تاریخ : پنجشنبه 28 دي 1396
کد 1780

نایب رييس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی اصفهان

توسعه پایدار كشور با مهار تورم و تقويت تولید ملي محقق می‌شود

همایش چالش‌های اقتصاد ایران در مسیر توسعه پایدار به همت کمیسیون سیاستگذاری و پایش اتاق بازرگانی اصفهان با سخنراني سید محمد بحرینیان عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگاني ایران برگزار شد.
،مصطفی رناسی در اين همایش با اشاره به محورهاي فعالیت‌ اتاق بازرگانی اظهار داشت: علم آموزي و افزایش دانایی محور فعالیت‌های اتاق بازرگانی است که در قالب برنامه هاي مختلف از جمله  کلاس‌های آموزشی، سمينارها و همایش تخصصي و یا حتی به صورت بازدیدهای صنعتی و علمی اجرا مي گردد.
نایب رئیس اتاق بازرگانی اصفهان افزود: مسیر زندگی و تجارت بعضی فعالان اقتصادی با حضور در کلاس‌ها و همایش‌های اتاق بازرگانی انتخاب می‌شود.
وی با مقايسه آمارهاي اقتصادي سال‌هاي ٧٠ تا ٩٥ گفت:در اين سال ها قیمت کالاهای وارداتی ٤٠ برابر، تورم حدود ٨٠ درصد، افزایش قیمت تولید داخل ٨١ برابر، مزد کارگر ١٦٠ برابر و قیمت ارز ٢٦ برابر افزايش يافته است.
اين فعال اقتصادي بيان کرد: این تفاوت‌ها حكايت از آن دارد که مسیر کشور به سوی واردات است و عزمي براي توجه به توليد داخلي وجود ندارد.
رناسي ادامه داد: در حال حاضر تولیدات داخلی با مشکل جدي مواجه شده و شهرک های صنعتی تعطيل يا نيمه تعطيل هستند.
سردبير نشريه اتاق بازرگاني به اهميت ارز در اقتصاد كشور اشاره كرد و گفت: راجع به مقوله ارز نگرش‌های زیادی وجود دارد و اما در همه اين نگرش ها اين اتفاق نظر وجود دارد كه دلارهای نفتی نبايد براي واردات كالاهاي مصرفي يا تجملاتي مانند خودروهاي لوکس، اسباب‌بازی های خارجی و پارچه‌های قاچاق مصرف شود.
نایب ريیس اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد: دلارهای نفتی باید براي سرمایه گزاری هاي اساسي و ايجاد زیرساخت‌ها مورد نياز كشور  هزينه شود تا نسل امروز و نسل هاي آينده از آن بهره مند شوند.
در حقیقت واردات و صادرات باید بالانس شوند و دولت با مدیریت منطقي از  تنش‌ها و نوسانات جلوگيري كند.
رناسی افزود: واردات و صادرات باید با هم تعادل داشته باشند و تورم با واردات مهار نشود. اگر تورم  با تولید کنترل شود کنترل پایدار شکل می‌گیرد و ما را به  مسیر توسعه پایدار هدایت خواهد کرد.
وی اظهار داشت: نرخ دستمزد کارگر در ایران بر خلاف اذهان عمومی، ارزان نیست،نرخ دستمزد کارگر در کشورهای همسایه مثل پاکستان و هند ١٨٠ دلار است در حالیکه در ایران، یک کارگر برای کارفرما ٣٠٠ دلار هزینه دارد.