تاریخ : سه شنبه 28 فروردين 1403
کد 7395

مدیرکل همکاری‌های اقتصادی چندجانبه و بین‌المللی وزارت امور خارجه:

ابتکار اصفهان در میزبانی اجلاس رؤسای اتاق‌های بازرگانی کشورهای عضو ACD ستودنی است

سید جلال‌الدین علوی، مدیرکل همکاری‌های اقتصادی چندجانبه و بین‌المللی وزارت امور خارجه در گفتگو با ستاد اطلاع‌رسانی اجلاس درباره برگزاری دومین اجلاس رؤسای اتاق‌های بازرگانی کشورهای عضو مجمع گفتگوی همکاری آسیا (ACD) در شهر اصفهان گفت: دولت‌ها برنامه‌های اقتصادی متعددی دارند و نقش بخش خصوصی و اتاق‌های بازرگانی در توسعه اقتصادی و پیشبرد برنامه‌های دولتی و ملی بسیار مهم است. در کشورها وقتی صحبت از روابط چندجانبه بین‌المللی می‌شود یک بخش آن مربوط به توسعه روابط است؛ ولی هدف نهایی آن برای هر دو طرف بهره‌مندی برای توسعه و رفاه کشور است. ACD مهم‌ترین و بزرگ‌ترین مجمع کشورهای آسیایی است که ۳۵ عضو دارد و یکی از زمینههای بسیار خوب برای توسعه روابط تجاری بینالملل است.

پیش‌گامی اتاق بازرگانی اصفهان در استفاده از فرصت‌های بین‌المللی

این مقام وزارت امور خارجه با استقبال از پیش‌گامی اتاق بازرگانی اصفهان برای برگزاری اجلاس رؤسای اتاق‌های بازرگانی عضو ACD در این کلان‌شهر تصریح کرد: اتاق اصفهان با ابتکاری که انجام داد به‌طورقطع در شناساندن ظرفیت‌های خود به شرکای خارجی موفق خواهد بود و شرکای خارجی بالقوه هم می‌توانند ظرفیت‌های خودشان را عرضه کنند. این مجمع فرصتی را برای همه طرفهای حاضر در اجلاس فراهم خواهد کرد که هم در روابط دوجانبه، هم در مذاکرات بین کسب‌وکارها برای سازوکاری جمعی توافق کنند. در این میان اصفهان هم به اندازه‌ای که بتواند در راستای توسعه ظرفیت‌ها و به فعلیت رساندن امکانات بالقوه خود بهره خواهد برد و گام مؤثری را در توسعه اقتصادی استان برمی‌دارد.

او در مورد علت انتخاب اصفهان به‌عنوان میزبان اجلاس ACD تشریح کرد: امسال ایران ریاست دوره‌ای مجمع را بر عهده دارد. پیشنهاد ما این بود که برخی از اجلاس‌های مجمع را در ایران برگزار کنیم و این پیشنهاد را با بخش خصوصی مطرح کردیم؛ اصفهان داوطلب شد تا اجلاس را در اصفهان میزبانی کند و کشورهای دیگر هم استقبال کردند. البته فعالیت‌های دیگری هم در سایر استان‌ها داریم و بخش خصوصی نیز ما را در اجرای هرچه بهتر برنامه‌ها یاری می‌کند. به طور مثال یزد نیز مانند اصفهان یکی از شهرهایی است که توانست بخشی از برنامه‌های دوران ریاست ایران بر مجمع ACD را بر عهده بگیرد.
این عضو وزارت امور خارجه در مورد همکاری سایر استانها در مجمع گفتگوی همکاری آسیا گفت: در این دوره شهر یزد نیز به‌عنوان پایتخت گردشگری ACD  در سال ۲۰۲۴ انتخاب و بر همین اساس یک سری از برنامه‌ها در یزد پیش‌بینی شد. ماه گذشته سفرای کشورهای عضو این مجمع به یزد سفر کردند و با یزد آشنا شدند و قرار است اواسط ماه می میلادی جلسه وزرای گردشگری ۳۵ کشور عضو در یزد برگزار شود.

علوی ادامه داد: فرصت ریاست ما در مجمع شهریورماه ۱۴۰۳ تمام می‌شود؛ اما به‌عنوان یک عضو، همیشه این فرصت را داریم تا استان‌های خود را برای فعالیت‌های خاصی که از عهده آن برآیند معرفی کنیم. برای همین این راه برای استان‌های دیگر همیشه باز است تا زمینه اقدامات جدید را ایجاد کنند. البته ما فقط عضو این مجمع نیستیم و مجامع متعدد دیگری نیز وجود دارد که ایران در آن عضویت دارد و استان‌ها می‌توانند در آن شرکت کنند. مانند اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند و گروه هشت کشور درحال‌توسعه اسلامی. همچنین به‌تازگی با اتحادیه اوراسیا قرارداد تجارت آزاد بسته‌ایم و از سوی دیگر ناظر برخی از سازمان‌های منطقه‌ای مانند سازمان توسعه اقتصادی دریای سیاه هستیم. به همین دلیل این زمینه برای شهرها و استان‌های ما وجود دارد که در برنامه‌های این سازمان‌ها نقش فعال ایفا کنند.

لزوم پیگیری اهداف اجلاس تا دستیابی به نتایج

مدیرکل همکاری‌های اقتصادی چندجانبه و بین‌المللی وزارت امور خارجه از اقدامات مؤثر اتاق بازرگانی اصفهان در برگزاری اجلاس رؤسای اتاقهای بازرگانی کشورهای عضو مجمع گفتگوی همکاری آسیا (ACD) تقدیر کرد و گفت: کارهایی که تا امروز انجام شده اقدامات موثری است و وبسایتی که اتاق بازرگانی اصفهان برای تعامل بیشتر بازرگانان راه اندازی کرده نیز اقدام ویژه‌ای است، ولی بهطورقطع باید از همه وسایل ارتباطی و رسانه‌ها استفاده کرد و تا فرصت باقی است خبر این فرصت خوب را به بخش خصوصی داخلی خود برسانیم که در این راستا نقش اول را اتاق بازرگانی اصفهان ایفا می‌کند.
او درباره برنامه‌های بلندمدت و مستمر تجاری کشور در نتیجه از این اجلاس گفت: ما به‌عنوان وزارت خارجه وظیفه داریم تا برگزاری این جلسات تسهیل و نتایج را پیگیری کنیم؛ اما نقش اول بر عهده اتاق بازرگانی اصفهان و بخش خصوصی است که به مطالبه‌گری خود ادامه دهد و ما در وزارت امور خارجه همچنان آماده همکاری و پیگیری برای دستیابی به نتایج هستیم. در حقیقت ما معین دستگاه‌های خارجی هستیم و اتاق بازرگانی اصفهان لازم است همچنان ارتباط خود را با مرکز مجمع که در کویت است حفظ کند.
 
آلبوم تصاویر اجلاس رؤسای اتاق‌های بازرگانی کشورهای عضو ACD