تاریخ : چهارشنبه 22 آبان 1398
کد 2667

درپنجمین جلسه کمیسیون توسعه و بهبود محیط کسب و کار اتاق بازرگانی اصفهان عنوان شد:

بخشنامه‌های متعدد و گاه متناقض، از مشکلات محیط کسب و کار اصفهان است/ برگزاری همایش ماراتون صادرات در اتاق بازرگانی اصفهان

در جلسه کمیسیون توسعه و بهبود محیط کسب و کار اتاق بازرگانی اصفهان، رئیس این کمیسیون وجود قوانین دست و پاگیر، مقررات و بخشنامه‌های بی‌شمار و بعضا متناقض را یکی از بزرگ‌ترین مشکلات امروز محیط کسب و کار دانست.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه غلامرضا اخوان فرید، رئیس کمیسیون توسعه و بهبود محیط کسب و کار از تصویب کمیته‌های امور بانکی، کمیته بهبود شاخص کسب و کار و کمیته مالیات، کار و تامین اجتماعی ذیل کمیسیون مذکور خبر داد و گفت: تبادل نظر، گفت وگو و تشریک مساعی در حوزه کسب و کار و پیگیری مشکلات فعالان اقتصادی و ارایه راهکار حل آنها در جلسات شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی، از مهم‌ترین وظایف کمیسیون بهبود محیط کسب و کار است.
وی افزود: علی‌رغم اینکه درصد قابل توجهی از فارغ التحصیلان دانشگاهی اصفهان را بانوان؛ بهویژه در رشته‌های هایتک، سلول‌های بنیادی و ژنتیک تشکیل داده‌اند، تاکنون زمینه اشتغال این قشر به‌خوبی در اصفهان فراهم نشده است.
اخوان فرید بیشتر توجه مسئولان استان را معطوف به صنایع سنگین دانست و گفت: نباید از پتانسیل بالای فارغ التحصیلان و متخصصان زن استان در رشته‌های مذکور غافل شد. براین اساس، اتاق بازرگانی اصفهان از دوره گذشته تاکنون پیگیر راه‌اندازی شهرک صنعتی پاک یا سلامت در استان بوده تا بتوان از سرمایه و هزینه مصرف شده در زمینه تربیت این نیروی متخصص بهره‌مند شد.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان وجود قوانین دست و پاگیر، مقررات و بخشنامه‌های بی‌شمار و بعضا متناقض را از بزرگ‌ترین مشکلات امروز محیط کسب و کار دانست و تصریح کرد: به دلیل این مشکلات این مهم تاکنون محقق نشده و نیازمند همکاری و تعامل فعالان اقتصادی و مسئولان دستگاه‌های مختلف برای تسهیل شرایط کسب و کار و سرمایه‌گذاری در کشور هستیم.
مظاهر سعیدی، معاون مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان نیز با بیان اینکه درب سازمان امور مالیاتی برروی مؤدیان همیشه باز است، گفت: مودیان می‌توانند برای حل مشکلات موردی خود به مدیرکل، رؤسا و معاونان ایشان در سازمان امور مالیاتی استان مراجعه کنند.   
محسن تفکری، رئیس اداره آموزش، پژوهش و فناوری سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز بر لزوم اطلاع رسانی فعالیت‌ها و برنامه‌های در حال اجرا در اتاق بازرگانی؛ به‌ویژه کمیسیون‌های تخصصی به سازمان‌های مربوطه اشاره کرد و از آمادگی سازمان صمت برای معرفی نمایندگانی در حوزه‌های تخصصی به منظور همکاری در فعالیت‌های اتاق خبر داد.
