تاریخ : سه شنبه 11 ارديبهشت 1403
کد 7429

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:

پیام اجلاس اتاق‌های بازرگانی اعتماد به بخش خصوصی است

دومین اجلاس اتاق‌های بازرگانی عضو مجمع گفت‌وگوی همکاری‌ آسیا (ACD) ۱۰ و ۱۱ اردیبهشت‌ماه امسال به نمایندگی از ایران در اتاق بازرگانی اصفهان با رویکردهایی مانند ارتباط با سایر کشورهای آسیا، توسعه اقتصاد و بازارهای مالی، افزایش توان رقابت در بازارهای بین‌المللی، و درنهایت تلاش بر پررنگ‌تر کردن نقش بخش خصوصی برگزار شد.
برگزاری این اجلاس فرصت اقتصادی بسیار مهمی برای در کنار هم قرارگرفتن اعضای اتاق‌های بازرگانی کشورهای آسیایی در راستای تبادل تجربیات تجاری و اقتصادی بشمار رفته ضمن آنکه حوزه‌های سرمایه‌گذاری ایران و اصفهان در این اجلاس به سایر کشورها معرفی می‌شود.
 در ارتباط با پیام اصلی اجلاس اتاق‌های بازرگانی، دکتر داوود دانش جعفری، اقتصاددان و مشاور عالی رئیس‌کل بانک مرکزی در گفتگو با ستاد اطلاع‌رسانی اجلاس، می‌گوید: همان‌گونه که از عنوان اجلاس مشخص است این مجمع به دنبال همکاری اقتصادی بیشتر بین کشورهای آسیایی است.
 او ادامه می‌دهد: اما بحث قابل‌تأمل آنکه همه پیامهای تشکیل چنین اجلاسی فقط همکاری اقتصادی نیست. نکته‌ای که در آن به طور پوشیده وجود دارد همکاری‌های اقتصادی توسط بخش‌های خصوصی کشورها است.
 دانش جعفری می‌افزاید: اینکه لزوماً همکاری و روابط اقتصادی نباید توسط دولت‌ها انجام پذیرد و البته این موضوع هم دارای مفاهیم غنی است به دلیل آنکه بخش خصوصی از تشریفات کمتری برخوردار است و  می‌تواند آسان‌تر روابط اقتصادی با کشورها را شکل دهد و از فرصت‌های به‌دست‌آمده اقتصادی استفاده کند.
 مشاور عالی رئیس‌کل بانک مرکزی یادآور می‌شود: درحالی‌که دولت اگر بخواهد خود این‌گونه روابط را داشته باشد تشریفات و محدودیت‌ها به او اجازه چنین امری را نمی‌دهد حتی ممکن است دولت، هزینه آن را هم نداشته باشد.
 عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گوید: براین‌اساس توسعه روابط اقتصادی توسط بخش‌های خصوصی کشورها حرکت بسیار خوبی است که اتاق‌های بازرگانی باتوجه‌به اینکه با عنوان مجلس و متولی بخش خصوصی شناخته می‌شوند در این مسیر وظیفه سنگینی بر عهده‌دارند. چه‌بسا بتوانند زمینه‌ساز تقویت روابط سیاسی هم باشند.
 او تصریح می‌کند: در این حال شروع کار از اقتصاد خواهد بود. ممکن است با کشورهایی روابط سیاسی نداشته باشیم اما می‌توانیم روابط اقتصاد خوبی را به وجود آوریم و این موضوع می‌تواند بر عهده بخش‌های خصوصی هر کشوری قرار گیرد. فقط دولت‌ها لازم است از چنین فرصت‌هایی که بخش خصوصی خلق می‌کند حمایت کنند.
 او در ارتباط با نقش ایران و اصفهان به‌عنوان برگزارکننده دومین اجلاس بر بهبود روابط اقتصادی می‌گوید: نخستین اجلاس سال ۲۰۲۱ در ترکیه به‌صورت مجازی برگزار شد و حالا ایران اولین اجلاس حضوری را به میزبانی اتاق بازرگانی اصفهان برگزار کرده است.
 مشاور عالی رئیس‌کل بانک مرکزی ادامه می‌دهد: نمایندگان بیش از ۲۰ کشور در این اجلاس شرکت کرده‌اند که مقدمه بسیار خوبی برای بخش خصوصی محسوب می‌شود و البته برای ایران منافع بسیار خوبی را خواهد داشت. مهمانان خارجی حاضر در این اجلاس با پیشرفت‌های اقتصادی ایران و زمینه‌های صادراتی کشور آشنا شده و پیام‌رسانی برای کشورهای خود و برای بخش خصوصی می‌شوند.
 دانش جعفری تأکید می‌کند: بدون شک این اتفاق بستر مناسبی در جهت روابط بهتر و قراردادهای بیشتر خواهد بود.  او با اشاره به مناسب‌بودن انتخاب اتاق بازرگانی اصفهان برای برگزاری دومین اجلاس اظهار می‌کند: اتاق بازرگانی اصفهان از قدیمی‌ترین‌ها و فعال‌ترین‌هایی است که مبادلات تجاری خارجی در آن سابقه‌ای طولانی دارد؛ لذا برگزاری چنین همایشی در اتاق اصفهان، شرایط مساعد برای مبادلات اقتصادی بیشتر بین ایران و کشورهای دیگر را فراهم می‌کند. ضمن آنکه به دلیل واقع‌شدن این اتاق در شهری با این زیبایی‌های بی‌نظیر، انتخاب آن به‌عنوان محل برگزاری اجلاس، بسیار قابل‌توجه است.
 در پایان دانش‌جعفری خاطرنشان کرد: درمجموع، اصل پیام عنوان‌شده از اجلاس سران اتاق‌های بازرگانی کشورها تأکید بر ارتباط خصوصی‌ها با یکدیگر است و اگر این حرکت مورد تأیید دولت قرار گیرد، بخش خصوصی هر زمان با چالش و مانعی روبرو باشد با اتکا به حمایت دولت به جلو می‌رود و دولت هم با اعتماد به این بخش آن را حمایت می‌کند. قطعاً چنین روندی تحولات بسیار خوبی را در پی خواهد داشت.