تاریخ : سه شنبه 6 خرداد 1399
کد 3005

در جلسه هم اندیشی با روسای تشکل ها، اتحادیه ها و انجمن های کشوری بخش خصوصی که به دعوت فراکسیون کمیسیون کشاورزی اتاق های کشور تشکیل گردید، مطرح شد:

تولید و صادرات محصولات کشاورزی نیازمند اعمال یک سیاست واحد است /توسعه صادرات در گرو یکسان سازی ارز

وزیر جهاد کشاورزی در جلسه هم اندیشی با روسای تشکل ها، اتحادیه ها و انجمن های کشوری بخش خصوصی که به دعوت فراکسیون کمیسیون کشاورزی اتاق های کشور تشکیل گردید، اعمال یک سیاست واحد در تولید و صادرات محصول کشاورزی را ضروری دانست.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان کاظم خاوازی، افزود: از آن جا که وزارت جهاد کشاورزی در ستاد تنظیم بازار تنها یک عضو از ۱۴ عضو می باشد و تصمیم‌گیری‌ها بیشتر معطوف به مصرف‌کننده است، لذا پیشنهاد اجرایی شدن تشکیل ستاد تنظیم بازار در حوزه نهاده های دامی در وزارت جهاد کشاورزی به هیئت دولت ارائه شده است.
وی تصریح کرد: ما افتخار داریم که در کنار تشکل‌ها باشیم تا در تصمیم گیری ها با هم مشورت کنیم و بتوانیم با همراه شدن از تولیدکننده دفاع کنیم.
وزیر جهاد کشاورزی گفت: قدم دوم ما این است که صادرات محصولات کشاورزی در اختیار ستاد تنظیم بازار مستقر در وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرد.
خاوازی با اشاره به مسئله تهاتر در محصولات کشاورزی تصریح کرد: این مهم در هیئت دولت مطرح و تایید شده است و باید توسط تشکل‌ها پیگیری شود .
وی افزود: در بحث صادرات محصولات کشاورزی ضمن رایزنی با وزارت خارجه مقرر شد، رایزن‌ها و دیپلمات ها برای صادرات محصولات کشاورزی همکاری بیشتری داشته باشند.
وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با تخصیص ارز به واردات نهاده‌های کشاورزی و دامی گفت:  برای واردت جو، ذرت و کنجاله سویا ارز دولتی همچنان پابرجا است و تمام این کالاها جزو کالاهای اساسی محسوب می شود.
وی در رابطه با واگذاری تصدی‌گری‌ها به بخش خصوصی اظهار کرد: واگذاری ها باید با جزئیات اتفاق بیفتد و ما هم سعی می‌کنیم تا جایی که امکان دارد واگذاری‌ها را پیگیری کنیم.
خاوازی تصریح کرد: اصلاح نظام توزیع باید در دستور کار قرار گیرد و مقرر شده سامانه بازارگاه با یک سامانه دیگر جایگزین شود تا مشکلات توزیع مرتفع شود.
وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به افزایش وزن برخی دام ها در استان های کشور و نیاز به صادرات بیان کرد: ما در رابطه با صادرات دام با معاون امور تولیدات دامی جلساتی داشته ایم و مقرر شده این موضوع به سرعت  ساماندهی شود.
خاوازی با اشاره به راه اندازی برنامه‌ای تحت عنوان «کانال تلویزیونی کشاورزی» گفت: این کانال محل مناسبی برای گفتمان‌ها و اطلاع‌رسانی است و تشکل ها می توانند از طریق این شبکه دغدغه های کارشناسی خود را بیان کنند.
در ادامه این جلسه عضو شورای مرکزی خانه کشاورز ایران و رییس فراکسیون اتحاد برای توسعه پایدار اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور نیز ورود بخش خصوصی در تصمیم سازی و ارایه نظرات کارشناسی به بدنه دولت را در تولید و صادرات محصولات کشاورزی حایز اهمیت دانست. 
محمد صادقی، افزود: کوچک شدن وزارتخانه و واگذاری امور به  بخش خصوصی که مستقیم  با مشکلات  دست و پنجه نرم می کند ضروری بوده و بخش خصوصی همواره برای ارایه نظرات کارشناسی در  تصمیم سازی ها و رفع نارسایی ها اعلام آمادگی کرده است. 
رئیس کمیسیون کشاورزی و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان همچنین برلزوم بازنگری در نرخ ارز دولتی و تاثیر این امر در بهبود روند صادرات محصولات کشاورزی تاکید کرد.  
 
آلبوم تصاویر هم اندیشی انجمن های کشوری