تاریخ : چهارشنبه 27 فروردين 1399
کد 2910

مسعود گلشیرازی تاکید کرد:

ضرورت آمادگی بنگاه های اقتصادی برای عصرکرونای صنعتی/کرونا جهش صنعتی جهان را ده سال جلو انداخت

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در نخستین جلسه با جمعی از فعالان اقتصادی اصفهان در سال جدید که بصورت آنلاین و با موضوع کرونای صنعتی و اقتصاد پساکرونا برگزار شد، بر ضرورت آمادگی بنگاه های اقتصادی برای عصرکرونای صنعتی تاکید کرد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان مسعود گلشیرازی، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و ولادت منجی عالم بشریت، هدف از برگزاری این جلسه را بحث و تبادل نظر در خصوص کرونای صنعتی عنوان و تصریح کرد: تجلی عینی اتاق بازرگانی اصفهان به عنوان اتاق نسل سوم از اسفندماه سال گذشته بوده است؛ به نحوی که پارلمان بخش خصوصی اصفهان، اولین سازمانی بود که به یاری و پشتیبانی از شبکه بهداشت و درمان استان جهت مهار بحران کرونا شتافت. وی آرامش نسبی در تدارک و تامین اقلام بهداشتی و درمانی امروز اصفهان را مرهون ورود اتاق بازرگانی با مشارکت فعالان اقتصادی به این امر مهم دانست. رئیس اتاق بازرگانی اصفهان همچنین از تدارک و تهیه 110 هزار بسته معیشتی برای اقشار آسیب پذیر از بحران کرونا با محوریت اتاق و توسط فعالان اقتصادی خبر داد. 
گلشیرازی با تاکید بر اینکه در این بین اتاق بازرگانی به رسالت اصلی خود یعنی مبحث اقتصاد نیز توجه داشته است، افزود: تاکنون در پارلمان بخش خصوصی اصفهان گزارش های ارزشمندی در زمینه های کرونای صنعتی، تحلیل آثار کرونا بر اقتصاد استان و کشور و همچنین ارائه راهکارهای اجرایی برای کاهش آثار سوء کرونا بر اقتصاد تهیه شده است. 
وی با بیان اینکه شیوع کرونا بین 9 تا 16.5 درصد  GDP اقتصاد کشور را کاهش می دهد، تصریح کرد: این در حالی است که تاثیر پذیری این بحران در استان اصفهان به عنوان صنعتی ترین استان کشور که قریب به 50 درصد اقتصاد آن وابسته به حوزه خدمات و گردشگری است؛ بیشتر بوده و تا 20 درصد تولید ناخالص داخلی استان را کاهش خواهد داد. 
وی افزود: در تبیین عمق تاثیرگذاری بحران کرونا در اصفهان باید گفت شیوع کرونا بصورت میانگین درآمد هر شهروند اصفهانی را حدود 6 میلیون تومان  در سال 99 کاهش می دهد. 
گلشیرازی با تاکید بر ضرورت توجه ویژه فعالان اقتصادی به مدیریت بنگاه های اقتصادی خود در این بحران گفت: لازم است تفکر و بینش مورد نیاز را برای تغییرات مناسب در سیستم بنگاه های اقتصادی ایجاد نماییم که لازمه آن شکل گیری نهضت اقتصادی مبتنی بر شاخصه های کرونای صنعتی است. 
دبیر شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان در ادامه تاکید کرد: کرونای صنعتی جهش صنعتی جهان را 10 سال جلو انداخت و در این بین مجموعه ای که بتواند خود را با این تغییرات تطبیق دهد، پیشرفت خواهد داشت.
گلشیرازی تصریح کرد: کرونای صنعتی 9 تا 15 ماه ادامه خواهد داشت و لازم است صنایع و بنگاه های اقتصادی، کسب و کارها و خدمات امور مالی، زنجیره تامین وهمچنین ساز و کارهای فروش خود را متناسب با عصر کرونا تغییر دهند.
وی با بیان اینکه اتاق اصفهان اقدام به تبیین ساختار کرونای صنعتی بصورت ساختاری مستقل نموده است، گفت: در این ساختار به ارایه مدل های لازم برای طی این دوران می پردازیم و هر بنگاهی باید بنا بر شرایط خود این موارد را بومی سازی نماید. رئیس اتاق بازرگانی اصفهان تشکیل ستاد مدیریت کرونا دربنگاه های اقتصادی، رعایت پروتکل بهداشتی در حوزه منابع انسانی و ایجاد تنوع در منابع تامین بنگاه ها را در دوران کنونی ضروری دانست.  
