تاریخ : پنجشنبه 24 بهمن 1398
کد 2824

درهفتمین جلسه کمیسیون کشاورزی و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان تاکید شد:

ضرورت مدیریت کشاورزان در انتخاب نوع محصولات

درهفتمین جلسه کمیسیون کشاورزی و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان با تاکید بر اینکه در ایران تبعیت کشاورزان از قوانین ضعیف است، برانجام مطالعات در این زمینه و ایجاد ساز و کاری برای مدیریت هرچه بیش‌تر کشاورزان در کاشت محصولات کشاورزی تاکید شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان اکبر پیرستانی، نایب رئیس کمیسیون کشاورزی و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه با بیان اینکه تعامل میان ارگان‌های مختلف در قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی مؤثر است، تاکید کرد: ایجاد بانک اطلاعاتی قوی به رفع مشکلات تولید محصولات کشاورزی کمک می‌کند. 
سیدمسعود تقوی، رئیس کمیته امنیت غذایی با بیان اینکه ردیابی و پایش محصولات کشاورزی با محوریت اتاق و از طریق هماهنگی ارگان‌های ذی‌صلاح در حال انجام است، افزود: در جلسات کمیسیون با دعوت از ارگان‌های تاثیرگذار در امنیت غذایی و تشریح فعالیت‌های صورت گرفته در این زمینه، قصد داریم از موازی‌کاری جلوگیری کرده و در حقیقت پل ارتباطی میان ارگان‌های مذکور باشیم. 
سلیمان میرزایی، مدیر سازمان تعاونی روستایی نیز در این جلسه گفت: در مبحث مازاد تولید اگر سرانه مصرف درست تعریف شود و مروج مصرف داخلی باشیم، با مازاد تولید زیادی مواجه نخواهیم بود. 
وی با بیان اینکه از سال گذشته در تعاونی‌های تولید، مبحث کشاورزی قراردادی تحقق یافته است، افزود: مدیریت از مزرعه موجب تولید محصولات کشاورزی سالم می‌شود. 
محمدرضا عبادی، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش جهاد کشاورزی نیز به ارائه گزارش کارگروه تخصصی سیاستگذاری‌های کشوری و استانی در خصوص مرغ لاین آرین و مرغ بومی پرداخت و گفت: توجه ویژه به لاین یک وظیفه ملی است. 
وی افزود: لاین به جمعیتی از پرندگان گفته می‌شود که متعلق به یک نژاد مشخص با ویژگی‌های ژنتیکی کاملا مشخص بوده و صرفا با حیوانات خالص و هم‌نژاد خود آمیزش می‌کنند و قادر به تولید حیواناتی مشابه خود هستند. 
عبادی گفت: کمیته ملی لاین در کشور تشکیل شده و مقرر شده کمیته متناظر استانی نیز در اصفهان ایجاد شود. 
احمد سلیمانی‌پور، رئیس کمیته توسعه، اقتصاد کشاورزی و توانمندسازی بهره برداران ذیل کمیسیون کشاورزی نیز انسجام اتحادیه‌های کشاورزی و پشتیبانی دولت از واردات بموقع محصولات در مقاطعی که بازار دچار نوسان است را در قیمت‌گذاری درست محصولات کشاورزی موثر دانست. 
در ادامه مریم گل‌آبادی، مدیرعامل شرکت دانش بنیان «نگین بذر دانش» ضمن ارائه گزارش کارگروه تخصصی تولید بذر موردنیاز گلخانه‌ها گفت: طبق گزارش FAO ایران درخصوص میزان تولید میوه در اکثر صیفی و سبزیجات رتبه‌های تک رقمی دارد؛ ولی 98 درصد بذر کشور وارداتی است. 
وی با بیان اینکه تولیدکننده‌های دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که سرمایه‌گذاری بر روی بذر سودآور است، تصریح کرد: با وجود این، درخصوص بذر هیبرید سبزی و صیفی در کشور فعالیت چندانی نشده است. 
گل آبادی برخورداری از توجیه اقتصادی، امکان تامین نیاز بذر و نهال کشورهای منطقه، کارآفرینی در زمینه‌های مختلف و امکان اصلاح و تولید بذر مطابق ذایقه مصرف‌کننده را از جمله مزایای تولید بذر داخلی دانست و با تاکید بر اینکه نیاز بذری استان با سرعت زیاد در حال افزایش است، افزود: گلخانه‌های آماده برای تولید و تکثیر بذر، استفاده از امکانات آزمایشگاهی موجود در استان، تکنولوژی بذر، همکاری در توزیع و فروش بذر و ارتباطات بین‌المللی و بسترسازی صادرات، از جمله نیازهای تولید بذر در اصفهان است. 
 
آلبوم تصاویر هفتمین جلسه کشاورزی