علی صنایعی، مسئول کمیته بهبود شاخص کسب و کار نیز در این جلسه از برگزاری اولین همایش صنعت و کسب و کار به همت کمیسیون توسعه و بهبود کسب و کار و با همکاری انجمن علمی بازاریابی ایران در آینده نزدیک خبر داد و گفت: در این همایش علل و پیامدهای تضعیف شاخص‌های فضای کسب و کار کشور، تاب‌آوری کسب و کارها در دوران تحریم و بهبود هوش استراتژیک و تجاری کسب و کارها بررسی می‌شود. 
در ادامه روح اله میرزا امیری، مدیر امور کمیسیون‌ها و تشکل‌های اقتصادی اتاق بازرگانی اصفهان به معرفی کمیسیون‌های ده‌گانه اتاق بازرگانی اصفهان پرداخت و گفت: بسیاری از اعضای اتاق بازرگانی از حیطه فعالیت کمیسیون‌ها و تشکل‌های ثبت شده در اتاق بی‌اطلاع هستند؛ در صورتی که با آگاهی از این موارد، قادر خواهند بود مسایل و مشکلات خود را از این طریق پیگیری و رفع نمایند.
وی همچنین از تدوین یک طرح تحول به منظور همگرایی و شبکه سازی کمیسیون‌ها و تشکل‌های اقتصادی با یکدیگر در اتاق بازرگانی اصفهان خبر داد و لایه‌های این طرح تحول در حوزه شبکه سازی را شامل شبکه سازی درون بخشی، شبکه سازی درون سازمانی، شبکه سازی اتاق بازرگانی با اعضا و شبکه سازی داخل اکوسیستم اقتصادی و علمی استان و کشور دانست.  
ماراتون صادرات رویدادی برای کمک به توسعه صادرات
همچنین احسان شهیر، مدیر توسعه کسب و کار اتاق بازرگانی اصفهان ضمن تشریح مراکز هشت‌گانه توسعه کسب و کار اتاق بازرگانی اصفهان، شتاب دهنده‌های صادرات و تجارت الکترونیک، مرکز تعالی و جایزه رتبه‌بندی، متسا، سرای رشد، مرکز توسعه تخصصی کسب و کار، خبرگزاری اقتصادی و مرکز نوآوری و کسب و کارهای نوپا را از جمله مراکز ذیل مرکز توسعه کسب و کار بیان و تصریح کرد: شعار این مرکز مدیریت چرخه اقتصاد، به جای چرخ اقتصاد و هدف عمده ما ایجاد شبکه سازی و جامعه سازی است. 
وی همچنین از برگزاری پیش همایش «ماراتون صادرات» در سالن همایش‌های اتاق بازرگانی اصفهان خبر داد و تصریح کرد: در این همایش فعالان اقتصادی کالا و خدمتی را که قابلیت صادراتی دارد، معرفی خواهند کرد و پس از مشخص شدن کالا و کشور هدف صادراتی، در رویداد اصلی که 7 و 8 آذر ماه برگزار می‌شود، موضوع معرفی شده رونمایی شده و تحقیقات بازار در آن حوزه‌ها صورت خواهد گرفت.
مدیر توسعه کسب و کار افزود: پس از احصای هشت مساله واقعی صادرکنندگان، به منظور تکمیل تحقیقات بازار دو نفر به کشورهای هدف اعزام خواهند شد.  وی هدف از این رویداد را کمک به راه اندازی شرکت‌های مدیریت صادرات و تسهیل صادرات کالاها و خدمات تولید شده در اصفهان بیان کرد.
مجید رئوفی، مشاور مالیاتی اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این جلسه بر استفاده از ظرفیت‌های ایجاد شده در بسته حمایتی اداره امور مالیاتی تاکید کرد و گفت: بر اساس پیگیری‌های صورت گرفته در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی به دستور استاندار، دستگاه‌های دولتی ملزم به تهیه بسته‌های حمایتی برای صنعت استان شدند که این امر در رفع بسیاری از مشکلات فعالان اقتصادی با دستگاه‌های دولتی کار‌گشا است.  وی تقسیط بدهی مالیاتی، بخشودگی جرایم به صورت 100‌درصد و اعطای معافیت‌های ماده 132 سال 95 به بعد در شهرک‌های صنعتی را از جمله بندهای بسته حمایتی اداره امور مالیاتی بیان کرد.
آلبوم تصاویر کمیسیون بهبود