تاریخ : پنجشنبه 11 دي 1399
کد 3612

در جلسه کمیسیون تجارت مطرح شد:

پایانه ریلی گام بعدی برای تسهیل حمل و نقل/ عمان، سوریه و ترکیه پای میز تجارت اتاق بازرگانی اصفهان

در جلسه کمیسیون تجارت، خدمات و ارتباطات اتاق بازرگانی اصفهان، موانع موجود در مسیر توسعه حمل و نقل ریلی بررسی و بر ایجاد یک پایانه ریلی تاکید شد، همچنین توضیحاتی در خصوص تشکیل میزهای تجاری با عمان، سوریه و ترکیه ارائه شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، دهمین جلسه کمیسیون تجارت، خدمات و ارتباطات با حضور فرشته امینی عضو هیئت رئیسه و نائب رئیس این کمیسیون، علی یارمحمدیان مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان و جمعی از فعالان اقتصادی در محل جدید نمایشگاه بین‌المللی اصفهان برگزار شد.
امینی با اشاره به تغییر در فرآیند ارائه خدمات پس از شیوع ویروس کرونا عنوان کرد: تلاش کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان این بوده که تمامی خدمات به اعضا به صورت مجازی ارائه شود تا از شتاب حرکت در این حوزه کاسته نشود.
نائب رئیس کمیسیون تجارت، خدمات و ارتباطات با بیان این که تلاش کمیسیون از ابتدای تشکیل ایجاد و ارتقای زیرساخت‌های تجاری استان بوده، خاطرنشان کرد: در همین راستا سال 98 کارگو ترمینال اصفهان راه‌اندازی شد و در سال جاری ایجاد یک پایانه ریلی برای حل مشکل حمل و نقل در دستور کار قرار گرفت.
سهم کوچک ریل در حمل و نقل کشور
در ادامه جلسه، روح اله میرزا امیری مدیر امور کمیسیون‌های اتاق بازرگانی اصفهان به تدوین الگوی مسائل و مشکلات حمل و نقل ریلی بار در استان اصفهان اشاره کرد و توضیح داد: هدف از طراحی این الگو، بررسی مسائل و مشکلات حمل و نقل ریلی بار به صورت نظام‌مند و ارائه چهارچوب مفهومی جامع با در نظر گرفتن تمامی ذی نفعان بود.
وی در تشریح الگوی طراحی شده عنوان کرد: با وجود مزیت‌هایی همچون کاهش هزینه سوخت (که نسبت به حمل و نقل جاده‌ای یک‌هشتم است) و کاهش هزینه‌های خارجی (از قبیل کاهش آلودگی‌های زیست محیطی، کاهش اختلال در نظام حمل و نقل، سیستماتیک بودن حمل ریلی، ایمنی، کاهش سوانح، کاهش استهلاک و هزینه‌های بازسازی خطوط جاده‌ای و...) سهم حمل و نقل ریلی امروزه در کشور 12 درصد است که بر اساس چشم انداز، تا سال 1404 باید به 30 درصد افزایش یابد.
به گفته میرزا امیری، مشکلات موجود در حمل و نقل ریلی در کشور بیشتر به صورت سراسری بوده و استانی نیست، با این حال «تمرکز بر خطوط ترانزیت ویژه مانند اصفهان به بندرمرسین ترکیه»، «راه‌اندازی خطوط آنتنی، ایجاد شرکت‌های حمل و نقل جامع بین‌المللی با ارائه خدمات ویژه درب تا درب» و «راه‌اندازی پایانه بار و مرکز لجستیک اصفهان» از جمله راهکارهای عملیاتی کوتاه مدت در استان قلمداد می‌شود.
تشکیل میزهای تجاری عمان، سوریه و ترکیه
در ابتدای این جلسه، سید صادق علامه دبیر کمیسیون تجارت، خدمات و ارتباطات اتاق بازرگانی اصفهان ضمن معرفی کارگروه‌های زیر مجموعه این کمیسیون گزارشی از عملکرد 10 ماهه آن‌ها ارائه کرد.
توسعه صادرات، مدیریت واردات و بازرگانی داخلی، کارگروه فناوری اطلاعات و ارتباطات، برند و مالکیت صنعتی، کارگروه حمل و نقل و گمرک، کارگروه حمل و نقل ریلی و رمزارز و بلاکچین عناوین کارگروه‌های هفت گانه تشکیل شده در کمیسیون تجارت، خدمات و ارتباطات هستند.
دبیر کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان رویکرد این کمیسیون در برگزاری همایش‌ها را «خروجی محور» توصیف کرد و در ادامه از برگزاری 13 همایش و نشست در سال 99 خبر داد، همایش‌هایی که به دلیل شیوع ویروس کرونا امکان حضور مجازی هم در آن‌ها فراهم شده بود.
بر اساس گزارش کمیسیون تجارت، عمان، سوریه و ترکیه، سه کشوری هستند که میز تجارت آن‌ها در اتاق بازرگانی اصفهان راه‌اندازی و فعال شده و در همین راستا نشست‌هایی با فعالان حوزه صادرات و آشنا به بازارهای منطقه‌ای برگزار شده است.
برگزاری چهار جلسه برای حل مسائل پیش‌آمده برای کارگو ترمینال، برنامه‌ریزی برای خوراک‌دهی به کارگو ترمینال با استفاده از طرح‌های صادراتی، برنامه‌ریزی برای حضور منظم نماینده اتاق بازرگانی و پیگیری برای صدور گواهی مبدأ در پنجره واحد و نیز اخذ گزارشات ماهانه از عملکرد از جمله اقدامات این کمیسیون در ارتباط با کارگو ترمینال است.
10 حوزه ای که اصفهان حرف برای گفتن دارد
مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان در این جلسه با تاکید بر این که نمایشگاه یکی از شرط‌های لازم برای توسعه است، تصریح کرد: شهرهای مانند هانوفر و شانگهای به همین ترتیب مسیر توسعه را طی کردند؛ در مورد نمایشگاه‌ها گفته می‌شود بهترین ابزار برای توسعه شهر و بهترین روش برای ورود سرمایه به شهر هستند.
وی اذعان داشت: کشورها و فعالان اقتصادی اهمیت حضور در نمایشگاه را درک کرده‌اند تا جایی که تا پیش از شیوع ویروس کرونا علی رغم تحریم، چینی‌ها حضور خود را در نمایشگاه‌های ایران حفظ می‌کردند.
سنگ، فولاد، دام و طیور، گل و گیاه، فرش، جواهرآلات و ... از جمله حوزه‌های 10 گانه‌ای هستند که به گفته یارمحمدیان می‌تواند برای آن‌ها در اصفهان نمایشگاه تخصصی برگزار کرد.
مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان با بیان این که این ظرفیت‌ها نشان می‌دهد اصفهان می‌تواند با استفاده از نمایشگاه محرک صادرات کشور باشد، ادامه داد: معتقدم حالا دیگر سخت افزار وجود داشته اما نرم افزار آن هنوز جای کار دارد، اتاق بازرگانی می‌تواند در این رابطه کمک کننده باشد.
در پایان جلسه و پس از بحث و بررسی، تشکیل کارگروه نمایشگاهی در کمیسیون تجارت با حضور مدیر عامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان به تصویب رسید.
 
آلبوم تصاویر دهمین جلسه تجارت 99