تاریخ : چهارشنبه 19 ارديبهشت 1403
کد 7445

در میزگرد مشارکت اتاق‌های بازرگانی در تحقق اهداف توسعه پایدار (SDGs) مطرح شد

دستیابی به اهداف توسعه پایدار نیازمند سیاست‌گذاری منسجم

مشاور ارشد سابق سازمان ملل متحد درخصوص همکاری‌های جنوب در خصوص نقش سازمان منطقه‌ای همکاری آسیای جنوب در پیاده سازی اهداف توسعه پایدار گفت: نقش سیاست‌گذاران بسیار مهم است و بایستی برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار به سیاست‌های منسجمی برسند.
به گزارش ستاد خبری اجلاس، مهدی میرافضل مشاور ارشد سابق سازمان ملل متحد در خصوص همکاری‌های جنوب در خصوص نقش سازمان منطقه‌ای همکاری آسیای جنوب در پیاده‌سازی اهداف توسعه پایدار روز سه‌شنبه در میزگرد مشارکت اتاق‌های بازرگانی در تحقق اهداف توسعه پایدار (SDGs) اظهار داشت: هدف اصلی سازمان همکاری‌های جنوب این است که پروژه‌هایی را دنبال کنیم که شامل اهداف مشترک برای سه کشور جنوب باشد.
او با بیان اینکه در سیستم سازمان ملل متحد نمی‌توان تعریف و توافق انعطاف‌پذیری داشت؛ اما در سازمان همکاری‌های جنوب این روند در حال انجام است، ادامه داد: چارچوبی برای همکاری‌های جنوب در زمینه‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی وجود دارد که شامل کشورهای درحال‌توسعه است و در سطح منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای انجام می‌شود.
میرافضل اضافه کرد: سازمان همکاری‌های جنوب زیر شاخه‌هایی دارد که همکاری آنها مثلث وار است و با یک کشور توسعه‌یافته همدیگر کار می‌کند که به آن همکاری مثلثی گفته می‌شود.
او با بیان اینکه کشورهایی که قبلا مشترک‌المنافع بودند یا کشورهایی چون افغانستان، هائیتی و کشورهای آفریقایی که همکاری شکننده دارند، می‌توانند به ما کمک کنند، ادامه داد: توجه به موانع و ویژگی‌ها بسیار اهمیت دارد، مهم همبستگی است که اگر نباشد هیچ شرط پذیری با همکاری‌های شمال وجود نخواهد داشت؛ اما در همکاری‌های جنوب هیچ شرطی نداریم و بین کشورهای عضو فارغ از مساحت همه برابر هستند. 
مشاور ارشد سابق سازمان ملل متحد در خصوص همکاری‌های جنوب در خصوص نقش سازمان منطقه‌ای همکاری آسیای جنوب در پیاده‌سازی اهداف توسعه پایدار تصریح کرد: هدف اصلی در همکاری‌های جنوب این است که از یکدیگر یاد بگیریم و اقتصاد را تبادل کنیم.
میرافضل با اشاره به اینکه کشورهای عضو سازمان همکاریهای شمالی متعهد شدند که جنوبی‌ها حمایت کنند، ادامه داد: این کشورها متعهد شدند که ۷ درصد GNI را به کشورهای درحال‌توسعه بدهند؛ اما در همکاری جنوب تعهدی نیست و مبنا همکاری است.
او با اشاره به اینکه در اصل هفدهم اهداف توسعه پایدار بر مشارکت و نقش ما برای بکار بستن اهداف تاکید شده است، ابراز داشت: نقش سیاست‌گذاران بسیار مهم است و بایستی برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار به سیاست‌های منسجمی برسند.
مشاور ارشد سابق سازمان ملل متحد در خصوص همکاری‌های جنوب در خصوص نقش سازمان منطقه‌ای همکاری آسیای جنوب در پیاده‌سازی اهداف توسعه پایدار تصریح کرد: باتوجه‌به همه‌گیری کرونا که تاثیرات مهمی بر اقتصاد کشورهای درحال‌توسعه داشت، در این ۶ سال بسیار دشوار است که به اهداف هفده‌گانه توسعه پایدار عمل کنیم و دراین‌رابطه چین و هندوستان دو عضو اصلی هستند.
میرافضل با بیان این که به‌کاربستن اهداف هفده‌گانه توسعه پایدار به چهار میلیارد دلار بودجه نیاز دارد، اضافه کرد: برای این مهم لازم است مکانیزم‌های خلاقانه‌ای چون نقش سازمان ملل موردتوجه باشد.

