تاریخ : سه شنبه 29 فروردين 1396
کد 1335

در نشست بررسی فرصت‌های همکاری اقتصادی تجاری اصفهان و کنیا مطرح شد : همکاری سفارت‌خانه‌های ایران با فعالان اقتصادی/ تشویق فعالان اقتصادی به حضور در بازار آفریقا

نشست بررسی فرصت‌های همکاری اقتصادی تجاری اصفهان و کنیا با حضور سفیر ، رایزن اقتصادی و مسوول میز آفریقای سازمان توسعه تجارت در سالن همایش‌های بین‌المللی اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد
نشست بررسی فرصت‌های همکاری اقتصادی تجاری اصفهان و کنیا با حضور سفیر ، رایزن اقتصادی و مسوول میز آفریقای سازمان توسعه تجارت در سالن همایش‌های بین‌المللی  اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.
رناسی :همکاری سفارت‌خانه‌های ایران با فعالان اقتصادی منجر به توسعه بازار محصولات ایرانی می‌شود
 مصطفی رُناسی نایب رییس اتاق بازرگانی اصفهان صادرات را بهترین راهکار  برای رونق اقتصادی و فروش اضافه‌تولید واحدهای تولیدی استان اصفهان  برشمرد و گفت: همکاری بیشتر سفارتخانه‌های  جمهوری اسلامی ایران  با فعالان اقتصادی زمینه  زمینه افزایش ارتباطات بین‌المللی  و کسب  بازارهای صادراتی جدیدی  را فراهم میکند.
وی اضافه کرد:بازارهای هدف صادراتی استان اصفهان شامل کشورهای همسایه اهم از عراق ،افغانستان ،آسیای میانه و حاشیه خلیج‌فارس و همچنین کشورهایی آفریقایی که نیاز به  کالاهای ایرانی دارند.
 