در ادامه مجتبی کاروان، رئیس کمیته مشترک پیشگیری از شیوع ویروس کرونا به تشریح اقدامات انجام شده پرداخت. وی انجام اقداماتی در حوزه پیشگیری، آموزش و فرهنگسازی به  اعضاء، تهیه فیلم و کلیپ و جزوات آموزشی، تهیه اقلام حفاظتی، کمک به واحدهای پژوهشی برای تولید کیت و ماسک از طریق ارایه وام قرض الحسنه به چند مجموعه پزشکی، حمایت مالی از مجموعه های مردم نهاد، خرید اقلام پزشکی برای بیمارستان ها، کمک رسانی به نقاهتگاهها، روحیه بخشی و تقویت انگیزه کادر درمان بیمارستان های درگیر را از جمله اقدامات این کمیته بیان کرد. 
نایب رئیس کمیسیون مسئولیت های اجتماعی و تشکل های اتاق بازرگانی اصفهان همچنین گفت: در مرحله بعدی با توجه به تاکید وزارت بهداشت و ستاد مبارزه با کرونا برای ماندن  شهروندان در خانه و همچنین کاهش مشکلات و آسیب های اقتصادی  احتمالی برخی خانواده ها، بیش از 110 هزار بسته معیشتی برای خانواده های نیازمند با محوریت اتاق و توسط اعضاء تهیه شد . وی افزود: تاکنون بالغ بر 70 هزار بسته آن توزیع شده است. 
رضا گنجوی، مشاور اتاق بازرگانی اصفهان نیز با بیان اینکه تازمانی که داروی قطعی برای این بیماری تهیه نشده ما در عصر کرونا به سر می بریم، مدیریت عصر کرونا که حداقل بین 9 تا 15 ماه به طول می انجامد را بسیار مهم تر از زمان شیوع این ویروس دانست و گفت: در این زمان باید سازمان ها خود را با این عصر تطبیق دهند. 
وی در ادامه با اشاره به گزارشات موسسات معتبری مانند مکنزی و دانشگاه هاروارد که به ارایه الگوی جهانی برای گذار از این دوره پرداخته اند، تصریح کرد: طی این گزارشات طی یک سناریوی خوشبینانه اگر گرمای هوا به کمک بشر بیاید، شیوع کرونا تا پایان خرداد ماه روند نزولی می یابد این در حالی است که در سناریوی بدبینانه گرما موجب توقف شیوع نخواهد شد.
مشاور اتاق اصفهان با تاکید بر اینکه در سناریوی خوشبینانه صنعت در آذرماه از شوک کرونا بیرون می آید، افزود: دراین صورت تغییری در سطح کلان اقتصاد جهان اتفاق نخواهد افتاد. 
وی گفت: در حالت بدبینانه نیز صنعت حدود یکسال و نیم آینده از این شوک خارج خواهد شد که در این حالت تغییرات بزرگی در سطح کلان اقتصاد جهان صورت می گیرد به نحوی که چین جای آمریکا را در اقتصاد خواهد گرفت و همچنین شاهد فروپاشی احتمالی اتحادیه اروپا خواهیم بود. 
گنجوی توجه مدیران به کوچک شدن اندازه بازار در برخی رسته های شغلی و صنعتی و همچنین تغییر ساختارهای سنتی عرضه را در شرایط بحران کرونا مهم دانست و گفت: شیوع کرونا در منابع انسانی، تامین نقدینگی، زنجیره تامین و الگوی مشتری و بازار تغییر ایجاد می کند. 
وی کرونا را بزرگ ترین فرصت تاریخ برای صنایع چابکی که این چهار تغییر را در خود ایجاد نمایند دانست. 
بهنام ابراهیمی، مدیر واحد پژوهش و بررسی های اقتصادی اتاق اصفهان نیز در این جلسه با بیان اینکه زیان بخش های کشاورزی، صنعت و خدمات ناشی از شیوع کرونا به ترتیب 10، 25 و 55 درصد است، از ارائه بسته پیشنهادی پارلمان بخش خصوصی اصفهان جهت کاهش آثار سوء شیوع این ویروس در استان و کشور خبرداد و افزود: تاخیر در پرداخت مطالبات دولت مانند مالیات و حق بیمه سهم کارفرما و ...، ارائه تسهیلات جهت حفظ اشتغال موجود بنگاه ها به همراه تحریک تقاضای داخلی از مهمترین راهکارهای اجرایی پیشنهادی اتاق اصفهان در این بسته پیشنهادی بوده است.
احسان شهیر، مدیر توسعه کسب و کار اتاق بازرگانی اصفهان نیز با تاکید بر اینکه بخش قابل توجهی از برنامه آموزشی اتاق برپایه ایجاد مهارت های لازم برای مدیریت مطلوب بنگاه برای مقابله با شیوع کرونا و کرونای صنعتی تدوین شده است،از تشکیل 8 کارگروه با مشارکت دانشگاه های مطرح اصفهان در حوزه های مختلف مرتبط با این بحران خبر داد.
 
آلبوم تصاویر اولین جلسه رئیس با اعضا در سال 99