مشارکت مهم‌ترین اصل از اهداف ۱۷گانه توسعه پایدار است
جواد امین منصور، مشاور بین‌الملل رئیس اجلاس اتاق‌های بازرگانی
نیز در میزگرد مشارکت اتاق‌های بازرگانی در تحقق اهداف توسعه پایدار (SDGs) با اشاره به مفاهیم و تعارف ۱۷ گانه اظهار کرد: توسعه سیاسی سازمان‌های بین‌المللی مستلزم رعایت دقیق این ۱۷ اصل و دستیابی به اهداف آن‌ها است.
او، ریشه‌کن‌کردن فقر و گرسنگی در جهان تا سال ۲۰۳۰، سلامتی و تندرستی، آموزش باکیفیت، برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان، دسترسی به آب سالم، انرژی‌های پاک، رشد اقتصادی فراگیر و اشتغال، صنعت و زیرساخت، کاهش نابرابری، شهرها و جوامع پایدار، مصرف و تولید مسئولانه، اقدام برای جلوگیری از تغییرات آب‌وهوایی، زندگی زیر آب، زندگی در خشکی، مقابله با جنگل‌زدایی، ترویج جوامع عادلانه و صلح و مشارکت برای رسیدن به اهداف هفده‌گانه توسعه پایدار برشمرد و افزود: اصل هفدهم یعنی مشارکت برای رسیدن به اهداف، شامل ۱۶ اصل دیگر می‌شود که بر احیای مشارکت برای توسعه پایدار تاکید دارد.
امین منصور با اشاره به اینکه این اهداف هفده‌گانه در سال ۲۰۱۵ توسط سازمان ملل متحد به‌عنوان یک فراخوان جهانی برای پایان‌دادن به فقر و حفاظت از کره زمین تدوین شد، خاطرنشان کرد: فعالیت‌های اقتصادی ما باید به‌گونه‌ای انجام شود بر اساس حفظ محیط‌زیست باشد درحالی‌که ما با فعالیت‌های اقتصادی خود به محیط‌زیست آسیب می‌زنیم که نباید این اتفاق افتد.
 
گام بلند صنایع اصفهان برای کربن صفر   
در ادامه نماینده شرکت سیمان اصفهان در خصوص اقدامات بخش خصوصی در حوزه توسعه پایدار در صنعت سیمان گفت: نقشه راه توسعه پایدار صنایع ما دارای یک ایده است که می‌خواهد از منابع طبیعی با درنظرگرفتن خدمات اکوسیستم برای انسان و حفظ میراث برای نسل آینده، بهره‌برداری کند.
او با بیان اینکه محیط‌زیست مهم‌ترین اصل توسعه پایدار است، افزود: اگر تولید صنایع با درنظرگرفتن اصل حفظ محیط‌زیست باشد، این راه توسعه پایدار است.
نماینده شرکت سیمان اصفهان ادامه داد: ایده گسترده‌ای در جهان وجود دارد که بایستی نرخ تولید کربن به صفر برسد و در ایران این مهم موردتوجه است به‌طوری‌که صنایع باید حداقل دو درصد از برق خود را از منابع تجدیدپذیر و انرژی‌های پاک تامین کنند.
شعاعی با اشاره به اینکه شاهد یک بازار دست‌نخورده دررابطه‌با انرژی‌های پاک هستیم، خاطرنشان کرد: سیمان اصفهان چالش‌های زیادی برای تولید انرژی‌های خورشیدی دارد و دررابطه‌با توسعه پایدار سیستم‌های فیلتری را باید به‌روزرسانی کنیم. باقی فعالیت‌های ما جلوگیری از هدررفت آب و افزایش فضای سبز است و شرکت سیمان اصفهان نقش مهمی در رابطه با فضای سبز داشته است.
 