سفیر ایران در کنیا : افزایش ارتباط اقتصادی با کنیا نیازمند حذف واسطه‌هاست
هادی فرجوند سفیر جمهوری اسلامی ایران در کنیا  در این نشست گفت: افزایش ارتباطات اقتصادی و بازرگانی ایران با کنیا در گام نخست نیازمند حذف کشورهایی است که نقش واسطه‌گری دارند.
وی افزود: صادرات به کنیا از طریق کشورهای واسطه‌ای همچون امارات باعث می‌شود قیمت تمام‌شده کالاهای ایرانی در آن کشور افزایش یابد و این امر کاهش خرید کالای ایرانی را رقم می‌زند.
وی شناخت نداشتن فعالان اقتصادی دو کشور از فرصت‌های تجاری  و سرمایه‌گذاری متقابل ،ترسیم چهره‌ی غیرواقعی از افریقا و ایران توسط رسانه‌های غربی  و مشکلات بانکی را از موانع پیش روی گسترش روابط اقتصادی ایران و کنیا برشمرد و گفت: کنیا دروازه ورودی آفریقا از طریق بندر مومباسا است زیرا این بندر مرکز ترانزیت کالا به شرق آفریقاست.
وی با تاکید بر این نکته که کنیا دارای منابع خاکی و آبی مناسبی برای کشاورزی است، افزود:کشاورزان و صنایع تبدیلی استان اصفهان می‌توانند از این منابع برای  کشت فرا سرزمینی استفاده کنند.
وی کشت فرا سرزمینی  محصولات پایه کشاورزی ،فرآوری غذایی و محصولات لبنی ،فرآورده‌های چرم و تولید کیف و کفش ،تولید مصالح ساختمانی سبک ،تولید کنستانتره ،میوه خشک و پودر میوه از محصولات محلی ،تأسیس شبکه توزیع محلی گاز  LPG ،تأسیس بورس قیر و محصولات شیمیایی و پتروشیمی ،فرآوری و بسته‌بندی محصولات شوینده و پاک‌کننده ،کشتارگاه صنعتی و فرآوری گوشت ،ساخت مسکن و مرکز خرید ،ساخت در و پنجره UPVC ، زنبورداری و تولید عسل ،ساخت مبلمان اداری و پذیرایی ،صنایع فرآوری چوب و تولیدات چوبی ،تولید انرژی از آبی ، خورشیدی   را از زمینه‌های  کسب‌وکار در کنیا عنوان کرد.
وی خاطرنشان کرد: دوران تحریم،مشکلات زیادی سد راه ایران برای ارتباط با کشورهای آفریقایی ازجمله کنیا به وجود آورد اما با زدوده شدن تحریم‌ها، شرایط بهتر شد تا جایی که بانک‌های اصلی این کشور برای همکاری مالی با ایران اعلام آمادگی کردند.
به گفته فرجوند، میزان ارزش صادرات سالانه پاکستان به کنیا 500 میلیون دلاراست، اما صادرات ایران باوجود توانمندی و قابلیت‌های فراوان حدود یک‌دهم این مبلغ است.
سفیر  ایران در کنیا اظهار کرد: کالاهای چینی در کنیا بدنام است بنابراین بازار این کشور آفریقایی می‌تواند در دست ایرانیان باشد زیرا کیفیت کالاهای ایرانی در حد اروپا و قیمت نزدیک کالاهای چینی است و این دو مزیت می‌تواند کنیا را به‌عنوان مهم‌ترین بازار هدف صادراتی ایران  در آفریقا قلمداد کند.
وی  راه‌سازی و مسکن‌سازی ،سدسازی و آب‌رسانی ،نیروگاهی ،تولید  و اکتشاف نفت و محصولات جانبی ،بهداشت و سلامت  و زیرساخت‌های  گردشگری را از موضوعات جذاب در بخش خدمات فنی و مهندسی کنیا برای پیمانکاران استان اصفهان برشمرد و گفت:دولت کنیا طرح 10 هزار کیلومتر راه جاده ایی برنامه‌ریزی کرده  که در حال حاضر  2 هزار کیلومتر در دست‌ساخت است .
وی از راه‌اندازی خط آهن بندر مومباسا تا نایروبی به‌زودی خبر داد و گفت:این راه‌آهن می‌تواند کالاهای ایرانی را از جنوب کنیا به مرکز و شرق حمل کند .
فرجوند وجود رودخانه‌های خروشان در کنیا را فرصت بدیل برای ساخت سدهای برق‌آبی  و  تامین آب کشاورزی برای زمین‌های حاصلخیز عنوان کرد و گفت: شرکت‌های خدمات  فنی و مهندسی استان اصفهان می‌توانند در  سرمایه گذری و اجرای پروژه‌ها نقش مهمی ایفا کنند.
وی گفت: احداث دو سد هرکدام به ارزش تقریبی 25 میلیون دلار توسط مهندسان ایرانی در کشور کنیا  فرصت مناسبی برای جذب پروژه های ساختمانی ایجاد کرده است .
وی دارو را یکی از کالاهای ارزشمند در کنیا نام برد و گفت:حضور شرکت‌های داروسازی ایران در این کشور می‌تواند فرصت تجاری و سرمایه‌گذاری مناسبی در بخش دارویی و بهداشتی  ایجاد کند .
همچنین باقری مسوول امور تجاری آفریقا در سازمان توسعه تجارت در این نشست اظهار کرد: در دولت‌های قبل، میزان ارتباطات کشورمان با ملل آفریقایی کاهش پیداکرده بود، اما در دولت تدبیر و امید  شرایط بهبود یافت.
به گفته وی ، ارزش صادرات ایران به آفریقا 581 میلیون دلار است که یک درصد واردات این قاره را به خود اختصاص داده است و در رتبه 126 قرار دارد.
اسرافیل احمدیه رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان اصفهان در این نشست گفت: دستیابی به بازار هدف دورتر نیازمند هزینه تمام‌شده کمتر است تا کالای تولیدشده باقیمت تمام‌شده پایین‌تری به دست مصرف‌کننده برسد.
وی خاطرنشان کرد: قاره آفریقا، منطقه‌ای بکر برای صادرات محصولات تولیدشده در استان اصفهان محسوب می‌شود، اما این امر مستلزم رصد بیشتر نیازمندی‌های این قاره توسط بخش خصوصی استان است.
به گفته وی سیمان، دستگاه‌های صوتی و تصویری، دارو، کفش، موزاییک و سنگ ازجمله محصولاتی است که می‌تواند از این استان به کشورهای آفریقایی به‌ویژه کنیا صادر شود.
کشور کنیا در منطقه راهبردی شرق آفریقا، نقش دروازه شرق و مرکز آفریقا را ایفا می‌کندرشد واقعی تولید ناخالص داخلی کنیا به‌طور متوسط در هفت سال گذشته بیش از 5 درصد بوده است.
هم‌اکنون میزان صادرات مستقیم ایران به کنیا حدود 42 میلیون دلار در سال است
 
 
آلبوم تصاویر 3009-1-1396