تاریخ : شنبه 7 بهمن 1396
کد 1801

ريیس هیات عامل ایمیدرو تاكيد كرد:

كرباسيان :وفاق ملي تنها راه نجات اقتصاد ايران است.

براي بهبود وضعيت معادن،صدور مجوزكافي نيست و اختصاص منابع مالي و تسهيلات بانكي بايستي در اولويت قرار دارد.
دكتر مهدي كرباسيان در نشست فعالان بخش معادن و صنایع معدنی ايران كه در اتاق بازرگاني اصفهان برگزار شد،گفت: عدم هماهنگي قواي سه گانه در حل مشكلات اقتصادي،خسارات زيادي به بخش خصوصي وارد ساخته است و وفاق و همدلي يكي از مهمترين نيازهاي كشور در شرايط فعلي است.
كرباسيان مردم ايران را ملتي نجيب خواند كه به فرموده بنيان گذار فقيد انقلاب، از مردم زمان حضرت رسول (ص) بهتر هستند چرا كه با گذشت ٣٨ سال از انقلاب اسلامي، همچنان در برابر همه تحريم‌ها، زورگويي‌ها و ظلم استكبار مقاومت مي‌كنند.
وي افزود: بايد براي رفاه و آسايش اين مردم تلاش همه جانبه كرد و از مباحث شعاري اهتراز ورزيد.
به گفته ريیس هیات عامل ایمیدرو، بر اساس خواست وزير صنعت همه زيرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف شده‌اند با انجمن‌ها و تشكل‌هاي صنفي مشورت كنند.
 وي تاكيد كرد: انتقادهاي مطرح را بايد شنيد و در صدد رفع مشكلات برآمد. به دستور صريح دكتر شريعتمداري، اصلاح تعرفه، عوارض و ديگر قوانين و دستورالعمل‌ها نيز بدون در نظر گرفتن پيشنهادهاي انجمن‌ها و تشكل‌ها اعمال نمي‌شود.
كرباسيان افزود: دولت ديدگاه خود را دارد اما به جاي خواندن نظر منتقدان در روزنامه‌ها؛ مشورت و طرح ديدگاه‌هاي بخش خصوصي و مجلس در گفت‌وگوهاي رودررو بسيار موثر و از توصيه‌هاي قرآن مجيد است.
وي با اشاره به تشكيل ستاد زنجيره فولاد به رياست وزير صنعت تاكيد كرد: در مراحل مختلف زنجيره فولاد از سنگ آهن گرفته تا مراحل پايين يك سياستگذاري و هماهنگي منسجم وجود خواهد داشت.
كرباسيان حضور  و حق راي نمايندگان تشكل‌ها و انجمن‌هاي در ستاد زنجيره فولاد را فرصتي براي طرح ديدگاه‌هاي بخش خصوصي براي عملكرد هر چه بهتر اين بخش اعلام كرد.
ريیس هیات عامل ایمیدرو به نوسانات صادرات صنعت سنگ اشاره كرد و گفت: در موضوع سنگ، ايميدرو نقش چنداني ندارد. با اين وجود جلساتي با انجمن سنگ براي كمك به حل مشكلات اين بخش برگزار كرديم .
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با اشاره به فاینانس‌هایی که توافق‌نامه‌های آن ظرف ماههای گذشته از سوی دولت با سایر کشورهای دنیا به امضا رسیده، خاطرنشان کرد:  توافق‌نامه فاینانس به تازگی با اتریش، کره جنوبی، چین و ژاپن منعقد شده است که البته در آلمان و ایتالیا نیز همین مسیر دنبال شده است؛ ما تلاش داریم از این فاینانس ها در حوزه معدن و صنایع معدنی به ویژه سرمایه گذاری در تکمیل زنجیره تولید فولاد استفاده کنیم.
 وی تصریح کرد: همچنین قرار است کنسرسیوم مشترکی نیز میان شرکتهای فولادی و سنگ آهنی تشکیل شود تا بتوانیم بر روی زنجیره تولید فولاد، قیمت تمام شده را کاهش داده و برای تولید برنامه ریزی کنیم.
وي مشكل ماشين‌آلات و تجهيزات فني و مهندسي را مربوط به همه بخش‌هاي صنعت دانست و بيان داشت: صدور مجوز براي واردات ماشين‌آلات كافي نيست و به تخصيص منابع مالي و تسهيلات بانكي نيز نياز است.
كرباسيان از تنظيم و ارايه پيشنهادهاي تخصصي براي بازسازي ناوگان ماشين‌آلات مهندسي به وزير صنعت خبر داد كه حاصل نشست‌هاي مختلف با بخش خصوصي و بررسي گزارش‌هاي مربوطه است. وي كمك اتاق هاي بازرگاني ، بانك مركزي و وزارت اقتصاد را براي به نتيجه رسيدن اين پيشنهادها ضروري دانست.  
كرباسيان در بخش ديگري از سخنان خود به فعاليت صندوق بيمه سرمايه گذاري فعالیت های معدنی اشاره كرد و افزود:صندوق بیمه سرمایه گذاری در راستای تقویت و حمایت از سرمایه گذاران خصوصی در بخش معدن در سال ١٣٨٠ تاسیس شد و به منظور تحقق توسعه پایدار در بخش معدن و ایجاد تضمین و امنیت سرمایه گذاری در فعالیت های معدنی و هدایت و راهبری این سرمایه گذاری ها، فعالیت می کند.طراحی این سیستم در راستای ثبات سیاستگذاری صورت می گیرد و تا ٢ هفته آینده بخشی از آن عملیاتی خواهد شد.
وی با اشاره به اهمیت صندوق بیمه معادن نیز گفت: لازم است این صندوق فعال تر و سرمایه آن بیشتر شود.
کرباسیان با اشاره به تلاش هایی که برای افزایش سرمایه صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی صورت گرفت، خاطرنشان کرد: این موضوع وقتی به کمیسیون تلفیق مجلس رفته، حذف شد و درخواست ما از نمایندگان مجلس این است که این موضوع را پیگیری کنند.
وی اضافه کرد: اگر سرمایه صندوق بیمه معادن به ١٠٠ تا ٢٠٠ میلیون دلار افزایش یابد، تحرک فوق العاده ای در بخش معادن کشور ایجاد می شود.
معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه هیچ مبلغی از این صندوق به دولت نمی رسد، ادامه داد: فعالان معدنی کشور از افزایش سرمایه این صندوق بهره خواهند برد و می توانند برای خرید ماشین آلات، اکتشاف و استخراج استفاده کنند و نگرانی پروانه را هم نداشته باشند.
به گفته وی، صندوق بیمه معادن، پروانه فعالان معدنی را گرفته و آنها را ١٠٠ درصد تضمین می کند بنابراین دیگر بانک ها از معادن پروانه نمی خواهند و ریسک آنها به صفر درصد می رسد.
وی همچنین با تاکید بر اینکه باید جلوی خام فروشی در صنعت معادن گرفته شود، تصریح کرد: البته باید تعریف درستی از خام فروشی نیز ارایه شود و دید آیا خام فروشی فقط برای فروش کوپه های سنگ است یا موارد دیگر را هم شامل می شود.
کرباسیان با بیان اینکه افزایش حقوق دولتی نیز عامل کندی بخش معدن کشور شده است، افزود: باید حقوق دولتی تا ٥٠ درصد کاهش می یافت.