ضرورت آموزش مفاهیم توسعه پایدار در جامعه
همچنین محسن میرزایی با بیان اینکه آموزش آکادمیک نقش مهمی در اقتصاد و توسعه پایدار دارد، گفت: زمانی که راجع به اقتصاد صحبت می‌کنیم نمی‌توان بخش انسانی را فراموش کرد؛ زیرا مهم‌ترین بخش توسعه است.
او اضافه کرد: زمانی که درباره توسعه پایدار در کشورهای توسعه‌یافته تحقیق می‌کنیم، شاهد هستیم که برنامه‌های مشخصی برای آموزش افراد و اقتصاد و حتی سیستم فرهنگی پایداری و موفقیت‌های طولانی‌مدت دارند.
این عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان با تاکید بر اینکه آموزش راه سریع‌تری برای رسیدن به تولید کربن صفر است، ابراز داشت: لازم است بر مردم و آموزش آنان تمرکز کنیم؛ زیرا تا زمانی که با مفاهیم توسعه پایدار آشنا نباشند هیچ شکلی از پایداری دست‌یافتنی نخواهد بود.
میرزایی اضافه کرد: آنچه در اتاق اصفهان طی سه سال اخیر موردتوجه بوده است تحقیق درباره مدل‌های مختلف در کشورهای دیگر در زمینه شتاب‌دهنده بردها بود و طی یک برنامه یک‌ساله و ۹ماهه ۱۵۰ تیم را در زمینه تخصص در صادرات آموزش داده است.

زنده نگه‌داشتن SDG در دنیا الزامی است 
دیاکو حسینی، معاون بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران نیز با اشاره به نقش اتاق‌های بازرگانی در دیپلماسی اقتصادی اظهار کرد: نقش بخش خصوصی برای محافظت از اهداف توسعه پایدار در دیپلماسی اقتصاد جهان بسیار موردتوجه است، سال ۱۹۸۰ میلادی زمانی که آمریکا جنگ سرد را پیروز شد، SDG پدید آمد، به نظر می‌رسد برای انسانیت نظم لیبرال راه‌حل نهایی باشد، زیرا تحت سایه نظام لیبرال پیدایش SDG را شاهد بودیم؛ اما بسیار مهم است که بدانیم ژئوپلیتیک عقبه SDG است.
او با تأکید بر اینکه در حال حاضر ژئوپلیتیک در دنیا متفاوت شده است، افزود: ما اکنون وارد دوره جدیدی شده‌ایم که دنیای چندقطبی است و SDG بسیار چالش‌برانگیز شده است. این چالش‌ها یا سیاست‌های ابرقدرت‌ها از اکوسیستم‌ها مراقبت می‌کنند، چرا که از نظر ابرقدرت‌ها در جهان، همه چیز باید از دید امنیت بررسی شود.
معاون بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران، زنده نگه‌داشتن SDG را در دنیا الزامی دانست و گفت: مجموعه‌ای از سمن‌ها در اتاق‌های بازرگانی مختلف و بیداری در دنیا، می‌تواند باعث افزایش همکاری‌های مختلف در بخش خصوصی شوند.
او خاطرنشان کرد: اتاق‌های بازرگانی تسهیل‌کننده‌ای بین دولت‌های خنثی هستند، زمانی که دو دولت علاقه‌ای به مباحث اقتصادی علاقه ندارند، بخش خصوصی می‌تواند در ایجاد منافع مشترک در کشورها، نقش مهمی ایفا کند تا دولت‌ها بتوانند روابط دوستانه داشته باشند، همچنین بخش خصوصی می‌تواند شتاب‌دهنده باشد و ارتباطات دوستانه بین کشورها را گسترش دهد و از تنش‌ها بکاهد، زیرا برخی دولت‌ها با یکدیگر دشمن هستند و نمی‌توانند نقش مناسبی پیدا کنند تا مشکلات خود را حل کنند.
حسینی تصریح کرد: اکنون شاهد این هستیم که به فرض مثال بخش‌های خصوصی بین چین و آمریکا یا روسیه و آمریکا به‌عنوان گسترش‌دهنده منافع به‌صورت چندجانبه عمل می‌کنند. پیشنهاد اصلی من این است که مرکزی برای فعالیت و مسئولیت‌های کشورهای عضو ACD تأسیس شود تا اعضا سیاسی‌سازی تجارت را محکوم کنند و برای سرمایه‌گذاری بیشتر اقدامات مؤثری انجام دهند.
 
