تاریخ : سه شنبه 18 ارديبهشت 1403
کد 7442

اتاق بازرگانی اصفهان به دنبال رفع مشکلات فعالان کشاورزی استان است

پیگیری مطالبات فعالان بخش خصوصی از وزیر جهاد کشاورزی

به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، امیر کشانی، رئیس اتاق بازرگانی به همراه سید وحید دزفولی، عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بازرگانی؛ حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مردم شاهین‌شهر و میمه در مجلس شورای اسلامی؛ محمدتقی نقدعلی، نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی و تعدادی از فعالان حوزه کشاورزی با وزیر جهاد کشاورزی در محل وزارتخانه دیدار و گفتگو کردند.
در این نشست، امیر کشانی، رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با معرفی بخشی از ظرفیت‌های اقتصادی استان اصفهان اظهار کرد: استان اصفهان ظرفیت‌های بسیار زیادی در بخش کشاورزی دارد، این استان در تولید انواع محصولات کشاورزی دارای جایگاه‌های ویژه در سطح کشور است، از وزیر محترم درخواست داریم در نشستی با حضور فعالان این بخش در استان، دغدغه‌ها و مشکلات آنها شنیده شده و رسیدگی شود.
 رئیس اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد: امروز تأمین امنیت غذایی برای همه کشورها از اهمیت زیادی برخوردار است، در کشور ما نیز همین‌گونه بوده و نقش بخش کشاورزی در تأمین امنیت غذایی بر کسی پوشیده نیست، استان اصفهان به‌عنوان یکی از استان‌های بزرگ و مهم کشور با تولید انواع محصولات کشاورزی می‌تواند نقش بسیار کلیدی در تأمین و حفظ امنیت غذایی کشور و حتی منطقه داشته باشد؛ لذا امید است نگاه ویژه‌تری به استان وجود داشته باشد.
 
 در ادامه سید وحید دزفولی، عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بازرگانی اصفهان ضمن بیان برخی ظرفیت‌های مختلف بخش کشاورزی استان اظهار کرد: در استان اصفهان بیش از یک هزار و ۸۰۰ واحد فعال و نیمه‌فعال در بخش طیور با ظرفیت جوجه‌ریزی ۹ میلیون قطعه فعالیت می‌کنند که در حال حاضر حدود ۶ میلیون قطعه جوجه‌ریزی دارند، لذا از وزیر محترم درخواست داریم درصورتی‌که واحدهای تولیدی بتوانند با ظرفیت واقعی خود فعالیت کنند مجوز صادرات محصولات آنها نیز فراهم شود. در بخش طیور شرکت‌های دانش‌بنیان خوب با توان تولید محصولات صادرات محور در حال فعالیت هستند که امید است از ظرفیت آنها بهره‌برداری شود.
 وی با بیان برخی مشکلات گلخانه‌ای استان و لزوم رفع این مسائل ادامه داد: اصفهان در تولید محصولات گلخانه‌ای ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد و نیاز است در این حوزه شاهد همراهی بیشتری از طرف مسئولان باشیم، از طرفی صدور بخشنامه‌های خلق‌الساعه، مسائلی را در صادرات انواع محصولات کشاورزی همچون سیب‌درختی و سیب‌زمینی ایجاد کرده است؛ لذا بر اساس مستندات دقیق ارائه شده درخواست داریم در این زمینه نیز تدابیری برای جلوگیری از صدور چنین بخشنامه‌هایی اندیشیده شود. موضوع تأمین شکر موردنیاز کارخانجات صنعتی نیز از مواردی است که انتظار می‌رود در این زمینه شاهد تسهیل شرایط توسط دولت باشیم.
 رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بازرگانی اصفهان اضافه کرد: ترک فعل سازمان‌های دولتی ضربات زیادی به بخش وارد می‌کند، در خصوص رفع تعهد ارزی نیز باید تدبیری به منظور رسیدگی به معضلات ایجاد شده برای فعالان اقتصادی اندیشیده شود. استان اصفهان دارای کارگو ترمینال به منظور صادرات هوایی محصولات کشاورزی است که می‌تواند به صادرات تولیدات استان کمک شایانی داشته باشد، از طرفی توجه به ایجاد پایانه‌های صادراتی در سطح استان ضروری به نظر می‌رسد.
 وی ادامه داد: امروز مشکلاتی در زمینه رفع تعهدات ارزی برای فعالان این حوزه ایجاد شده که درخواست داریم در این زمینه تسهیلگری به منظور رفع مسائل شکل گیرد، همچنین با توجه به شرایط اقتصادی کشور به نظر می‌رسد ضروری است در خصوص طرح تعطیلات آخر هفته تدابیری اندیشیده شود؛ زیرا تعطیل شدن پنجشنبه‌ها می‌تواند خسارات زیادی به اقتصاد کشور و بخش کشاورزی وارد کند.
 
 
 در ادامه برخی فعالان حوزه کشاورزی با اشاره به مشکلات ایجاد شده برای کارخانجات خوراک دام و طیور با توجه به مسائل تأمین نهاده‌ها و همچنین قیمت‌گذاری دستوری شیر و نحوه پرداخت نرخ شیر به دامداری‌ها خواستار رسیدگی به این موضوعات شدند.
 محمدعلی نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی پس از شنیدن موارد مطرح شده، در جمع‌بندی این نشست عنوان کرد: اصفهان نقش بسیار ویژه‌ای در تأمین امنیت غذایی کشور بر عهده دارد، در حال برنامه‌ریزی برای انجام سفر به اصفهان و دیدار با فعالان حوزه کشاورزی در استان هستیم.
 در بخش دام مولد مشکلاتی وجود داشت که با برنامه‌ریزی انجام شده تا حدود زیادی از نگرانی‌ها کاسته شد و در وضعیتی مناسبی قرار داریم، مدیران ارشد وزارتخانه نیز موظف هستند مشکلات فعالان این حوزه را بررسی و ضعف‌ها را برطرف کنند.
 در ادامه، وزیر جهاد کشاورزی دستورات مقتضی جهت رفع مشکل برخی واحدها را صادر کردند.
 
 
آلبوم تصاویر مشکلات فعالان کشاورزی استان