تاریخ : پنجشنبه 30 فروردين 1403
کد 7399

در کمیسیون بهبود محیط کسب‌وکار مطرح شد

لزوم حمایت ویژه از فعالان اقتصادی برای پیشگیری از ورشکستگی خاموش

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به برخی قوانین مالیاتی و بخشنامه‌های بانکی گفت: باید از فعالان اقتصادی در این زمینه حمایت ویژه شود؛ زیرا وقتی شرایط مالیاتی و بخش‌نامه‌ها به نفع سرمایه‌گذاری نباشد دچار ورشکستی خاموش می‌شود.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، اصغر اخوان مقدم، عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی در کمیسیون بهبود محیط کسب‌وکار که با محوریت مالیات بر عایدی سرمایه برگزار شد، اظهار کرد: از نمایندگان اقتصادی مجلس انتظار داریم میزان برآورد درصد مالیات بر عایدی سرمایه را در موارد مختلف مشخص و سپس تصویب نمایند.
 وی با اشاره به اینکه امسال سال سخت اقتصادی را در پیش داریم، افزود: بسیاری از ماشین‌آلات مورد نیاز فعالان اقتصادی در گمرکات با مشکل مواجه و در پیچ‌وخم بخشنامه‌های بانک مرکزی مانده است.
 عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد: این شرایط وقتی تکرار شود یک ورشکستگی خاموش به همراه دارد.
 
 لزوم فعال شدن تمام ظرفیت بنگاه‌های اقتصادی استان

 احساس شهیر، مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری اصفهان با اشاره به اینکه رهبری شعار چندین سال اخیر خود را بر محوریت اقتصادی قرار داده‌اند، گفت: شعار امسال «جهش تولید با مشارکت مردم» علاوه بر مشارکت مردم تدبیری برای مشارکت نخبگان، افراد دانش‌بنیان، فعالان اقتصادی و اقشار مختلف در بهبود کسب‌وکار است که طی جلسه‌ای که اخیراً در استانداری اصفهان برگزار شد قرار است از ایده‌های بخش خصوصی و توانمندی‌های آن برای تحقق شعار سال استفاده شود.
 وی افزود: برخی مسائل اقتصادی در استان قابل حل است؛ زیرا در این دوره نمایندگان مجلس بسیار خوبی انتخاب شدند که ادعای بهبود فضای کار را در کارنامه خود دارند.
 مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری اصفهان تصریح کرد: به عنوان نمونه در استان اصفهان بنگاه‌هایی از سال ۱۴۰۰ تاکنون شکل گرفته که بین ۶۰ تا ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند که بیشترین مشکلات آنها مباحث مالی، مدیریتی و... بوده است.
 وی ادامه داد: انجمن‌ها به کمک تسهیلات بانکی با سیاست کنترل نقدینگی باید وضع موجود را بهبود و حفظ نمایند.
 شهیر گفت: برخی از بنگاه‌های اقتصادی طی دو سال گذشته پروانه بهره‌برداری دریافت کرده‌اند اما ۳۰ درصد از ظرفیت آنها فعال است که باید مابقی این ظرفیت فعال شود؛ زیرا بنگاه‌های اقتصادی سهم زیادی در پیشرفت اقتصادی استان دارند.
 
 آمادگی سازمان امور مالیاتی در برگزاری جلسات آموزشی

 احمدرضا مدبرنیا، مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان با اشاره به اینکه سامانه مودیان مالیاتی و پایانه فروشگاهی به مدت یک سال است که فعال شده است، بیان داشت: بسیاری از کاربران هنوز در وارد کردن اطلاعات دستگاه‌های پرداخت الکترونیکی و نیز اظهارنامه پیش فرض دچار مشکل هستند و همین مغایرت در اطلاعات ورودی برای کاربران و امور مالیاتی مشکل ایجاد می‌کند.
 وی افزود: به عنوان مثال برخی از افراد صورت‌حساب الکترونیکی صادر کرده و سپس اصلاح انجام داده؛ اما آن را به ثبت نرسانده‌اند که این سازمان را با ورود داده‌های متفاوت روبه‌رو کرده است که سازمان امور مالیاتی آمادگی دارد با کمک اتاق بازرگانی جلسات آموزشی برای استفاده از پایانه‌های فروشگاهی و حساب‌های الکترونیکی برگزار کند.
 
 زهرا سعیدی، نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست خطاب به فعالان اقتصادی گفت: شما فعالان اقتصادی برای حل مسائل و مشکلات خود می‌توانید نماینده مجلس مناسبی را برای تصویب قوانین در مجلس انتخاب و در اجرای قوانین سهیم باشید.
 وی در مورد مالیات بر عایدی سرمایه گفت: این قانون را در چندین کشور بررسی و سپس الگوبرداری کردیم با این تفاوت که ما این قانون را بر اساس تعداد افراد خانواده تصویب و جلوی بسیاری از سوءاستفاده‌ها را گرفتیم.
 نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: البته اصلاح برخی از قوانین زیرساختی است که تعدادی از افراد منافع خود را در عدم اصلاح این قوانین می‌بینند؛ لذا اجازه ورود نمی‌دهند که امیدواریم دست این افراد از حوزه کلان اقتصادی کشور کوتاه شود.
 
 سرمایه‌گذار تحت فشار قوانین باشد از کشور خارج می‌شود

 مهرداد شاطریان، عضو فعال انجمن صنایع پلیمر استان اصفهان نیز در این نشست گفت: آنچه در شرایط فعلی حاکم است، آیین‌نامه‌ها و قوانین متعدد است که سرمایه‌گذار را از ادامه کار ناامید می‌کند و این در حالی است که وقتی به سرمایه‌گذار در کشور بها داده نشود، سرمایه‌گذار سرمایه‌گذاری در کشورهای همسایه که تسهیلات رایگان در اختیار او قرار می‌دهند را ترجیح می‌دهد.
 وی افزود: در شرایط فعلی از یک سو سرمایه در گردش واحدهای تولیدی با مشکل مواجه شده است و از سوی دیگر نرخ کاهش نقدینگی در واحدهای تولیدی اتفاق نیفتاده است.
 عضو فعال انجمن صنایع پلیمر استان اصفهان تصریح کرد: نمی‌توان در الگوپذیری قوانین از کشورهای پیشرفته و مدرن پیروی کرد؛ اما در هزینه‌ها و دستمزد به روش سنتی عمل کرد و این دو در کشور ما متناقض است.
 وی ادامه داد: بسیاری از سرمایه‌گذاران کشور ما برای دریافت تسهیلات بانکی ماه‌ها منتظر می‌مانند تا جایی که سرمایه و سود اقتصادی خود را از دست می‌دهند؛ اما عده‌ای دیگر از این امکانات به راحتی استفاده می‌کند.
 شاطریان گفت: درب‌های صادراتی کشور باز نیست و برخی از محصولات با توجه به قیمت تمام شده به ناچار از برخی کشورهای همسایه همچون ترکیه، عراق و افغانستان صادر می‌شود.
 در این نشست موضوعات حقوقی و قوانین مالیاتی و نیز قانون مالیات بر عایدی سرمایه توسط کارشناس مربوطه تشریح و فعالان این حوزه به بیان دیدگاه‌ها و نظرات و انتقادات خود در حوزه تولید و کسب‌وکار پرداختند.
 
آلبوم تصاویر کمیسیون بهبود محیط کسب‌وکار