توسعه اقتصاد پایدار، همکاری نیاز دارد
 علی صادقی همدانی، مدیر مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی اصفهان، در خصوص ارائه آخرین تغییرات توسعه پایدار در دنیا با تمرکز بر کشورهای ACD، اظهار کرد: اکنون زمان آن رسیده که تمرکزمان روی اقتصاد بیشتر شود.
او با بیان اینکه باید بر روی فرصت‌ها و سهولت اقتصادی تمرکز بیشتری داشته باشیم، افزود: اکنون حضور نمایندگان کشور در این اجلاس یک فرصت است و باید در این زمینه از تجارب آن‌ها استفاده کنیم. ایران در زمینه اقتصادی و تجارت باید به دنبال ارتقای شرایط فعلی باشد.
 مدیر مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی اصفهان، توضیح داد: بانک جهانی کشورها را از نظر اقتصادی رتبه‌بندی می‌کند و اکنون ایران تا جایگاه شایسته خود فاصله دارد، اجلاس ACDمی‌تواند در زمینه تبادل تجربیات مفید باشد. بدون شک ارتقای جایگاه اقتصادی بدون سرمایه‌گذاری امکان‌پذیر نیست و سرمایه‌گذاری بدون سرمایه و رشد امکان ندارد، باید در نظر داشته باشیم که از مسائل مختلف در این مسیر چشم‌پوشی نکنیم، مسائل اقتصادی بسیار مهم‌تر از مسائل دیگر است.
او تصریح کرد: دولت ایران در سال‌های اخیر همواره در حال افزایش نرخ تسهیلات است، این مسئله در حالی است که دولت‌ها باید با فعالان اقتصادی همکاری داشته باشند، بدون همکاری توسعه اقتصاد پایدار ممکن نیست، بر اساس تجربه من در اقتصاد ایران درصد زیادی از اقتصاد غیررسمی وجود دارد، باید در نظر گرفته شود ما فقط راجع به همکاری‌های بین‌المللی صحبت نمی‌کنیم، اقتصاد غیررسمی درصد بالایی دارند، براین‌اساس کسب‌وکارهای غیررسمی بسیار قابل‌توجه هستند، در این اجلاس فرصت داریم از تجربیات کشورهای موفق استفاده کنیم تا نقش بازار آزاد را کمتر کنیم.
صادقی خاطرنشان کرد: در برنامه هفتم توسعه ملی ایران باید بر روی حقایق تمرکز کنیم، شرایطی که اقتصاد ما را احاطه کرده است با افزایش ۸ درصدی GDP به‌صورت سالیانه تطابق ندارد، بر اساس گزارش‌های دولت، من حساب کردم نقدینگی ایران معادل حدود ۱۹۰ میلیارد دلار آمریکا است، اما ما به حداقل ۱۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری احتیاج داریم، این نشست فرصتی است تا موانع موجود در برابر ایرانیان را حذف کنیم و راجع به سیاست‌های سازمانی صحبت کنیم.

سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیون یورویی برای کاهش هدررفت آب در صنعت فولاد
حسین رفیعی، نماینده شرکت ذوب‌آهن اصفهان، با اشاره به اقدامات بخش خصوصی در حوزه توسعه پایدار در صنعت فولاد، اظهار کرد: همان‌طور که می‌دانید، صنعت فولاد مصرف آب زیادی دارد و به‌صورت سالانه مقدار آب زیادی مصرف می‌کند، در این راستا مقرر شد که در زمینه فراهم کردن آب سرمایه‌گذاری شود.
او با تأکید بر اینکه تاکنون در زمینه جلوگیری از هدررفت آب حدود ۱۰۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری شده است، افزود: همچنین اغلب مقدار آبی که هدر می‌رود در دو شهر زرین‌شهر و فولادشهر در نزدیکی اصفهان است.
نماینده شرکت ذوب‌آهن اصفهان، تصریح کرد: مجموعه ما، برای پیشگیری از هدررفت چشمگیر آب، مرکزی ایجاد کرده است که مقدار مصرف آب صنعت فولاد را از آب زاینده‌رود جداسازی می‌کند، اما در این راه با چالش‌های متفاوتی روبه‌رو هستیم، چرا که همان‌طور که می‌دانید دررابطه‌با محیط‌زیست محدودیت‌های زیادی وجود دارد، براین‌اساس یکی از راه‌حل‌ها سرمایه‌گذاری در این مسیر است.
او با بیان اینکه دررابطه‌با اقداماتی که اجرا می‌شود، کمبود اطلاعات وجود دارد، گفت: در حال حاضر پذیرای سرمایه‌گذار جهت تقویت ارتباطات و تولید محصولات مختلف هستیم، حضور سرمایه‌گذاران کمک بزرگی به صنعت فولاد خواهد کرد.
 
آلبوم تصاویر تحقق اهداف توسعه پایدار