلامت، گفت: امروزه آلودگیهای محیط زیستی و پسماندها سلامت مردم را به خطر انداخته و به همین دلیل در وزارت بهداشت برای حمایت از شاخص‌های محیط زیستی، همراه سازمان حفاظت از محیط زیست هستیم. 
نمکی در پایان سخنان خود از سه رقمی شدن آمار مرگ و میز ناشی از کرونا به دلیل عدم رعایت پروتکل های بهداشتی علیرغم توصیه های مکرر در این حوزه خبر داد. 
بهبود و بسط فرهنگ نگرش زیست محیطی از اهداف همایش صنعت سبز
مسعود تجریشی
، معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست بهبود و بسط فرهنگ نگرش زیست محیطی، فراهم آوری بستر مناسب در راستای توسعه صنایع سبز، ایجاد رقابت در بین بازارهای بین المللی، تشکر و قدردانی از واحد های فعال و حامی محیط زیست، ایجاد بستر مناسب به منظور تبادل اطلاعات، کمک به محیط زیست و ارتقای مجموعه تولیدی کشور را از مهم ترین اهداف این همایش عنوان کرد. 
صنایع آلاینده یارانه کمتری دریافت کنند
همچنین سیدحسن قاضی عسگر، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان با بیان اینکه ما به دنبال توسعه مفهوم صنایع سبزو سیاست گذاری برای افزایش این نوع صنایع در استان هستیم، افزود: متاسفانه به دلیل عدم رعایت شاخص های محیط زیست تعداد روزهای هوای پاک در اصفهان مطلوب نبوده و این وضعیت در شأن مردم اصفهان نیست. 
وی با حیاتی خواندن نقش سیاستگذاری در حفظ محیط زیست ، بر اصلاح نظام اعطای یارانه تاکید کرد و گفت: باید ساز و کاری تعریف شود تا صنایع آلاینده به ترتیب آلایندگی یارانه کمتری دریافت کنند. 
وی تاکید کرد: با سیاست گذاری صحیح و اصولی می توان وضعیت محیط زیست را بهبود بخشید. قاضی عسگر توسعه صنایع آب بر و آلاینده استان را زنگ خطر بزرگی دانست و گفت: در صورت ادامه این روند، زیستن در استان امکانپذیر نخواهد بود. 
محیط زیست؛ سازمانی مهم با بودجه ای ناچیز
محمد صادقی
، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان نیز ضمن قدردانی از اقدامات اداره کل محیط زیست استان اصفهان، خواستار افزایش بودجه سازمان محیط زیست شد.
 وی با بیان اینکه سازمان محیط زیست، از سازمان های حیاتی و مهم کشور است، افزود: این درحالی است که بودجه تخصیص داده شده به این سازمان ناچیز بوده و لازم است دولتمردان به منظور فراهم سازی وتکمیل زیرساخت های زیست محیطی کشور، بودجه بیشتری برای این سازمان درنظر بگیرند.
 وی همچنین بر ضرورت آموزش مباحث زیست محیطی از سنین کودکی و گنجاندن این مقوله در کتب درسی تاکید نمود. 
5 صنعت اصفهان سبز شناخته شدند 
همچنین ایرج حشمتی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: خرسندم که در اتاق بازرگانی نه برای حل مشکلات صنعت، بلکه برای تجلیل از صنایع سبز استان که توسعه پایدار را در دستور کار خود قرارداده اند حضور یافته ام. 
وی افزود: از مجموع 63 واحد خدماتی و تولیدی که موفق به کسب مقام سبز شده ا ند، 5 صنعت در استان اصفهان بوده اند. 
وی تصریح کرد: با کمال افتخار در کنار صنایع سبز منتخب برای هر نوع همکاری خواهیم بود. 
121 روز ناسالم در طول یکسال
منصور شیشه فروش
،  مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان نیز با تاکید بر اینکه همانگونه که باهمراهی صنایع و همت جمعی توانستیم کمبودهای اقلام بهداشتی در ایام کرونا را جبران و شرایط را کنترل کنیم، می توانیم با برنامه ریزی بر مخاطرات موجود زیست محیطی استان غلبه نماییم. 
وی گفت: در سالجاری 121 روز ناسالم را در استان تجربه کردیم. 
شیشه فروش لازمه فائق آمدن بر تغییرات اقلیمی را سازگاری با این تغییرات از طریق تشکیل کارگروهی ویژه برای ایجاد مولفه های موثر در سازگاری با این مقوله دانست. 
وی افت متوسط بین 1 تا 1.5  متری  سالانه سطح آبخوانها و نرخ سالانه 15 تا 20 سانتیمتری فرونشست زمین را موجب بروزشرایط خاصی برای استان اصفهان دانست و خواستار کنترل و پیشگیری مخاطرات ناشی از این عوامل از طریق تعامل بخش خصوصی، دولت و مردم شد. 
شایان ذکر است در ادامه از  شرکت های زیست فراورده سپاهان، سایپا سیتروئن، شیر پاستوریزه پگاه اصفهان، فولاد امیرکبیر کاشان و صنایع نساجی فرخ سپهر کاشان(فرش فرهی) به عنوان واحدهای صنعتی و خدماتی سبز کشوری، و شرکت های فولادگستر آتیه سپاهان، مدیریت پسماند شهرداری های شاهین شهر، میمه، خمینی شهر و برخوار، مجتمع زنجیره ای کشاورزی، دامپروری، گلخانه ای صیفی و سبزی قربانیان و نیروگاه سیکل ترکیبی زواره به عنوان واحدهای صنتی و خدماتی سبز استانی تقدیر شد. 
 
آلبوم تصاویر همایش ملی صنعت سبز